EDUCACIÓ FÍSICA: Activitat física en edat escolar: un benefici pel present i el futur

És ben sabut que l’activitat física en l’edat escolar és un dels hàbits de vida saludables més rellevants que hi ha, juntament amb l’alimentació, ja que genera grans beneficis per a la salut durant aquesta etapa. D’una banda, ajuda en la prevenció de l’obesitat i el sobrepès i, amb això, a reduir el risc de patir malalties cardiovasculars en l’edat adulta; també contribueix a millorar el funcionament dels sistemes locomotor i cardiovascular, minimitzant els riscos en edats posteriors. La salut mental també se’n veu beneficiada ja que l’activitat física millora l’estat d’ànim, combat l’ansietat i la depressió i ajuda a dormir millor, afavorint així el rendiment acadèmic. Finalment, l’activitat física ajuda a relacionar-se millor i a adquirir valors com ara la cooperació, la confiança o el respecte.

Per evitar la creixent tendència al sedentarisme, l’OMS (Organització Mundial de la Salut) ha posat en marxa un Pla d’Acció Mundial sobre l’Activitat Física per millorar i allargar la vida de la població, on fa tot un seguit de recomanacions per incentivar la pràctica d’activitat física en la població en general, i en els infants i adolescents en particular. 

Caminar per anar a l’escola, pujar escales en comptes d’utilitzar l’ascensor, col·laborar en les activitats domèstiques i jugar de forma físicament activa, són algunes de les recomanacions que fa l’OMS al respecte. També aconsella que els nens i els adolescents facin, almenys, seixanta minuts d’activitat física tots o gairebé tots els dies de la setmana. Ho podem veure en aquesta imatge de la Piràmide de l’activitat física en la infància i l’adolescència.

I els infants de la nostra escola, fan prou activitat física per viure de forma saludable?

Un cop iniciat el curs escolar i preguntats els infants de Primària, hem pogut constatar que el 70% dels alumnes fan activitat física de forma regular.

Entre els infants del cicle dels Grans (4t, 5è i 6è), el percentatge de nois i noies que fan algun tipus d’activitat física és del 89%, una xifra gens menyspreable, mentre que en el cicle de Mitjans (1r, 2n i 3r) el percentatge baixa fins al 66%. Estaria bé que aquesta darrera xifra es veiés augmentada si volem tenir uns infants més saludables.

Hem de tenir en compte que és millor fer una mica d’activitat física cada dia que no fer-ne gens. Es pot començar amb petites quantitats i augmentar-ne gradualment la freqüència, la intensitat i la durada per poder fer-la de forma constant al llarg del temps. Per exemple, anar al parc i començar a córrer, primer uns minuts i anar-los augmentant a poc a poc fins a ser capaços de mantenir una bona estona de cursa sense parar és una activitat fàcil i barata que no necessita gaire planificació. Proveu-ho!!

Serveixi aquest article per animar els infants de la nostra escola que no fan activitat física extraescolar, o en fan poca, i les seves famílies  a buscar el seu lloc en l’activitat física o esport que més els agradi, que provin i que triïn allò que els faci més feliços perquè, a la llarga, en trauran un gran benefici per a la salut.

 

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut