L’Escola Bac de Cerdanya té com ideari de centre l’educació integral dels nens i nenes de 3 a 12 anys en els aspectes de creixement intel·lectual i desenvolupament personal perquè, quan acabin l’etapa de primària a l’escola, esdevinguin nois i noies autònoms amb una bona formació acadèmica i recursos per aprendre; amb esperit crític i uns criteris de valors ben fonamentats.
L’escola ofereix un horari lectiu de matí i tarda amb serveis complementaris a les activitats lectives (servei de menjador amb cuina al propi centre, servei d’acollida matinal i activitats extraescolars).
Per aconseguir aquest ideari:
- L’escola procurarà incrementar la solidaritat humana sense cap discriminació de raça, sexe, religió, edat o llengua.
- L’escola es defineix com apolítica i aconfessional, tot i que cal respectar diferents creences en les que el nen conviu a la societat.
- Amb la finalitat d’aconseguir una veritable coeducació l’escola parteix de continguts, objectius, activitats i tracte igual per a tots els infants.
- L’escola procurarà desenvolupar l’esperit crític i observador dels alumnes, motivant una inquietud cultural que permeti aprofitar, més enllà de la mateixa escola, tots els elements culturals de cara a una educació permanent.
- Procurarà al mateix temps una educació integral en tots els aspectes: creatiu, artístic, físic, crític, … partint sempre de la seva realitat més inmediata.
- Procurarà acostar el nen a realitats més llunyanes, fomentarà la relació amb els altres nens, situacions, etc…
- L’escola estarà centrada en els interessos del nen i en la realitat. L’escola està vinculada amb l’entorn; es tracta d’una escola arrelada al medi, la història, el paisatge, les tradicions i la vida del poble.
- L’escola promourà una major implicació de la comunitat escolar, i en especial de l’alumnat i els mestres, en la millora del medi ambient per avançar cap a la sostenibilitat de l’entorn escolar, donant prioritat a l’estalvi.
- L’escola anirà sempre encaminada cap a una línia activa buscant una actitud favorable, tant en els alumnes com en els mestres, despertant les iniciatives individuals i la col·laboració.
- La disciplina serà raonada, sempre partint d’una educació en el respecte als demés, la convivència i democràcia, sense sortir de la normativa vigent en el moment d’aplicar-la.
- Tenim en compte la diversitat de l’alumnat. Partint de les necessitats de cada alumne/a assumim tant el seu ritme d’aprenentatge, i les possibilitats personals com el procés de maduració individual.
- L’escola es defineix com a catalana i, per tant:
- Es fomentarà en les realitats socials, històriques i culturals de Catalunya, com a punt de sortida d’estudis d’altres realitats àmplies.
- El català serà obligatori per a tothom des d’Educació Infantil, el mitjà de comunicació serà, precisament, la llengua catalana.
- L’escola aposta per al coneixement d’altres llengües estrangeres. És per això que, tal com s’exposa al Projecte Lingüístic de Centre, actualment s’imparteixen català, castellà, francès i anglès al centre.
- L’escola està oberta a les innovacions pedagògiques. Els mestres i l’escola tenen dret al continu reciclatge per tal de poder garantir una reflexió sobre la pràctica docent participant en activitats de formació permanent organitzades pel Departament d’Ensenyament o altres institucions.
- L’escola està oberta a qualsevol persona, entitat, corporació grup o activitat, que aporti elements positius a qualsevol nivell: mestres, pares, alumnes.
- L’escola aposta per la implantació de les noves tecnologies (TAC) a totes les aules del centre com una eina essencial d’aprenentatge. Actualment l’escola disposa de 10 pissarres digitals (amb l’ordinador i projector corresponents), tablets, kits de robòtica i una aula d’informàtica per la qual passen tots els cursos setmanalment.