ÀMBIT LINGÜÍSTIC. ÀREA DE LLENGUA ESTRANGERA. ANGLÈS
Aquesta dimensió està integrada per tres competències:
- Competència 1. Obtenir informació bàsica i comprendre textos orals senzills o adaptats de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit escolar.
- Competència 2. Planificar i produir textos orals breus i senzills adequats a la situació comunicativa.
- Competència 3. Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals bàsiques.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Estratègies per a la comprensió.
- Estratègies per a l’expressió: planificació, producció i revisió.
- Estratègies i fórmules per a la interacció oral.
- Organització i estructura discursiva del text: adequació, coherència i cohesió.
- Morfosintaxi textual: connectors.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat, falsos amics.
- Elements expressius: prosòdics i no verbals.
- Fluïdesa oral.
- Gestió i comunicació de la informació.
- Ús dels recursos digitals.
DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA
Aquesta dimensió està integrada per tres competències:
- Competència 4. Aplicar estratègies per obtenir informació bàsica i comprendre textos escrits senzills o adaptats de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit escolar.
- Competència 5. Utilitzar els trets visuals, discursius i lingüístics bàsics d’un text d’estructura clara per comprendre’l.
- Competència 6. Utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Estratègies per a la comprensió.
- Lectura en veu alta.
- Lectura silenciosa.
- Organització i estructura discursiva del text.
- Morfosintaxi textual: connectors, signes de puntuació.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat, falsos amics.
- Estratègies de cerca.
- Fonts d’informació en suport paper i digital.
- Estratègies per adquirir i transmetre coneixement.
- Ús dels recursos digitals.
DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA
Aquesta dimensió està integrada per tres competències:
- Competència 7. Planificar textos senzills a partir de la identificació dels elements més rellevants de la situació comunicativa.
- Competència 8. Produir textos senzills amb adequació a la situació comunicativa i amb ajut de suports.
- Competència 9. Revisar el text per millorar-lo en funció de la situació comunicativa amb l’ajut de suports específics.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Estratègies i recursos per a l’expressió: planificació, producció i revisió.
- Estratègies específiques per a la producció i revisió de textos en llengua estrangera.
- Organització i estructura discursiva del text: adequació, coherència i cohesió.
- Morfosintaxi textual: connectors, signes de puntuació.
- Estructura textual.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat, falsos amics.
- Ortografia de paraules conegudes i d’ús freqüent.
- Correcció lingüística i ortogràfica.
Recursos per a la producció i la revisió en suport imprès i digital.
- Presentació formal.
- Ús dels recursos digitals.
DIMENSIÓ LITERÀRIA
Aquesta dimensió està integrada per dues competències:
- Competència 10. Comprendre i valorar textos literaris senzills, adaptats o autèntics, adequats a l’edat.
- Competència 11. Reproduir oralment i reescriure textos literaris senzills per gaudir-ne i fomentar el gaudi dels altres.
Continguts clau:
- Textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
- Lectura en veu alta.
- Lectura silenciosa.
- Organització i estructura discursiva del text: adequació, coherència i cohesió.
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, sentit figurat, comparació.
- Elements expressius: prosòdics i no verbals.
- Valoració de textos literaris.
- Idees rellevants i secundàries.
- Elements literaris (rima, estrofa, tornada…).
- Reescriptura de textos literaris.
- Ús dels recursos digitals.
DIMENSIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL
La dimensió de plurilingüisme i interculturalitat preveu la competència següent:
- Competència 12. Utilitzar estratègies plurilingües per a la comunicació.
Continguts clau:
- Lèxic: vocabulari usual i específic.
- Component semàntic de la llengua: comparació, derivació, sentit figurat, falsos amics.
- Elements prosòdics (entonació, pronúncia i ritme) i fonètics.
- Elements no verbals.
- Elements morfosintàctics bàsics.
- Morfosintaxi textual.
- Estratègies de comparació fonètica, gràfica i lèxica.
- Aspectes sociolingüístics i culturals bàsics.
- Famílies de llengües.