ARTICLE DE L’ESCOLA A LA REVISTA FORN D’ANELLS Nº138

ARTICLE DE L’ESCOLA FORN D’ANELLS

GENER – CURS 2018-2019

PRIMER TRIMESTRE SUPERAT!

El primer trimestre del curs, com sempre, ha passat molt ràpid i ha estat una contrarellotge amb el Nadal com a meta, però hi hem arribat sans i estalvis.

Hem fet un munt d’activitats i hem engegat noves maneres de treballar les àrees i d’organitzar-nos. Després d’aquest primer trimestre la valoració és molt positiva i ens engresca per seguir endavant la resta del curs.

A continuació us expliquem per etapes i cicles que hem fet aquest primer tram del curs:

EDUCACIÓ INFANTIL

Com bé sabeu, els nens i nenes d’infantil de l’escola al llarg d’aquest primer trimestre hem seguit navegant en un mar d’aventures i nous aprenentatges. I és que hem fet un munt de coses! Nous racons, projectes, artistes, tallers,… que ens han regalat dolços i intensos moments. Us n’expliquem alguns:

Hem iniciat una roda de tallers intercicle on hem fet manualitats relacionades amb EL MAR per a la decoració de les aules, el passadís i el porxo. Ens ha agradat molt poder compartir aquestes estones amb companys i companyes d’altres cursos, ens hem pogut ajudar els uns als altres i hem gaudit amb entusiasme de les propostes de les mestres. Agraïm la col·laboració de les famílies que ens heu cedit material per a portar a terme aquestes activitats. Moltes gràcies!

A mitjans d’octubre vam gaudir també tots plegats d’una sortida a la casa de colònies “Can Montcau”, a la Roca del Vallès. Mariners, pescadors, submarinistes, socorristes, surfistes i sirenes vam passar un dia fantàstic envoltats de natura. I sabeu què? Tot passejant vam trobar la cova de la Maria Castanyera enmig d’un bosc! I mentre fèiem un taller de panellets la Maria ens va torrar castanyes, que vam poder tastar després de dinar. Mmm… delicioses!

I al cap d’uns dies va ser la Castanyera qui ens va visitar a l’escola! Era la germana de la Mercè, que ens va fer cantar i ballar de valent! Nosaltres vam compensar-la compartint amb ella un fantàstic tastet de tardor que havíem preparat nosaltres mateixos a les aules (mandarina desgranada, suc de taronja i poma cargolada!). Quina tarda més divertida, gràcies Castanyera!

I ja per últim, us farem un breu resum del nostre Nadal. Hem fet manualitats, postals, hem après un vers de Nadal, hem assajat la cançó per al festival, hem fet un calendari d’advent, ens ha visitat el patge reial, hem cagat el tió,… Quins dies més intensos i màgics! I és que aquest curs el tió ha arribat a la nostra escola damunt d’un cavall! Érem al pati dels grans i els vam rebre molt i molt entusiasmats. La Lorena, que és la mama de l’Àlex de P3, havia anat a passejar pel bosc amb el seu cavall Danco i van trobar el tió que s’havia perdut! Sense dubtar-ho, van enfilar camí cap a l’escola per acompanyar-lo. Va ser un matí molt especial, moltes gràcies família!

Ara ja hem passat un trimestre plegats, hem fet nous amics, ens anem coneixent cada dia una mica més, hem viscut el Nadal amb els de casa, i al gener hem tornat a l’escola carregats de piles per iniciar un nou trimestre. Un trimestre que ja ha començat amb una bona sorpresa! Els reis de l’Orient també varen passar per l’escola i tots plegats ens hem reunit per obrir els regals que ens han deixat. Són jocs que ens permetran seguir omplint de bons moments la nostra gran aventura. Gràcies AMPA per fer arribar les nostres cartes als Reis!

Seguim navegant nens i nenes, que encara ens queda molt per fer! Un trajecte amb pujades i baixades, amb dies de vent i dies de calma, però ben carregat d’il·lusió i nous projectes.

CICLE INICIAL

Ja ha passat un trimestre, i entre cançons, festival, treballs de Nadal i avaluacions, ens hem plantat al gener!

Han estat uns mesos de treball intens, que no vol dir feixuc ni avorrit. Els nens han viscut noves experiències, han fet activitats diferents i han pogut realitzar treballs que, per a ells, eren nous.

Cada dia el comencem fent una rotllana, per buscar la complicitat entre ells, per facilitar la comunicació i perquè es sentin part d’un grup, amb l’escalf dels companys i del seu mestre/a.

Una de les activitats que iniciem aquest curs a Cicle Inicial, i que forma part del Pla d’Acció Tutorial, és l’anomenada “Bossa Misteriosa”. Consisteix en una bossa de roba que, de manera voluntària, cada setmana s’endú un nen o nena a casa. Aquesta ha de tornar el dilluns següent a l’escola amb quelcom a dins; que tingui un valor o significat especial per a ells: una joguina, un regal, un conte, un peluix… Llavors, es dedica una estona a l’aula a presentar els esmentats objectes i a explicar el seu valor. Així, el nen o nena és protagonista durant un petit espai de temps en el què es dona a conèixer a la resta. D’aquesta manera, s’afavoreix l’expressió oral, es millora el coneixement dels companys i companyes de l’aula i, conseqüentment, s’enforteix el vincle entre ells.

Una altra activitat programada dins aquest apartat és La capseta misteriosa, que estimula també l’expressió de les emocions que senten els nens i els donen nom, per així poder vehicular-les d’una manera adequada.

A partir d’aquí, les activitats es van succeint amb la regularitat, o no –perquè hi ha dies ben especials- d’una escola. A les matemàtiques li segueix la llengua, potser la música, amb l’esbarjo entremig, el medi a la tarda…

Però aquest curs hem volgut introduir altres dinàmiques, que potser ja fèiem, però ara d’una manera més regular i sistemàtica. Els racons i els tallers, fins no fa gaire propis d’infants més petits, els hem allargat en els cursos, perquè estem convençuts que vivint les experiències, es construeix pensament i coneixement –a part que ells s’ho passen d’allò més bé! (la motivació, allò que grans i petits necessitem perquè el nostre treball ens resulti engrescador i tinguem ganes de continuar fent).

Cada dimecres els nens, les nenes, han esperat amb ànsia els tallers:

_A mi m’agrada més el de plàstica!- diu la Júlia, _Doncs a mi el de jocs de matemàtiques!_ afegeix en Marc. I és que n’hi ha de “tots colors”. De jocs de taula, de contes, del supermercat (aaai, això de les monedes!), de tapís (quants fils per triar!), de plàstica (amb la senyoreta més artista), de llengua i matemàtiques (que no faltin!), de papiroflèxia (molt adequat per a la geometria)… En fi, per a tots els gustos!

Us podem ben dir que els nens frisaven amb tanta activitat! I els passadissos bullien de corredisses amunt i avall, de petits i més grans. Perquè hem intentat “sortir” de les parets de la pròpia aula, i que es coneguessin amb altres nens i nenes dels altres cursos del cicle.

Aquesta ha estat la intenció, podem veure’n imatges; l’activitat i les ganes d’aprendre que transmeten parlen per elles mateixes.

No han estat només els tallers, també els racons de llengua i matemàtiques programats setmanalment, amb pràctiques molt pensades de totes les dimensions i competències de les àrees (expressió oral i escrita, comprensió, literària, geometria i resolució de problemes, raonament…) han marcat el tarannà del cicle.

I entre els dies de treball “regular”, hi ha els especials: les sortides i les col·laboracions de les famílies. L’excursió a La Fageda va costar d’arribar; tanta pluja ens va obligar a posposar-la fins a tres cops! Però va valer la pena el fred que vam passar. La passejada amb carruatge per la fageda –quina velocitat que agafava de tant en tant!- i l’activitat sobre volcans que vam fer al Parc Lava, segur que ho recordaran per temps que passi.

Igual que les interessants “classes” dels pares i mares que ens han visitat: els hàbits saludables, la depuradora, el naixement d’un germà… Quantes coses que podeu aportar a l’escola, les famílies!

Vegeu-ne també una representació a les fotografies.

Amb aquest petit reportatge només hem volgut transmetre “l’ambient” que es respira a les aules del Cicle Inicial. Tingueu per segur que de Nadal a Pasqua continuarem treballant amb les mateixes ganes i il·lusió que ho hem fet aquests primers mesos del curs.

CICLE MITJÀ

Aquest curs hem introduït el treball per racons a les àrees de llengua i hem continuat amb el treball manipulatiu a l’àrea de matemàtiques. Això ens ha permès que l’alumne treballi de forma autònoma amb material divers i amb continguts que ja siguin coneguts, potenciant el treball entre iguals i afavorint la socialització. Treball important per donar responsabilitat i iniciativa a l’alumne i que s’organitzi a partir de propostes donades, intentant sempre que siguin tasques creatives i dintre de lo possible lúdiques. Aquesta nova metodologia afavoreix a que l’alumne s’autoavaluï i aprengui dels seus propis errors.

Tanmateix, hem potenciat el treball de les emocions amb un espai diari, amb l’objectiu que l’alumnat identifiqui les pròpies emocions i les dels altres per tal d’aconseguir una millora en la convivència dins l’aula i dins l’escola.

Al llarg del primer trimestre hem realitzat de les següents sortides:

Tot just iniciat el curs, a l’octubre els nens i nenes de 3r vam viure unes fantàstiques colònies a Sta. Maria Palau Tordera on a través d’activitats diverses es va dur a terme un treball per potenciar la cohesió de grup. Mes tard els/les alumnes de 4t van visitar l’escola Hípica Raül Pinteño de Vilablareix on van gaudir d’experiències relacionades amb els cavalls. Pel que fa a les activitats conjuntes de Cicle vam visitar el Museu d’Art de Girona i vam descobrir com diferents pigments poden substituir les pintures tradicionals a més a més vam acabar el dia jugant al Parc de Domeny.

Arribat el desembre vam començar amb les diferents activitats nadalenques amb el calendari d’Advent, on cada dia descobríem petits missatges de reptes a dur a terme. Important recordar com ja és tradició, que els alumnat de 4t van anar a l’HSS Mutuam, (centre sociosanitari de Girona), a cantar nadales conjuntament amb els seus usuaris. Esperant l’últim dia de classe del trimestre, il·lusionats en celebrar l’amic invisible, cada nen va personalitzar una llibreta que estava destinada a un company escollit a l’atzar.

CICLE SUPERIOR

L’alumnat de cicle superior ha treballat de valent durant tot aquest primer trimestre. Han participat activament en les activitats i s’han adaptat molt bé a les noves metodologies de treball.

La festa de la tardor va ser motivadora pels alumnes de 5è i 6è. Aquest fet va comportar que el resultat de la festa fos molt positiu a tots nivells. També destacar la participació dels pares i mares.

Al llarg d’aquest trimestre s’han realitzat diferents sortides per tal de conèixer l’entorn. Els alumnes de 5è, per aprofundir de manera vivencial el coneixement dels animals a l’àrea de medi, van anar als Aiguamolls de l’Empordà. Aquesta sortida havia estat anul·lada diverses vegades pel temps, però al final van gaudir de valent i, fins i tot, van poder veure la daina blanca. Pel que fa als nens i nenes de 6è, van fer una sortida per tal de conèixer la Girona medieval, a través d’una ruta guiada pel Museu d’història, el Call Jueu, l’antiga muralla…

A part de les sortides s’han realitzat diferents activitats i tallers dins el cicle. Primerament, van dur a terme una conferència de muliticapacitats per sensibilitzar l’alumnat envers aquelles persones que poden presentar certes dificultats: motrius, sensorials, etc. Després d’aquesta xerrada els alumnes van treure conclusions, com que tot és possible, que no ens hem de rendir mai i que aquestes persones s’esforcen molt per tirar endavant, que és el que hauríem de fer nosaltres per ells /es. També s’ha fet un taller de coeducació. A partir de diferents activitats vivencials, els alumnes es van introduir envers un diàleg per aprofundir en el treball de les diferències de gènere. A través d’una teatralització, els alumnes s’havien de repartir les taques i no feien diferenciacions segons el gènere.

L’àrea de matemàtiques es continua treballant de manera manipulativa i vivencial, utilitzant el joc com a element primordial. L’aprenentatge de les llengües es realitza a través de racons, que permeten treballar la llengua de manera més lúdica i propera a l’alumnat.

A cinquè s’ha introduït l’expressió oral a través de conferències. Cada alumne exposa un llibre que ha llegit prèviament a casa. Es tracta de motivar els companys i companyes envers el gust per la lectura.

Un dels canvis importants durant aquest curs és el Pla d’acció tutorial. Cada dia de la setmana es treballa un aspecte en concret: valors, emocions, notícies, dies internacionals, efemèrides. Es realitza durant quinze minuts a primera hora del matí i es busca un moment on l’alumne pot compartir les seves inquietuds o experiències amb la resta del grup. Es tracten temes molt interessants i es potencia molt la cohesió de grup.

L’alumnat de 6è, des de l’àrea d’anglès van preparar una gimcana de Halloween en forma de recorregut. Es van vestir amb disfresses molt originals i terrorífiques. Tot seguit, van convidar a tots els alumnes de primària a participar-hi… Quina esgarrifança! Al llarg d’aquest trimestre també han fet unes receptes de cuina i s’han gravat per després poder-ho visualitzar a l’aula amb grup.

Durant unes setmanes l’escola va gaudir d’una exposició sobre la fam i el malbaratament alimentari. Després d’anar-la a veure, llegir els plafons, observar les fotografies i parlar sobre aquest fet, els alumnes de cicle superior es van animar a fer un dibuix i participar en el concurs de dibuix “Contra la fam i el malbaratament d’aliments”, organitzat per la Fundació Banc dels Aliments de les comarques de Girona. Abans d’acabar el trimestre, van elaborar unes manualitats nadalenques on els alumnes van abocar tota la seva imaginació i creativitat.

Per acomiadar aquest primer trimestre tan intens, tot el cicle va compartir un esmorzar nadalenc entre tots els alumnes de cada curs. Entre neules, torrons, música i ball, es van desitjar unes bones festes, sense oblidar el joc de l’amic invisible! Quin trimestre més emocionant!

FESTA DE TARDOR

El dia 31 d’octubre vàrem celebrar la Castanyada. Havíem de fer jocs i menjar castanyes però la pluja ens va fer modificar el programa. Aquest dia només vam poder menjar les castanyes ben torrades pels pares i mares de l’AMPA. Els jocs preparats pel Cicle Superior els vàrem poder realitzar el 7 de novembre.

Alumnes, mestres i pares van col·laborar en l’organització. Els nois i noies de sisè, organitzats en grups, van portar la dinàmica dels jocs amb la participació de pares voluntaris. Els mestres es van responsabilitzar de la conducció i control dels quinze grups d’alumnes barrejats de P3 fins a 5è.

Tot el pati de primària estava organitzat en tres circuits amb els diferents jocs: curses de cargols, encistella el bolet, punteria amb les castanyes, joc de la poma i posa la cua a l’esquirol.

La tarda va transcórrer amb molta alegria, diversió i participació de tota la comunitat educativa. Cal agrair també els pares que van controlar el temps de cada joc i van posar la música adient.

CONCERT DE NADAL

És una nit de Nadal. Una família està acabant de sopar quan, de sobte, la mare demana als més petits de la casa que facin neteja de joguines. En tenen moltes amb les que ja no hi juguen i hi ha moltes nenes i nens pobres que no en tenen. Molt decidits pugen a les golfes, obren el bagul i comencen a descobrir les joguines de la seva infantesa. Cada joguina trobada els recorda a una de les pel·lícules que miren des de petits… Entre llànties màgiques, caramels, mirallets, vaixells i moltes altres, van apareixent els personatges de Disney, alhora que va sonant la música d’aquests clàssics tan màgics.

Aquesta va ser la història que van interpretar des de P3 a 6è per representar el festival de Nadal. Des dels més petits als més grans, van sortir dalt l’escenari del Teatre de la Sitja. Ben lluents i disfressats, van cantar i ballar les cançons més representatives de Disney. Els alumnes de 6è van narrar i interpretar la història, a més de disfressar-se en cada cançó i acompanyar els alumnes dels altres cursos. Tot l’esforç i dedicació per part de tots i totes van fer del festival una tarda màgica i brillant.

“Digues i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc”.

Benjamin Franklin.

Escola Forn d’Anells

PDF AMB EL TEXT I LES FOTOGRAFIES TAL COM HA SORTIT A LA REVISTA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>