ARTICLE DE L’ESCOLA A LA REVISTA FORN D’ANELLS Nº139

Estem acabant el segon trimestre del curs, aquest any més llarg de l’habitual, on hem pogut fer projectes, experiments, festes, sortides… i un munt de coses més.

A continuació us expliquem per etapes i cicles que hem fet aquest segon tram del curs:

EDUCACIÓ INFANTIL

Els nens i les nenes d’educació infantil, al llarg d’aquest segon trimestre del curs, hem seguit gaudint de la nostra particular aventura! Hem passat molt bones estones, carregades d’il·lusió i entusiasme, fent racons, tallers, projectes, educació emocional i un llarg etcètera. Us en fem una breu pinzellada:

Al mes de gener vam anar tots plegats al teatre a veure l’obra “El monstre de colors”. Vam compartir un matí fantàstic, envoltats de noves sensacions, rialles i cares de sorpresa, tot descobrint les aventures d’aquest monstre tan peculiar que s’ha fet un embolic amb les seves emocions.

Al febrer també vam poder gaudir tots plegats d’una representació, aquesta vegada en anglès! Vam participar de l’obra “The sea” i ens vam divertir molt amb els seus personatges i ballant la cançó “Baby shark”.

I, al mes de març, els més menuts de l’escola vam gaudir d’un matí d’aventures i nous aprenentatges al parc de Bombers de Girona! Vam descobrir què fan els bombers en el seu dia a dia, com són les instal·lacions del parc, quina vestimenta i complements necessiten, com són algunes de les eines que fan servir… Fins i tot vam veure com el camió desplegava l’escala, vam poder agafar les mànegues i pujar a la cabina. Quin matí més emocionant! De ben segur que d’aquí uns anys alguns de nosaltres serem grans bombers i bomberes!

Al llarg del trimestre tots junts hem seguit gaudint de les estones de roda de contes, que aquesta vegada han girat entorn la temàtica del mar. I hem encetat també una nova roda de tallers intercicle, amb activitats ben variades com: jardineria, fang, flotació amb vaixells elaborats pels nens i les nenes, papiroflèxia i estampació amb bombolles i colorant. D’aquesta manera, els matins dels divendres compartim moments amb els companys d’altres cursos i ens ajudem els uns als altres.

Per altra banda, els mariners/es i pescadors/es de P3 hem conegut també un gran artista: en Joan Miró! Amb les seves obres ho hem passat d’allò més bé i ens hem endinsat en el món de l’art. Hem pintat amb les mans, amb els peus, amb xeringues, hem traçat lletres, ratlles gruixudes i primes, sols, llunes, estrelles… Ens ha encantat! Hem seguit també amb el treball per projectes, aquesta vegada amb la pasta alimentària. L’hem tocat, olorat, classificat, pintat, ens ha servit per fer màscares i collarets, l’hem trepitjat, hem experimentat amb pasta bullida… Fins i tot ens ha servit per a fer art efímer! Ho hem passat “pipa”, tot descobrint un munt de qualitats tan presents a les nostres vides.

Altrament, els/les socorristes i submarinistes de P4 hem elaborat un llibre de l’abecedari. Amb sobres, hem estampat lletres i hem fet una portada ben bonica. Ara toca omplir-los amb secrets, llistats… També ens hem convertit en veritables artistes a partir de l’obra de Paul Klee. Hem fet una exposició molt interessant amb les nostres produccions. Hem iniciat també un projecte sobre “El mar”! Anem construint un Lapbook que ens servirà per explicar a les altres aules tot allò que hem après. Ah! I a l’aula també hi tenim cucs de seda! A finals del curs passat vam guardar-ne els ous. Ha arribat la primavera i els cucs han sortit de l’ou! Ara que les moreres comencen a brotar ja els podem donar menjar!

I, per altra banda, els surfistes i les sirenes de P5 hem realitzat diferents experiments: hem fet neu artificial, barreges amb llet i colorant, hem creat pluja de colors… ens ho hem passat pipa! També ens hem endinsat a conèixer l’artista Salvador Dalí i hem reproduït algunes de les seves obres més conegudes. A més, hem rebut la visita dels habitants de Vila-lligada. Cada setmana arriben a l’aula diferents lletres amb lletra lligada perquè les anem coneixent i practicant.

Quin trimestre més intens i divertit! Ara tocarà agafar forces per a l’últim viatge del curs, que de ben segur serà tan o més interessant que els que hem viscut.

CICLE INICIAL

Al llarg d’aquest trimestre al Cicle Inicial hem continuat treballant amb les dinàmiques i metodologies que aquest curs hem volgut introduir a les aules d’una manera més sistemàtica.

Hem renovat els tallers: jocs en anglès, plàstica, cuina, màgia –també en anglès-, botiga –amb treball de càlcul i pes-, robòtica, creació de contes amb titelles, matemàtiques… Sens dubte és el moment de la setmana més esperat pels nostres nens i nenes.

Programem aquestes activitats amb la intenció que s’ho passin bé treballant, que interactuïn alumnes de diferents aules, que s’estimuli la creativitat i que se’ls presentin reptes que vulguin superar.

L’àrea de Medi l’hem plantejat en base a un treball per projectes combinat amb un treball en quadern. A 1r a Medi Social s’ha treballat el tema de l’escola, a partir d’entrevistes a diferents professionals del centre -la conserge, el director i la presidenta de l’AMPA-. Els nens i nenes s’han plantejat dubtes, han investigat, han organitzat la recollida de dades, han tret conclusions i han elaborat i exposat un treball. S’ha relacionat aquest tema amb l’escola dels seus avis, que han col·laborat portant objectes d’altres temps, molt interessants i que han donat molt de joc a l’aula!

A 2n el treball de Medi ha seguit també la mateixa dinàmica: ara els projectes vertebren l’àrea de Medi Natural. S’ha treballat el tema del cos humà i els animals salvatges. Els nens han buscat informació –en llibres, revistes, vídeos, notícies…- l’han estudiat, recollit i organitzat, per arribar a elaborar un treball que al final exposen.

Una de les activitats més interessants a 1r ha estat el treball d’experiments. Ells mateixos, amb ajuda de la família, el preparaven a casa, per després, a l’aula, realitzar-lo davant els companys! Es tractava d’introduir-los en el mètode científic: plantejament d’hipòtesis, realització de l’experiment, recollida de dades i elaboració de conclusions.

No podem acabar l’exposició d’activitats sense parlar de l’excursió que hem fet aquest trimestre! A mitjans de març hem anat al Museu de la Terrissa de Quart i al ParcArt de Cassà de la Selva. Va ser una sortida molt “artística”. Els nostres nens i nenes, durant una estona, es van sentir autèntics ceramistes, modelant el fang, aprenent la tècnica i podent elaborar la seva particular peça de terrissa. També els van fer una visita al museu, on s’hi mostra la història de l’ofici, les eines, els forn, el fang, les peces antigues i modernes…

A continuació ens vam desplaçar a Cassà, al ParcArt, una autèntica sorpresa per a grans i petits! El joc, a partir del qual ells anaven descobrint i contemplant les escultures d’artistes diversos, els va engrescar molt! També van poder recórrer lliurement pels corriols del parc, “investigant” racons i espais, d’una manera segura i divertida.

Ha estat un trimestre llarg, ric en experiències; vivències que els eduquen, els fan créixer i els motiven per continuar aprenent. Aquesta és, al menys, la nostra intenció.

CICLE MITJÀ

Els de cicle mitjà vam començar el segon trimestre molt relaxats gràcies a les vacances de Nadal però amb moltes ganes de posar-nos a treballar de valent.

A 3r s’ha introduït la divisió de manera manipulativa. Es fa amb regletes en espais amplis per tal de facilitar l’adquisició del concepte del repartiment.

A Medi Natural hem continuat experimentant. Tant a tercer com a quart hem conegut els sentits i els seus òrgans, gràcies als quals podem percebre i conèixer l’entorn que ens envolta. 4t també ha aprofundit una mica més en el cos humà i ha vist els aparells que intervenen en la digestió. Els de 3r a classe de medi ens hem espavilat per buscar una estoneta on poder arrancar les males herbes de l’hort i regar ja que no ens plou de forma natural.

A les àrees de llengua hem continuat el treball per racons i ens hem centrat molt en el procés d’escriptura i en les seves fases.

Aquest trimestre l’alumnat de 4t ha estrenat portàtils gràcies a les aportacions fetes per l’AMPA. Amb ells ja ens hem introduït al processador de textos. Els nens i les nenes han après a crear carpetes i documents Word, així com desar fotos cercades a internet i inserir-les en els seus documents.

També hem començat a prendre llet a l’escola, donació de la firma Llet Nostra. Ens ho hem passat molt bé fent fotos amb els bigotis que se’ns marcaven al beure-la a l’hora del pati.

En quant a sortides pedagògiques, al llarg d’aquest trimestre també n’hem fet unes quantes:

Al cap de quinze dies, 3r i 4t vam anar al Teatre Municipal de Girona a veure l’obra “El silenci d’Hamelín”: el record de la Clara i en Bruno, dos germans que van viure la història del flautista quan eren petits. Ara ja són grans i un personatge estrany els ha demanat d’explicar-ho de nou. El que més ens va sorprendre fou que la Clara no hi sentia i ens ho va explicar mitjançant el llenguatge de signes.

Com cada any a final de trimestre, els de 4t vam realitzar una activitat de descoberta de l’entorn, dins el programa de la Diputació de Girona “Coneix el teu entorn més proper”. Concretament, vam realitzar l’activitat “Tritó” que consistia en esbrinar i estudiar si el riu Onyar, que passa a prop de la nostra escola, és un bon hàbitat natural per aquest amfibi. Vam recollir dades de les condicions del riu (temperatura, oxigen dissolt, acidesa, etc.) i vam observar quin tipus de vegetació de ribera hi ha. També vam reflexionar sobre quin manteniment i respecte se li dóna a l’entorn perquè sigui bosc de ribera. Tot i que ens va fer molt vent i molt fred, ens ho vam passar molt bé gaudint d’un dia en plena natura.

Finalment, des de l’àrea d’educació física, hem participat, juntament amb altres escoles de Girona, en una cursa d’orientació (4t) al Parc del Migdia i al Rodajoc (3r), que enguany s’ha celebrat a Vilablareix.

Quin trimestre més intens!

CICLE SUPERIOR

Al llarg del segon trimestre, l’alumnat de cicle superior ha anat consolidant els nous aprenentatges i emprant les noves metodologies de treball.

Durant aquest trimestre han descobert l’artista Antoni Gaudi i la seva obra, mitjançant un projecte i creant diferents activitats plàstiques. És per això que durant la sortida del mes de febrer es va visitar la Sagrada Família. Allà es va descobrir la basílica i tots els seus detalls, interiors i exteriors: el vitralls càlids i freds, les llums, les façanes, les escultures, les escenes representades, les columnes, el tipus de material emprat… Una altra sortida del trimestre, relacionada amb l’àrea d’anglès per tal de potenciar la comunicació oral, va ser el teatre de l’obra “Frankenstein”, a la Sala La Planeta. Aprofitant el desplaçament a Girona, també es va visitar l’exposició “Faraons” al Caixaforum i es va realitzar un taller al Museu del Cinema sobre “Trucs i trucatges”.

D’altra banda s’han dut a terme diferents activitats i tallers relacionats amb el nostre entorn. L’alumnat de ha assistit a un taller–xerrada sobre el mosquit tigre. Els nens i nenes de , en canvi, han participat en uns tallers per a conèixer l’entorn proper i el bosc de Fornells, realitzant a més una sortida.

Dins el Pla d’acció tutorial es segueix amb la dinàmica de treball de les emocions, els valors, diferents notícies i els dies internacionals. Per exemple, s’han realitzat activitats diverses per a celebrar el Dia de l’Amistat (intercanvi de missatges positius), el Dia del Càncer (amb la projecció d’un reportatge que explica la malaltia) i el Dia de la Dona (explicació de contes per part de la mestra sobre dones importants al llarg de la història, diàleg i debat entre alumnes i confecció d’un mural). Tanmateix s’han fet tallers sobre emocions i el control de la ràbia. La relaxació també és una eina important per a l’autoconeixement i el control d’un mateix. Així mateix s’ha parlat i debatut sobre temes actuals, com ara els refugiats. Aquest tema s’ha ampliat des dels racons de llengua per reforçar el treball de comunicació oral.

En sessions de plàstica, l’alumnat de realitzen molts treballs relacionats amb la història: jeroglífics, déus i deesses… Pel que fa a , continua amb el projecte de Gaudí i el modernisme, tot elaborant una de les seves obres amb materials reciclats i artístics. Aprofitant el Carnaval, a plàstica han confeccionat diferents fotoreclams, molt originals i divertits.

En l’àmbit de Medi Social, ha fet el projecte “D’on vinc?”: a través de la història personal dels alumnes, es projecta des de la història local a la història universal. És summament important la implicació familiar. En quan a la forma de treballar els projecte de medi a , s’ha introduït la “carpeta de treball” per a cada grup, on hi ha un dietari, una planificació de les tasques, hi consta què, com i quan es treballa, un pla d’equip de treball (funcions de cada membre del grup) i una rúbrica d’autoavaluació.

Mentre té les colònies a tocar, els grups de estan fent la recerca sobre les seves colònies per al curs vinent. Quina emoció!

Ara queda un 3r trimestre molt intens i que s’espera amb motles ganes i il·lusió.

DENIP

El passat 30 de gener, com és tradició des de fa uns anys, vam celebrar la Diada Escolar de la Pau i la No-Violència (DENIP) amb les famílies. Vam passar una tarda molt agradable tots plegats, plena de bons propòsits, paraules boniques i treball en equip.

Entre tots i totes, nens i nenes, mestres i famílies, vam construir un GRAN MUR DE LA PAU, ple de colors i bons desitjos, fet amb brics decorats amb paraules boniques escrites amb diferents colors.

Després vam fer una gran rotllana i vam cantar tots junts una versió en català de la cançó HEAL THE WORLD: “La Pau és aquí”. Va ser una tarda molt emotiva.

Gràcies a tots i totes per participar d’aquesta jornada!

CARNESTOLTES

S’acostava Carnestoltes i tots estàvem una mica nerviosos: caldria venir amb pijama? O potser amb els mitjons desparellats? A principi de setmana vam sortir de dubtes amb l’arribada del Rei Carnestoltes. Els nens i nenes de 3r, a cops de timbal, ens van venir a donar la gran notícia. Els vam seguir fins al pati de l’escola fent gresca i xerinola.

Els i les alumnes de 6è van llegir el pregó. Aquest any manava:

  • El dimarts d’un ofici havíem d’anar, i un detall podíem portar.
  • El dimecres, d’un personatge de conte o de pel·lícula ens havíem de disfressar i els companys i companyes l’havien d’endevinar.
  • El dijous el Rei Carnestoltes ens va deixar escollir i tots i totes la disfressa al parc vam anar a lluir.

El Dijous Gras vam organitzar sortida al parc del carrer Pau Casals a prop de l‘escola. Allà amb música vam fer una divertida desfilada per ensenyar les disfresses i qui va voler va poder ballar i jugar.

Finalment, entre botifarres i coques de llardons, vam berenar tots plegats abans de tornar a l’escola.

Fins l’any que ve Rei Carnestoltes! T’esperem!

“L’art d’ensenyar és l’art d’ajudar a descobrir”.

Marc Van Doren.

Escola Forn d’Anells

 

PDF AMB EL TEXT I LES FOTOGRAFIES TAL COM HA SORTIT A LA REVISTA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>