CONTES A CAU D’ORELLA – IMPULS A LA LECTURA

Fomentar la lectura ha sigut sempre, un dels objectius principals de l’educació que, d’una manera o d’altra, han tingut la responsabilitat d’educar les noves generacions. Una bona manera per fer-ho és involucrant-los en el procés per fer-los transmetre l’interès per la lectura amb més possibilitats d’èxit per crear-los l’hàbit lector i iniciar-los en el camí de l’aprenentatge autònom: és a dir, que siguin capaços d’aprendre a aprendre.
Perquè, en realitat, una de les finalitats primordials de l’educació ha de ser aconseguir ciutadans lectors. Sobretot, perquè sense l’adquisició d’aquesta habilitat privem les persones del coneixement personal cívic i cultural necessari per a moure’s en la societat amb autonomia conscient i llibertat plena.
Així doncs, la classe de 4t B es va preparar a consciència una preciosa activitat on s’afavoria la comprensió lectora i que impliqués l’aprenentatge de les competències bàsiques, especialment:
a) la comunicació lingüística,
b) el tractament de la informació i la competència digital,
c) la competència cultural i artística,
d) la competència per a aprendre a aprendre.

L’activitat que vam portar a terme la classe de 4t B, la vam anomenar “CONTES A CAU D’ORELLA“.

I consistia en què els alumnes havien de situar-se pel pati en els punts assignats allà on posés el seu nom amb un cartellet i el seu número de llista. Cada nen o nena havia de situar-se assegut o asseguda al terra de manera que sigui una posició còmoda per ells i elles.

Cada infant de P5 estava acompanyat d’un alumne de 4t B, de manera que, aquest últim, era l’encarregat/da d’explicar-li un conte, acompanyat del seu “teatrillo” i de les seves titelles. Cada 3 minuts aproximadament, es demanava fer un canvi. I eren els grans els encarregats/des de canviar d’alumne, per tant, els infants de P5 no s’havien de moure.

Mentre s’explica el conte sonava una música relaxant per crear un ambient tranquil i relaxat.

Prèviament, l’alumnat de 4t B, va treballar intensament: l’elaboració del conte, la creació del “teatrillo” amb una capsa de sabates, el disseny de les titelles i la pràctica de la seva explicació. Tot adaptant el vocabulari i gesticulació a nens i nenes de P5. Van realitzar un treball magnífic i, a més, es van sentir totalment protagonistes d’allò que estaven portant a terme!

Els mestres supervisors i l’alumnat, tant de P5 com 4t B, van valorar l’activitat molt positivament, tant pels alumnes de 4t que van explicar els seus contes extraordinàriament, com els de P5 que els van escoltar d’una manera atentíssima.

Podeu veure un petit recull de fotos en el següent enllaç:

CONTES A CAU D’ORELLA 4tB-P5A