UN TASTET DE L’ESPAI DE MIGDIA

Un curs més hem iniciat l’espai de migdia  ple de ganes i il·lusions amb ànims de generar un espai acollidor on l’afecte i les emocions són clau per generar un clima positiu de relació i aprenentatge.

On no ens faltin els bons moments, i encara menys les estones per compartir entre iguals, aportant-los eines, espais, materials i tots els recursos necessaris per acompanyar-los en el seu creixement de manera distesa i feliç.

Així doncs busquem un menjador on :

L’infant sigui el protagonista.

• La creativitat i les experiències siguin clau de l’acció educativa.
  • Es pugui crear un territori d’il·lusions i emocions.
  • L’adult sigui un referent més que acompanya i garanteix el benestar i el desenvolupament autònom.
  • L’educació en valors esdevingui clau per establir un espai afectiu.
  • Els infants tinguin un espai vivencial i d’ aprenentatge.

Aquest curs hem volgut fer un canvi d’organització oferint als infants tot el ventall d’activitats tant  al voltant del pati com a l’interior de l’escola, degut a la necessitat dels més grans de tenir un espai intern on es sentin tranquils fora del guirigalls que es genera al pati.

Jocs de pati:

Al migdia durant l’estona al pati deixem que els infants juguin lliurement;

puguin explorar i descobrir el joc per si mateixos i també juguem a jocs

tradicionals amb els monitors; juguem al mocador, a l’aranya peluda, a

pica paret, a fet amagar….  on els nens i nenes tenen l’oportunitat de

relacionar-se amb altres infants de diferents edats (des de P4 fins a 2on).

També hem creat, entre un grup de nens i nenes de la classe, una petita

lliga de bàsquet.

Manualitats i espai creatiu:

Les persones necessitem sentir-nos acollides perquè aflorin les nostres emocions. L’espai, la seva decoració…en són una part important, per aquest motiu aprofitem les estones de manualitats i creativitat per a fer creacions que decorin el nostre espai de menjador, al igual que deixar anar la imaginació decidint ells mateixos el que volen fer, sense deixar de donar opcions que els hi puguin semblar apetitoses.

És per això que, els dimarts durant l’estona del menjador fem els tallers de manualitats. En ell poden participar tots/es els nens/es del menjador.

És un espai on volem treballar, no només les destreses de cada nen/a per treballar diferents activitats, sinó també desenvolupar les seves capacitats creatives.

Proposem la realització de decoracions, creació d’objectes i jocs que desprès podem aprofitar per utilitzar en diferents estones del menjador.

Psicomotricitat i dinàmiques de grup:

Els dijous, durant l’estona del migdia, els alumnes que volen, poden participar en les activitats de psicomotricitat.

La psicomotricitat és l’acció del sistema nerviós central que crea una consciència en l’ésser humà sobre els moviments que realitza a través dels patrons motors com ara, la velocitat, l’espai i el temps. Per tant, podem dir que desenvolupa un paper fonamental al desenvolupament de la personalitat.

Volem ajudar als alumnes a desenvolupar aquesta àrea a través del joc.

Cada setmana es plantegen diferents activitats basades en: interaccions cognitives, emocionals, simbòliques i senso-motrius en la capacitat de ser i d’expressar-se en un context psicosocial.

Cada grup té la seva hora assignada en funció dels torns de dinar.

Totes les activitats que realitzem estan preparades per cada nivell i adaptades a cada alumne.

També aprofitarem aquests moments per fer dinàmiques de relaxació.

Contes, titelles i teatre:

Al llarg d’aquest curs tots els dimecres al migdia els infants que ho desitgin podran assistir al taller de contes i teatre que té lloc a la biblioteca de l’escola. Cada grup tindrà assignat una franja horària en funció del seu torn de menjador.

En el cas dels alumnes de cicle mitjà i cicle superior es prepararan obres de teatre, ja que després d’una primera sessió on se’ls va demanar la seva opinió, la gran majoria d’ells coincident en el seu interès per crear i fer una obra. Els alumnes treballaran elaborant els diàlegs, els materials que puguin necessitar i assajant l’obra tantes vegades com sigui necessari. Així doncs, quan tot estigui enllestit la faran a la resta d’infants de l’escola.

Per altra banda, en el cas dels nens i nenes de cicle inicial i infantil, durant el taller podran gaudir de la lectura en veu alta d’un àlbum il·lustrat. Aquest cada setmana serà diferent. Després a partir de la lectura d’aquest es durà a terme una breu activitat.

Per altra banda, us expliquem com és el dia a dia amb els més petits de l’escola, que de moment, segueixen una rutina diferent.

Els anem a buscar a classe, passem llista, fem pipi i rentem mans. Quan ja estem tots, ens dirigim al menjador entren un dia per la porta màgica i un altre per la porta dels grans. Ens asseiem a taula, no tenim llocs assignats, cada dia ens agrada seure amb un company diferent per compartir l’àpat. Un cop col·loquem els pitets, la monitora ens serveix el menjar i comencem a dinar.

Una vegada em acabat, un a un van recollint el seu plat, coberts i got i col·loquem els pitets al seu penjador.

Tot seguit marxem cap a la classe on tornem a fer pipi i rentem mans i ens preparem per descansar.

Passada l´hora de descans, ens aixequem poc a poc i sense pressa, intentem posar-nos les sabates sols i si ens costa demanem que ens ajudin. Després mentre escoltem música podem jugar una estoneta o ens llegeixen un conte fins que arriba l’Olga que cada dia li donem una sorpresa ens fem els adormits i quan entra li donem la bona tarda amb una gran abraçada.