PLA D’ACTUACIÓ 2021-2022 EN EL MARC DE LA PANDÈMIA PER COVID-19

L’afrontament de la pandèmia per la covid-19 va implicar, en la majoria dels països, l’aplicació de mesures que van cercar contenir la transmissió del virus a través de la reducció dràstica de les interaccions socials, entre les quals, en un primer moment, el tancament de les escoles. En aquell moment es desconeixia l’impacte de la malaltia en infants i adolescents i la seva influència en la cadena de transmissió, i es pensava que podien tenir un paper important en aquesta transmissió com passa, per exemple, amb la transmissió de la grip.

L’obertura de les escoles, un cop passada la primera onada, va ser alhora una necessitat i un repte. El confinament perllongat i la mateixa pandèmia han tingut diversos efectes sobre la salut dels infants i adolescents, tant físicament com emocionalment. Aquests efectes han estat més elevats en aquells alumnes de nivell socioeconòmic més desafavorit o en aquells que tenen alguna dificultat d’aprenentatge, així com en aquells que han patit la malaltia greu en alguns dels seus familiars o coneguts.

Com ha exposat la UNICEF, l’educació és una part essencial de la recuperació en una crisi: aporta normalitat, un sentit de la rutina, coneixements i habilitats necessàries per al desenvolupament, protecció en casos d’especial vulnerabilitat social i econòmica, i serveix de pont per salvar les diferents bretxes socials, econòmiques i educatives a què s’enfronta part de la població. Per aquest motiu, s’han mantingut i cal mantenir els centres educatius oberts i garantir, tant com sigui possible, la presencialitat de l’alumnat.

El curs 2020-2021 es va organitzar per tal de garantir el dret a l’educació i la protecció dels infants i adolescents amb la màxima normalitat possible. El marc és un sistema educatiu inclusiu, que té la finalitat d’afavorir el desenvolupament personal i social de tot l’alumnat, mitjançant l’activitat educativa adreçada a atendre la diversitat i l’assoliment d’una igualtat d’oportunitats i d’accessibilitat.

La continuïtat de la situació de crisi sanitària ha fet necessària l’aplicació continuada d’una sèrie de mesures que canvien de manera notable el funcionament de la societat i també del sistema educatiu. Responsables, famílies, persones educadores i la resta del personal de les escoles s’han involucrat i s’han compromès per garantir els dos grans pilars per fer front a la pandèmia: les mesures de protecció i la traçabilitat. El sistema de salut s’ha bolcat en el diagnòstic precoç de la malaltia i l’àgil estudi dels contactes estrets, aplicant totes les mesures epidemiològiques que han estat necessàries.

L’obertura d’escoles s’ha fet tenint en compte les dades d’incidència de la malaltia i sempre d’acord amb les activitats permeses segons la situació sanitària de la pandèmia i la normativa existent.

Les famílies i l’alumnat han rebut informació de les mesures adoptades a l’escola en relació amb la prevenció i control de la covid-19.

La inesperada expansió del SARS-CoV-2 arreu del món i les enormes conseqüències que deixa al seu pas obren un nou escenari on s’acumulen els aprenentatges i les incerteses. S’ha après el comportament d’aquest virus setmana a setmana i ha calgut posar en pràctica mesures que, fins fa un temps, ni tan sols s’haurien imaginat.

Amb la cinquena onada hem tingut un nou repte, que ha estat la variant delta del SARS-CoV-2, molt més contagiosa, de manera que ha donat lloc a una disseminació ràpida i important de casos. D’altra banda, també hi ha un percentatge important de població vacunada i la possibilitat de vacunació per tota la població de 12 anys o més.

ENLLAÇ AL DOCUMENT