FINS A L’INFINIT I MÉS ENLLÀ

La realitat són dos moments, el moment que es viu i el moment infinit en el qual es recorda.

Ida Vitale

Tenim la idea clara de com tancarem el projecte al voltant de Roald Dahl, i per això amb aquesta proposta que documentem encetem la descoberta de la importància de vestir un text. Per això he dissenyat una proposta que uneix diferents disciplines.

Amb el desig de compartir que treballar amb les matemàtiques va més enllà de veure números i operacions, i que són una construcció social, aquesta setmana hem viscut un moment de pel·lícula, amb aplaudiments i tot, on hem les hem barrejat amb la literatura, l’art plàstic i el coneixement del medi.

Vam començar la proposta explicant que treballaríem al voltant d’un text poètic que a més de servir-nos com a model literari, també ens connectava amb el projecte de comunitat i amb les matemàtiques. El text en qüestió es diu “El Infinito”, de Giacomo Leopardi. Per presentar-lo en vam llegir, amb l’ajuda de l’Ian, la versió en italià, i la castellana.

Però, igual que fem quan veiem una pel·lícula o llegim un llibre, primer fem hipòtesis al voltant del seu títol. Així, vam arrencar amb una pregunta clau: què en sabem de l’infinit? D’aquí el Julen ens va recordar la famosa frase de Buzz Lightyear: “hasta el infinito y más allá”.

Va sorgir una conversa informal on sorgien molts exemples més o menys divertits, però apreciats i compartits, fins que vaig dibuixar una línia a la pissarra i els vaig demanar que intentessin definir-me el què veien. Va ser la Lucía qui va tenir una revelació que va provocar aplaudiments. Amb una gran fermesa va dir: és un munt de punts infinits. Això mateix, una suma contínua i  infinita de punts. I en aquest moment els hi vaig demanar que recordessin el què havíem dit sobre els punts ja que ho treballaríem ben aviat.

Sempre caro mi fu quest’ermo colle,
E questa siepe, che da tanta parte
De l’ultimo orizzonte il guardo esclude.
Ma sedendo e mirando, interminato
Spazio di là da quella, e sovrumani
Silenzi, e profondissima quiete
Io nel pensier mi fingo, ove per poco
Il cor non si spaura. E come il vento
Odo stormir tra queste piante, io quello
Infinito silenzio a questa voce
Vo comparando: e mi sovvien l’eterno,
E le morte stagioni, e la presente
E viva, e ‘l suon di lei. Così tra questa
Infinità s’annega il pensier mio:
E ‘l naufragar m’è dolce in questo mare.

Després de treballar el vocabulari i el sentit del poema, i d’haver imaginat i compartit el paisatge i les emocions transmeses, va començar el treball de construcció d’un collage, amb el conjunt d’imatges que havíem estat recollint de revistes (sense saber-ne quin seria l’objectiu, només sent inspiradores). I és aquí on estem ara, en aquest procés de construcció d’una forma d’il·lustració d’un text basada en la tècnica del collage on es barregen diferents elements sobre una superfície plana, per crear una obra unificada.

Treballar el collage i la poesia és una combinació molt interessant a l’escola ja que són com les dues cares d’una moneda. La poesia treballa amb paraules, fa metàfores, retalla frases del món, i genera nous significats. El collage treballa amb imatges, fa associacions visuals, retalla imatges del món, i també genera nous significats. Les dues propostes ens permeten mirar el món amb llenguatges diferents, i això també ens lliga moltíssim amb la mirada neurodiversa i inclusiva que tenim a l’aula.

CONTINUEM EL VIATGE PEL PALEOLÍTIC

“La prehistòria no és només el passat de la humanitat, és l’origen del que som.” – André Leroi-Gourhan

Continuem avançant en el nostre viatge pel Paleolític. Després de conèixer millor les principals característiques de la vida de l’Homo habilis i l’Homo erectus, aquesta vegada ens hem centrat en un nou homínid: l’Homo neandertal.

Per apropar-nos a aquest nou aprenentatge, ho hem fet a través de l’escolta d’un àudio, una proposta pensada especialment per treballar la comprensió oral. Mentre escoltaven atentament, els infants havien de posar molta atenció a la informació que s’anava explicant, ja que posteriorment, en parelles, havien de seleccionar aquelles imatges que representaven correctament l’Homo neandertal.

A través de l’àudio, vam descobrir que els Homo neandertals:

  • Feien roba amb pells d’animals per protegir-se del fred.
  • Fabricaven eines elaborades que utilitzaven per caçar i per al seu dia a dia.
  • Vivien en grups familiars, es cuidaven els uns als altres i cooperaven.
  • Utilitzaven el foc per escalfar-se, cuinar els aliments, il·luminar-se i protegir-se

Aquesta activitat suposava un petit repte: entendre bé allò que s’explicava, identificar les idees clau i relacionar-les amb les imatges adequades. Un cop feta aquesta primera selecció, vam dur a terme una posada en comú en gran grup. Entre tots i totes vam compartir què havíem entès, vam resoldre dubtes i vam arribar a acords per decidir quines imatges eren les correctes, construint el coneixement de manera col·lectiva.

Finalment, vam escriure els aspectes més importants de l’Homo neandertal, incorporant-los a la nostra xarxa de coneixements, que anem ampliant a mesura que avancem en el projecte. Aquest pas ens ajuda a organitzar la informació, relacionar nous continguts amb els ja apresos i consolidar els aprenentatges.

A través d’aquesta proposta, hem treballat no només el coneixement sobre la prehistòria, sinó també habilitats tan importants com l’escolta activa, el treball en parella, la reflexió conjunta i l’expressió escrita, tot seguint una metodologia vivencial i significativa.

PERSONES DEL BOSC

“L’art és la forma de comunicació més intensa i vital que existeix.”
John Dewey

Un cop hem sabut que la Comunitat de Petits serem els responsables d’organitzar la sortida de final de curs de l’escola, hem pensat que volem ser la part artística de l’organització.

Per tal de ser experts i expertes en el món de l’art, hem de conèixer moltes tècniques i diferents formes de fer art. També convé investigar sobre diversos materials, a poder ser elements de la natura, per fer servir els dies que anem al bosc i per preparar la sortida final.

Després de conèixer la tècnica de la Yayoi Kusama, aquesta setmana hem elaborat un retrat de cos sencer de nosaltres amb materials del bosc (branques, fulles, pinyes, aglans, pedres, castanyes bordes, etc.)

Hem disposat els diferents elements per anar donant forma a ulls, boca, orelles, nas… Els nostres braços i cames els hem construït amb petites branques o amb les fulles del pi. Grans fulles seques han passat a ser el nostre cos. Hem deixat volar la nostra imaginació i hem creat lliurement.

Ens hem fet fotografies amb les nostres creacions, per a poder donar forma a un possible dossier que pugui inspirar a nous artistes.

Us anirem informant al web de l’escola, no us ho perdeu!

ATERREM LES IDEES: LA NOSTRA PROPOSTA

“La millor manera de predir el futur és crear-lo.” — Peter Drucker

Establim quin serà el nostre repte de grup dins del projecte Abraçant el món. Ens mirem amb atenció el mural amb totes les idees recollides. Les llegim en veu alta per recordar-les, comprendre-les i posar-les en relació. Aquest procés de lectura, observació i interpretació col·lectiva forma part del nostre aprenentatge significatiu i ens ajuda a entendre que cada idea, per petita que sembli, pot tenir un gran impacte.

Les propostes que tenim al mural són:

  • Botiga de segona mà
  • Com fer que les persones no tirin escombraries a terra?
  • Preparar un circuit per als més petits
  • Investigar si a l’escola reciclem bé
  • Aprendre coses noves sobre el món
  • Ajudar als L de Lapó a reciclar piles

Entre totes aquestes idees, ens crida més l’atenció la botiga de segona mà, i l’anotem a la pissarra per poder-la treballar amb més profunditat. Durant la reflexió, afegim altres idees que considerem importants. Algú proposa incloure “ajudar a les persones”, perquè sabem que des del nostre grup podem fer accions concretes per donar suport a qui ho necessita. Un altre quítxua suggereix parlar sobre com reciclar a l’escola, integrant així la consciència ambiental i el compromís amb el nostre entorn.

Finalment, a la pissarra queden tres idees anotades:

  • Botiga de segona mà
  • Ajudar a les persones
  • Parlar de reciclar a l’escola

Ens preguntem si tenen relació aquestes tres idees. Relacionar i connectar diferents propostes ens ajuda a generar comprensió més profunda i a justificar les nostres decisions com a grup.

Ràpidament veiem la connexió:
Si muntem una botiga de segona mà, podem ajudar a les persones, ja que poden aconseguir objectes que necessiten a bon preu. Al mateix temps, reciclem i reutilitzem materials, perquè aquests objectes tenen una segona vida i no es llencen, contribuint a cuidar el medi ambient.

EUREKA! Ens sentim motivats i engrescats perquè tenim una proposta sòlida i clara, amb molta feina per endavant!

LA BIBLIOTECA, EL NOSTRE PONT CAP AL JAPÓ

“Mai podràs tenir massa llibres”

Isaac Asimov

Amb la intenció de crear el nostre espectacle, i després d’iniciar una recerca personal sobre el Japó a partir d’una documentació inicial amb materials propers, el passat dijous ens vam apropar a la biblioteca de Can Papasseit. La Tamara, mare de la Valeria, ens havia comentat que hi trobaríem una experta i gran amant del país del sol naixent, que ens explicaria infinitat d’idees interessants i curiositats útils per al nostre projecte artístic.

I així va ser: la Carolina en sap un pou, del Japó, i ens va oferir una autèntica master class que ens va deixar bocabadats. Ens va parlar d’història, geografia, cultura, tradicions i curiositats diverses. A més, havia preparat un magnífic recull de llibres sobre el tema, que vam prendre en préstec per portar-los a l’escola, ansiosos de devorar-ne les pàgines i continuar aprenent-ne encara més.

Vam explicar-li la nostra idea de barrejar descobertes del país amb parts més fantàstiques del món imaginari i d’anime, tan present també en el folklore del país. Emocionats, vam decidir nomenar-la experta i consellera del nostre projecte artístic, sabent que a més hi entén una mica d’escriptura japonesa.

Des d’aquí agraïm aquest tipus de col.laboracions que afiancen lligams entre l’escola i d’altres espais educatius i culturals com la biblioteca.

UN MATÍ PASSAT PER AIGUA… I PLE DE MÀGIA

Avui hem viscut un d’aquells matins que queden gravats a la memòria. Després de tants dies de pluja, el Parc Fluvial estava ple de bassals… i no hem pogut resistir la temptació d’anar-hi a jugar amb les botes d’aigua.

Hem sortit de l’escola ben preparats i preparades per gaudir d’aquesta nova experiència. Un cop allà, hem aixafat, saltat i esquitxat els tolls d’aigua, observant com l’aigua es movia, com feia soroll i com els nostres peus deixaven petjades. Hem rigut moltíssim i hem compartit un matí inoblidable, ple de sensacions, emocions i descobertes.

Aquesta experiència ens ha permès connectar amb l’entorn natural i viure’l a través del cos i del joc, tal com promou el currículum d’Educació Infantil. Hem treballat el descobriment d’un mateix i dels altres, explorant les possibilitats del nostre cos, expressant emocions i respectant els companys i companyes. També hem fomentat el descobriment de l’entorn, observant un espai proper després de la pluja i experimentant amb un element tan present com l’aigua. Tot això mitjançant el joc lliure, l’experimentació i el gaudi, eixos fonamentals d’aquesta etapa.

En tornar a l’escola, després de quedar ben mullats, ens hem canviat de roba. Ha estat un moment molt important per treballar l’autonomia personal: ens hem desvestit i vestit tot sols, amb calma, esforç i molta concentració. A poc a poc, anem guanyant seguretat i confiança en les nostres capacitats.

Sens dubte, ha estat un matí diferent, ple d’aprenentatges significatius i d’alegria compartida. Perquè a Infantil, aprendre també vol dir saltar dins dels bassals i ser feliços!

“Deixa que la natura sigui la teva mestra.” William Wordsworth

APILO XII: EL CONTENIDOR COMENÇA A OMPLIR-SE!

«De mica en mica s’omple la pica.»

Dita popular

Al grup L de Lapó avui hem començat el dia amb curiositat. Ja fa dies que vam demanar a tothom guardar piles a casa i avui hem volgut saber si realment n’havien arribat. Alguns ja hem passat pel vestíbul a primera hora… i ens hem emportat una sorpresa: el contenidor estava gairebé ple fins a la meitat! L’Aina i el Dani també han portat moltes piles per posar-hi.

Abans d’anar al vestíbul, el Dani ens ha proposat, ja que teníem la balança, que ens pesesssim nosaltres: primer dèiem quant crèiem que pesàvem nosaltres i després ho comprovàvem. 

Després hem intentat aixecar el contenidor i hem vist que costava molt d’aixecar. El Dani ens ha proposat un joc: endevinar quants quilos pesava el contenidor. Hem fet hipòtesis i cadascú ha dit la seva aproximació. No ha estat gens fàcil encertar-ho!

La primera pesada ha estat d’uns 59,9 kg i ens ha impressionat molt! 

Aleshores ha vingut el Toni i li hem dit el pes del contenidor, i ell ens ha dit que havia trobat piles velles guardades a l’escola. Les hem seleccionat i les hem anat posant dins del contenidor. Després l’hem tornat a pesar…

Ara marcava aproximadament 81,9 kg!

Hem tornat a la classe i hem començat a fer càlculs: quants quilos havien augmentat? quant havíem afegit? Hem hagut de restar nombres amb decimals i comprovar si ho fèiem bé.

Més tard hem anat a explicar-ho al grup Q de Quítxua, que han quedat molt sorpresos. Però llavors ha passat una altra cosa: el Joan ha portat moltes piles, les ha anat a posar al contenidor… i hem decidit tornar-lo a pesar.

Evidentment, ens ha sorgit una altra pregunta: Quants quilos de piles ha portat el Joan?

Hem comparat les diferents pesades, hem fet restes amb decimals, hem comprovat resultats i hem discutit quins càlculs eren correctes. No ha estat fàcil, però al final ho hem aconseguit: el Joan havia portat 8 kg de piles ell sol!

Avui les matemàtiques han estat protagonistes: hem fet estimacions, mesures, comparacions de pesos, càlculs amb decimals i interpretació de resultats reals.

Les piles han anat omplint el contenidor…i els números han omplert la nostra classe.

Donem vida a l’esquirol amb elements de la natura

Entre tots els infants han omplert l’esquirol amb elements de la natura (fulles, branquetes, llavors…) per simular el seu pèl natural. Ha estat una activitat sensorial, que ens ha permès connectar amb la natura.

“L’aprenentatge no és un esport per a espectadors.”
John Dewey

El grup groc descobreix els esquirols del bosc

“En cada passeig per la natura un rep molt més del que busca.”
John Muir

Després de la prèvia elaboració del mural del bosc, el grup groc ha continuat explorant i descobrint els animals que hi viuen. Aquesta vegada hem posat l’atenció en els esquirols! Hem après que tenen pèl, bigotis, una cua ben llarga i quatre potes, i hem observat com són i com viuen al bosc.

Per posar en pràctica tot el que hem descobert, entre tots els infants han pintat un esquirol.

JUNTS FEM ESCOLA

Els darrers dies hem viscut dues experiències molt especials on se’ns ha demanat la nostra ajuda, i això ens ha fet sentir importants, útils i part activa de l’escola.

La primera experiència va ser amb els Patufets. Ens van demanar si els podíem ajudar a escriure unes etiquetes per al conte que han de posar dins del sac de contes. Un dia ens vam trobar i la Núria ens va explicar, juntament amb els Patufets, el conte “Etiquetes”. Després d’escoltar-lo amb atenció, ens van demanar si els podíem escriure les etiquetes perquè les poguessin fer servir quan anessin a explicar el conte a la Baldufa. Ens va agradar molt poder-los ajudar i posar en pràctica tot allò que sabem sobre l’escriptura, pensant en que havíem de fer una lletra ben clara i entenedora perquè l’entenguéssin els més petits de les escoles de Vilanova.

La segona experiència va ser amb les Alícies, que ens van demanar ajuda per al seu projecte. Volien saber quin creiem que era el millor parc del poble per poder-hi posar un hotel d’insectes. Com que som experts i expertes en els parcs de Vilanova, vam pensar que el parc que tenia les característiques més idònies era el Parc de la Tirolina del Parc Fluvial. Ens vam oferir a portar-les fins allà i a investigar plegats quin seria el millor lloc per col·locar l’hotel d’insectes. Aquest matí hem anat tots junts, hem observat diferents espais, hem comparat opcions i finalment n’hem triat un que creiem que serà un molt bon lloc.

Aquestes activitats ens han ajudat a relacionar-nos amb altres grups de l’escola, a cooperar, a escoltar les necessitats dels altres i a compartir els nostres coneixements. Alhora, estan molt relacionades amb el currículum d’Educació Infantil, ja que fomenten la comunicació oral i escrita, el treball cooperatiu, l’autonomia, la presa de decisions, el coneixement de l’entorn i el sentiment de pertinença a la comunitat. Aprenem fent, ajudant i aprenent els uns dels altres, creixent com a persones i com a grup.

«Sol podem fer tan poc; junts podem fer tant.» Helen Keller