CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ. ÀREES DE LLENGUA CATALANA I LITERATURA LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA (3r i 4t)

 

CONTINGUTS LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE MITJÀ (3r i 4t)

Comunicació oral

  • Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula i l’escola.
  • Normes que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
  • Reproducció de textos orals memoritzats: cançons, poemes, dramatitzacions…
  • Interacció en els diàlegs o debats, aportant i defensant idees pròpies i defensant o contradient, si cal, les dels altres amb arguments raonats.
  • Estratègies per a les produccions de textos orals: planificació, memorització, assaig.
  • Producció de textos orals de l’àmbit personal i escolar (exposicions, descripcions, explicacions, justificacions…), utilitzant suports adequats (to de veu, gesticulació, suports visuals i audiovisuals), de manera ordenada i comprensible.
  • Adequació del llenguatge i els elements no verbals a la situació comunicativa.
  • Ús d’un llenguatge no discriminatori i que respecti les diferències de gènere.
  • Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global…
  • Comprensió de textos orals de diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea, i en la vida quotidiana.
  • Comprensió i interpretació de textos orals de diferents mitjans de comunicació audiovisual i digi­tals.
  • Reelaboració i síntesi d’exposicions orals.
  • Interès, respecte i audició reflexiva davant les intervencions dels altres.

Comprensió lectora

  • Comprensió global i específica de textos escrits en diferents formats i de tipologia diversa.
  • Comprensió de textos escrits en diferents formats vinculats a continguts curriculars.
  • Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, ca­pacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
  • Comprensió i anàlisi de textos procedents de documents digitals i de mitjans de comunicació.
  • Reelaboració del text a partir de la comprensió explícita i inferencial i amb relació als coneixements i objectius de lectura.
  • Entonació i fluïdesa en la lectura expressiva de textos.
  • Interès i curiositat per llegir contes, llibres de coneixements, notícies d’un diari, informacions d’Internet…
  • Utilització de diccionaris bàsics en diferents formats per a la comprensió de mots.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre, per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
  • Estratègies per a les cerques d’informació a Internet (cerca de mots claus, ús de cercadors…).
  • Interès pels textos escrits com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Sentit crític davant d’informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa…

Expressió escrita

  • Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar (organització de les idees a partir d’esquemes), escriure (organització de la informació en paràgrafs) i revisar (utilització d’eines com ara diccionaris, correctors de textos…).
  • Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens…
  • Coherència i cohesió en l’organització del text.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
  • Utilització de programari informàtic per escriure textos, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de publicacions.
  • Utilització d’eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
  • Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
  • Convencions pròpies de la comunicació digital.
  • Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades.
  • Reflexió lingüística sobre la construcció de paraules, frases i textos.
  • Organització i estructura d’un text segons la seva tipologia.
  • Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
  • Normes ortogràfiques treballades a 1r i 2n.
  • Normes ortogràfiques constants (que no tenen excepcions).
  • Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica d’ús habitual.
  • Normes bàsiques sobre l’accentuació gràfica: reconeixement de les síl·labes d’un mot, accent greu i agut, paraules agudes, planes i esdrúixoles.
  • Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques en la comunicació.
  • Mecanismes de derivació, composició, famílies de paraules, sentit figurat…
  • Ordre adequat dels mots i concordança (gènere, nombre, persona i temps) en una frase.
  • Categories gramaticals: article, nom (classes), pronom, adjectiu, verb (present, passat i futur) i adverbi.
  • Sinònims, antònims i paraules polisèmiques: coneixement i ús.
  • Signes de puntuació (punt final, punt i seguit, coma, interrogant, admiració, dos punts i guió).
  • Relació del significat amb la puntuació i els connectors.
  • Reflexió sobre el procés, l’organització i la planificació del treball, acceptació de l’error. Autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
  • Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d’aprenentatge compartit.

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris aplicant estratègies específiques per aprofundir en el sentit del text.
  • Audició, lectura, memorització i recitació de textos, poemes, cançons, llegendes, refranys o dites.
  • Interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; ritme i rima, si es tracta de poesia o cançó.
  • Anàlisi i reconeixement dels elements clau dels textos literaris.
  • Lectura expressiva (pronunciació, to de veu, entonació, pauses…) i entenedora de textos literaris.
  • Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant llenguatge poètic: adjectius, comparacions, sentits figurats.
  • Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
  • Escriptura de jocs lingüístics: embarbussaments, cal·ligrames, rodolins…
  • Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges, i d’imatges i sons.
  • Dramatització de contes i altres textos literaris.
  • Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: autor, adaptador, traductor, il·lustrador, editorial, col·lecció…
  • Reconeixement dels principals agents de producció d’un text teatral o audiovisual: director, guió, actors, música…
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula o del centre. Consulta del catàleg digital.
  • Comunicació de les preferències literàries personals i recomanacions de textos literaris.
  • Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
  • Interpretació del sentit de les il·lustracions i elements tipogràfics en referència al text.
CRITERIS D’AVALUACIÓ LLENGUA CATALANA I LITERATURA CICLE MITJÀ (3r i 4t)
  1. Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals, presentades en qualsevol mitjà, distingint entre les idees principals i les secundàries.
  2. Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les fun­cions bàsiques.
  3. Exposar temes de manera ordenada i comprensible a partir d’un guió i utilitzant els recursos adequats (to de veu, gesticulació) i suports audiovisuals sempre que sigui convenient.
  4. Aplicar estratègies afavoridores del procés de comprensió abans, durant i després de la lectura (pla­nificació, anticipació, idea principal, inferències, entre altres).
  5. Comprendre i extreure informació rellevant de textos presentats en qualsevol mitjà, distingint entre idees principals i secundàries.
  6. Conèixer el funcionament d’una biblioteca escolar i iniciar-se en l’ús de les virtuals.
  7. Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos.
  8. Parlar de l’argument o el significat de novel·les, contes i poemes llegits mostrant-ne comprensió.
  9. Escriure textos de diferent tipologia a mà i amb ordinador aplicant-hi els coneixements ortogràfics i textuals treballats.
  10. Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
  11. Valorar els avenços en escriptura i tenir consciència de les mancances.
  12. Mostrar seguretat en l’ortografia de base i coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants.
  13. Tenir capacitat per observar el funcionament de la llengua: els canvis de significat quan s’hi fan trans­formacions, la formació de les paraules, la relació entre puntuació i sentit o el llenguatge literari.
  14.  Mostrar autonomia progressiva en l’aprenentatge: reflexió en el procés, organització i planificació del treball, acceptació de l’error, autocorrecció.
  15. Participar en lectures conjuntes per aprofundir en el sentit del text, practicar algunes estratègies lectores i aprendre a interpretar el llenguatge literari.
  16. Escriure poemes i textos narratius fent atenció a l’estructura i al llenguatge.
  17. Conèixer i valorar la diversitat lingüística (entre llengües diferents o dintre d’una mateixa llengua) i cultural de l’entorn, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i tenir interès per comprendre-les.
  18. Comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències.
  19. Tenir una actitud crítica cap als estereotips lingüístics i audiovisuals que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.

CONTINGUTS LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA CICLE MITJÀ (3r i 4t)

Comunicació oral

  • Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.
  • Normes que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
  • Reproducció de textos orals memoritzats: cançons, poemes, dramatitzacions…
  • Interacció en els diàlegs i en converses preparades entorn d’un tema, aportant idees pròpies i con­testant les dels altres.
  • Estratègies per a les produccions de textos orals: planificació, memorització, assaig.
  • Producció de textos orals de l’àmbit personal i escolar (exposicions, descripcions, explicacions, justificacions…), utilitzant suports adequats (to de veu, gesticulació, suports visuals i audiovisuals), de manera ordenada i comprensible.
  • Adequació del llenguatge i els elements no verbals a la situació comunicativa.
  • Ús d’un llenguatge no discriminatori i que respecti les diferències de gènere.
  • Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global…
  • Comprensió de textos orals de diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i en la vida quotidiana.
  • Comprensió i interpretació de textos orals de diferents mitjans de comunicació audiovisual i digi­tals.
  • Reelaboració i síntesi d’exposicions orals senzilles.
  • Interès, respecte i audició reflexiva davant les intervencions dels altres.

Comprensió lectora

  • Comprensió global i específica de textos escrits en diferents formats i de tipologia diversa.
  • Comprensió de textos escrits en diferents formats vinculats a continguts curriculars.
  • Estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capa-citat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text).
  • Comprensió i anàlisi de textos procedents de documents digitals i de mitjans de comunicació.
  • Reelaboració del text a partir de la comprensió explícita i inferencial i amb relació als coneixements i objectius de lectura.
  • Entonació i fluïdesa en la lectura expressiva de textos.
  • Interès i curiositat per llegir contes, llibres de coneixements, notícies d’un diari, informacions d’Internet…
  • Utilització de diccionaris bàsics en diferents formats per a la comprensió de mots.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre, per a la cerca d’informació i adquisició de coneixements.
  • Estratègies per a les cerques d’informació a Internet (cerca de mots claus, ús de cercadors…).
  • Interès pels textos escrits com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Sentit crític davant d’informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa…

Expressió escrita

  • Estratègies per a la producció de textos escrits: planificar (organització de les idees a partir d’esquemes), escriure (organització de la informació en paràgrafs) i revisar (utilització d’eines com ara diccionaris, correctors de textos…).
  • Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens…
  • Coherència i cohesió en l’organització del text.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits.
  • Utilització de programari informàtic per escriure textos, especialment de tractament de textos, d’edició gràfica i de publicacions.
  • Utilització d’eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
  • Normes per a la bona presentació dels textos escrits.
  • Convencions pròpies de la comunicació digital.
  • Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simu­lades.
  • Reflexió lingüística sobre la construcció de paraules, frases i textos.
  • Organització i estructura d’un text segons la seva tipologia.
  • Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
  • Normes ortogràfiques treballades a 1r i 2n.
  • Normes ortogràfiques constants (que no tenen excepcions).
  • Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica d’ús habitual.
  • Normes bàsiques sobre l’accentuació gràfica: de les síl·labes d’un mot, paraules agudes, planes i esdrúixoles.
  • Normes d’ortografia diferencials respecte del català (absència d’apòstrof i d’accent obert, y…).
  • Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques i de la necessitat de cenyir-s’hi en els es-crits.
  • Mecanismes de derivació, composició, famílies de paraules, sentit figurat…
  • Ordre adequat dels mots i concordança (gènere, nombre, persona i temps) en una frase.
  • Categories gramaticals: article, nom (classes de noms), pronom, adjectiu, verb (present, passat i futur) i adverbi.
  • Sinònims, antònims i paraules polisèmiques: coneixement i ús.
  • Signes de puntuació (punt final, punt i seguit, coma, interrogant, admiració, dos punts i guió).
  • Relació del significat amb la puntuació i els connectors.
  • Reflexió sobre el procés, l’organització i planificació del treball, acceptació de l’error. Autocorrecció i autoavaluació de tot el procés.
  • Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d’aprenentatge compartit.

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris aplicant estratègies específiques per aprofundir en el sentit del text.
  • Audició, lectura, memorització i recitació de textos, poemes, cançons, llegendes, refranys o dites.
  • Interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; ritme i rima, si es tracta de poesia o cançó.
  • Anàlisi i reconeixement dels elements clau dels textos literaris.
  • Lectura expressiva (pronunciació, to de veu, entonació, pauses…) i entenedora de textos literaris.
  • Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant llenguatge poètic: adjectius, comparacions, sentits figurats.
  • Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
  • Escriptura de jocs lingüístics: embarbussaments, cal·ligrames, rodolins…
  • Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges, i d’imatges i sons.
  • Dramatització de contes i altres textos literaris.
  • Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: autor, adaptador, traductor, il·lustrador, editorial, col·lecció…
  • Reconeixement dels principals agents de producció d’un text teatral o audiovisual: director, guió, actors, música…
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula o del centre. Consulta del catàleg digital.
  • Comunicació de les preferències literàries personals i recomanacions de textos literaris.
  • Gust per la lectura i l’escriptura de textos literaris.
  • Interpretació del sentit de les il·lustracions i elements tipogràfics en referència al text.

CONTINGUTS COMUNS PLURILINGÜISME I MULTICULTURALITAT CICLE MITJÀ (3r i 4t)

  • Valoració de la llengua com a instrument de comunicació, d’aprenentatge i d’aproximació a d’altres cultures i obertura a la diversitat de llengües i cultures del món.
  • Valoració de la llengua i cultura catalanes, així com de les altres llengües i cultures presents a l’aula.
  • Valoració de la necessitat de conèixer altres llengües per poder comunicar-se amb més gent, buscar informació i conèixer altres cultures.
  • Valoració de la pròpia identitat lingüística.
  • Actitud crítica davant estereotips lingüístics que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.
  • Ús d’un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diferències.
  • Coneixement i respecte per la varietat lingüística (llengües diferents o varietat d’una mateixa llengua) existent en el context familiar, escolar i social.
  • Coneixement i valoració positiva de la diversitat lingüística d’Espanya.
  • Coneixement de la diversitat lingüística en el món i de l’existència de diversos alfabets.
  • Interès i motivació per conèixer el funcionament de distintes llengües i comparar-les per observar semblances i diferències especialment en el cas de les llengües romàniques.
  • Coneixement d’algunes semblances i diferències en els costums quotidians i ús de les formes bàsiques de relació social als països on es parlen les llengües curriculars i presents en el centre.
  • Percepció de les dificultats de la comunicació plurilingüe i aplicació d’estratègies verbals i no verbals per resoldre les situacions.
  • Participació en les diferents activitats culturals i lingüístiques del centre on s’utilitzen diverses llengües.
  • Actitud positiva d’interès i de confiança davant de l’aprenentatge de les llengües.