Salut

Malalties: Canal salut A-Z.

COVID: https://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/ciutadania/salut-escola/informacio-per-a-families/

Paràsits: Els polls.

Alimentació: Pla de consum de fruita i llet a les escoles. Programa Si!

La infància és un període de desenvolupament físic i intel·lectual que requereix un gran consum d’energia i, per tant, una alimentació equilibrada i saludable.

És, a més, l’etapa idònia per adoptar hàbits alimentaris estructurats:

Esmorzar complet a casa.
Repartiment de la ingesta diària entre quatre i sis àpats.
Adequació de la quantitat de les racions a les necessitats individuals.

Cal potenciar el consum de:

Fruita fresca i de temporada com a postres habituals dels àpats i com a complement d’esmorzars i berenars.
Verdures i hortalisses de temporada en el primer plat i/o com a guarnició del segon plat dels diferents àpats, a més de garantir la presència habitual d’amanides.
Llegums i fruita seca crua o torrada sense sal.
Farinacis (pa, pasta, arròs…) integrals.
Lactis desnatats o semidesnatats i, principalment, en forma de llet, iogurts i formatges.
Pa, preferentment integral, en els diferents àpats.
L’oli d’oliva.
L’aigua com a beguda bàsica i vital, tant en els àpats com entre hores.

Convé reduir:

La ingesta freqüent de llaminadures i prioritzar com a alternativa la fruita seca sense sal (nous, ametlles, avellanes…) i dessecada (panses, orellanes, figues seques…).
Les begudes ensucrades (coles, taronjades, begudes isotòniques, sucs, etc.) i prioritzar el consum d’aigua.
La brioixeria i la pastisseria, i prioritzar el consum d’entrepans.
Les cremes de xocolata, mousses i d’altres, com a postres habituals dels àpats.
El menjar ràpid (fast food).
Les preparacions i derivats carnis processats, que tenen major contingut en greix (embotits, patés, salsitxes, etc.).

Salut bucodental:

La salut bucodental és especialment important a l’edat infantil. Ensenyar als infants hàbits i mètodes d’higiene bucal és una inversió en salut que els proporcionarà beneficis per a tota la vida.

La millor manera de fer-ho és convertir aquests hàbits higiènics en una activitat divertida, com ara raspallant-vos les dents amb els vostres fills o deixant-los escollir els seus propis raspalls.

La càries és una de les malalties bucodentals més freqüents i per prevenir-ne l’aparició cal que els infants:

Redueixin el consum de dolços, particularment entre àpats.
Es raspallin les dents després de cada àpat.
Es passin el fil dental per tal d’eliminar la placa bacteriana de l’espai interdental.
Augmentin la resistència de l’esmalt dental amb glopeigs de solucions fluorades, a partir dels sis anys.
Visitin el dentista un cop l’any, com a mínim.

Educació emocional: Estimar no fa mal.

Promoció de la salut:

Activitat física: Una vida activa és essencial per a la salut dels nens i nenes. Es recomana que els infants i adolescents facin seixanta minuts (una hora) o més d’activitat física diària.

Convé reduir el temps destinat a “activitats de pantalla” (televisió, ordinador, consoles, etc.) a menys de dues hores al dia. L’activitat física escassa és, juntament amb una alimentació desequilibrada, un dels aspectes que influeixen decisivament en l’aparició del sobrepès i l’obesitat.

Els adults poden afavorir la pràctica d’activitat física dels infants i els adolescents en l’entorn familiar:

Provant diferents activitats fins trobar la que els agrada i facilitant-los-en la pràctica.
Compartint amb ells l’activitat física.
Combinant diferents tipus d’activitat.
Fomentant els esports de grup.
Facilitant que tinguin estones de joc actiu i de joc lliure.
Fent activitats de lleure a l’aire lliure.

Per qualsevol dubte podeu trucar al 061 (CANAL SALUT de la Generalitat) i un/a infermer/a us ajudarà a resoldre’l.