Trets d’identitat

• Escola catalana

La nostra és una escola catalana i, per tant, emprem el català com a llengua vehicular d’expressió i comunicació i de cohesió social en tots els àmbits de l’escola.

La llengua catalana és la utilitzada en les àrees d’aprenentatge.

La introducció del castellà com a segona llengua es fa a partir de primer de Primària, a nivell oral, i a partir de segon a nivell escrit.

La llengua estrangera és l’anglès i s’introdueix a nivell oral a Educació Infantil.

L’escola té com a objectiu fonamental que tot l’alumnat assoleixi una sòlida competència comunicativa i que, en acabar l’educació obligatòria, pugui utilitzar amb normalitat i correcció les dues llengües oficials i comprendre i produir missatges orals i escrits en llengua anglesa .

• Educació en valors

Apropem els alumnes a la realitat social i els estimulem en els valors propis d’una societat democràtica en què predominin: la solidaritat, l’actitud de diàleg, el respecte pels altres, l’esperit crític, la cooperació, la responsabilitat, la tolerància i la participació.

Potenciem l’educació integral de la persona en els vessants físics, psíquics, afectius i socials.

• Educació per a la diversitat

La nostra finalitat consisteix a integrar els alumnes a la realitat que els envolta. Ens definim com una escola que proporciona una formació integral, afavorint la igualtat d’oportunitats i garantint un equilibri entre la diversitat de l’alumnat i l’acció educativa. En aquesta línia respectem la varietat de processos i ritmes d’aprenentatge dels nostres alumnes.

• Escola oberta

L’escola està oberta al medi i integrada al poble i a la societat en general.  Per tant mantenim contacte, col·laborem i participem de manera molt activa en iniciatives culturals, educatives i mediambientals amb l’Ajuntament i la Diputació i amb altres associacions del municipi.

Al mateix temps estem oberts a les innovacions científiques, tecnològiques i didàctiques que puguin enriquir la comunitat escolar.

Valorem i fomentem la participació activa de tots els estaments de la comunitat escolar: alumnat, famílies, professorat i personal no docent i l’afavorim creant vies d’informació, comunicació i participació.

• Línia metodològica

L’escola Els Arenys, a través dels òrgans corresponents, té la voluntat de formar una línia metodològica coherent basada en una educació de qualitat que afavoreixi al màxim el desenvolupament de l’alumne a través dels aprenentatges significatius i funcionals, de l’assoliment de les competències bàsiques i de l’adquisició de les eines necessàries per aprendre. Des d’aquest punt de vista, és l’alumne qui elabora i construeix els seus esquemes de coneixement.

Els mestres hem de tenir un paper dinamitzador per tal d’orientar els alumnes  a establir relacions entre allò que saben i els nous continguts que incorporen. Procurarem plantejar situacions motivadores que fomentin en els alumnes una actitud curiosa, crítica i investigadora que, mitjançant la comunicació i el treball, seran la base de la seva formació i l’adquisició dels aprenentatges.

Tractem els alumnes fent especial atenció a la seva diversitat ja que considerem que cada alumne progressa segons les seves capacitats i és a partir d’aquestes que es valora el seu progrés. Respectem, al mateix temps, els diferents ritmes d’aprenentatge a fi de donar respostes educatives adequades a cada alumne.

Potenciem activitats que suposen una intensa activitat tant cognitiva, creativa i afectiva com física o manipulativa per part dels alumnes. Per aquest motiu, duem a terme treballs per projectes amb la implicació de diferents àrees, desenvolupem treball per espais on els infants dels diferents cicles treballen de manera conjunta i amb agruacions diferents a la del grup-classe i es prioritza l’experimentació i el descobriment de nous coneixements i, incorporem les noves tecnologies a les diferents activitats diàries (chromebooks, PDI’s i tablets).

A més a més organitzem una setmana esportiva i unes jornades culturals biennalment i de manera alternativa, durant les quals ens dediquem a gaudir plegats de l’esport i la cultura, fent referència a l’eix vertebrador del curs.

A partir del curs 2016-17 vam introduir el treball cooperatiu a les aules, amb la intenció d’anar ampliant aquesta metodologia com a eina que potencia l’aprenentatge i millora les relacions entre l’alumnat, fomentant la tolerància i el respecte a les diferències.

Fomentem les activitats complementàries (sortides, colònies i experiències) com a un element indispensable de la nostra acció educativa, facilitant la connexió entre l’escola i l’entorn.