Cultura digital

Es defineix coma cultura digital tot allò que ja fem a l’escola. Des d’allò més quotidià i plenament integrat fins a aquelles pràctiques noves que encara no compartim entre tots o que encara no tothom coneix i implementa.

Un exemple de la nostra cultura digital és la nostra pàgina web, les nostres xarxes socials i els nostres espais compartits: Moodle, Workspace, Genially,…

Aquesta cultura digital no és només l’ús d’eines digitals o entorns o recursos, és tot allò que s’egloba dins el que entenem com a comptència digital docent, dels alumnes o de les seves famílies.

Per exemple, a les famílies no els podem exigir una competència digital i domini d’entorns o programes a nivell professional. Però els hem d’ajudar a adquirir una autonomia d’usuaris en aspectes com els canals de comunicació digitals: visualització de documents, descàrrega i enviament de documents; la navegació per la web del centre: on trobar la informació i tot el que vulguin consultar, com les xarxes socials; i com connectar-se als espais d’aprenentatge virtuals. I altres aspectes de gestió que els demanem, com sol·licituds, etc.

Tenim com a consulta de capçalera per saber quines àrees abarca la competència digital docent aquest enllaç de la pàgina interactiva del Marc de la CDD. Amb aspectes bàsics com el compromís professional, entès com la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel·lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col·laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional.

Aquí teniu el document del Marc de referència de la CDD.

Tenim també els documents de referència per saber què hem d’ensenyar i com: per infantil i per primària.

 

Ús metodològic dels Eva (el nostre Moodle):

S’acorda crear un curs per aula al Moodle de l’escola. A primària hi haurà dos mestres editors per curs (tutor i paral·lel -mestre de llengua castellana-) i els mestres no editors que vulguin ser-hi. Sobretot es fa necessari que els mestres del cicle que vagin confegint el curs puguin trobar-se per anar acordant l’estructura o els continguts.
Els usuaris de l’entorn els carregarà el coordinador d’estratègia digital així com la seva assignació als cursos.
Els mestres del claustre revisaran les llistes d’alumnes per curs compartides al curs Sala de mestres de l’entorn Moodle de l’escola.
A infantil hi haurà una mestra editora (i així es veurà al Moodle de l’escola) però totes les mestres del cicle acordaran com estructurar el curs i crear unitats.
Cal debatre si els cursos a infantil seran creats per propostes (títol) o per mesos (títol).
S’acorda que els cursos a primària seran de llengua castellana.
Cal acordar títols i estructura.
A infantil un cançoner o dites o ambdues.
Els alumnes de 5è i 6è compten amb correu coorporatiu de l’escola@falguera.org.
Les classes tenen un correu @falguera.org, que els permet comunicar-se com a classe amb les famílies, i gaudir de l’entorn i les apps del mateix. Per exemple les videotrobades, el canal youtube per crear contingut propi per les classes, desar material i recursos al drive, pissarres interactives com Jamboard, qüestionaris… i tot allotjat al núvol del correu de cada aula.
Aquests recursos poden vincular-se al curs de llengua castellana de cada classe en les activitats o recursos proposats.
Les classes tenen els contactes de les famílies.
Les de 5è i 6è tenen com a contactes també els alumnes.
Tots separats per etiquetes.
Al curs Sala de mestres (un curs per als i les mestres) hi tenim les cartes model per enviar a les famílies amb el funcionament virtual de classe, així com els llistats dels alumnes, amb els seus usuaris i contrasenyes.
Cada any caldrà fer aquest enviament a les famílies per començar a treballar-hi.
Cada any guardarem en l’etiqueta del curs la correspondència d’aquell curs.
Per a la creació de continguts interactius l’escola aposta per Genially. L’escola compta amb un entorn Genially Escola Falguera i els recursos es guarden en carpetes en aquest entorn. Per exemple, a la carpeta de 1r de primària hi ha tots els geniallys creats o adaptats per aquest nivell. Comptem a una subscripció d’educació (pro) que ens permet poder fer servir totes les capacitats de l’entorn. I per tal que cada mestre pugui fer-ne ús demanera autònoma, donat que genially només permet una connexió alhora, establim un protocol d’ús.
Aquest protocol és el següent: cada genially reutilitzat o creat de nou es comença des de l’entorn genially de l’escola. Després es comparteix amb l’entorn genially que cada mestre s’ha creat. d’aquesta manera cada mestre pot treballar a genially amb documents que resten a l’entorn genially de l’escola. Amb això ens estalviem moltes subscripcions i alhora compartim totes les creacions a l’entorn de l’escola. l’usuari del genially de l’escola és el correu de l’escola a8026221@xtec.cat i la contrasenya és EscolaFalguera.
Aquests material interactius poden posar-se als cursos de llengua castellana del moodle de l’escola, a la pàgina web del centre, o com a aplicacions als iPads del centre.
Per fer això últim el coordinador d’estratègia digital a través del panell de gestió dels Ipads llançarà els geniallys com a app (caldrà només que se li demani, és clar, i fer-ne la previsió per al seu ús amb temps).
Posarem documents de contrasenyes i correus al curs Sala de mestres, així com hi tenim les llistes dels alumnes actualitzades.
Els i les docents de 3r, 4t, 5è i 6è, acorden l’ús de la plataforma Moodle com a EVA per a la majoria d’àmbits curriculars (a més del curs ja creat). D’aquesta manera, crearem per aquests nivells diferents cursos Moodle per poder recolzar el procés d’e-a. Els cursos seran d’àmbit de llengües, d’àmbit matemàtic i d’àmbit de coneixement del medi.
Aquests nous cursos permetran, per una banda, crear un repositori de recursos per treballar els sabers i, per altra banda, crear un curs perfectament endreçat d’aquelles matèries que no disposem de suport de llibres (llengua castellana i coneixement del medi).
Acordem també que aquests cursos els aniran organitzant i gestionant els propis docents de cada nivell.
A més, s’acorda que tot aquells recursos que es van treballant amb l’alumnat, es deixin visibles i no s’ocultin per poder ser revisats quan sigui necessari.

I seguim a: Comissió digital