SIMPOSI D’APRENENTATGE GLOBALITZAT I PER PROJECTES

El passat divendres 23 i dissabte 24 va tenir lloc el Simposi d’Aprenentatge Globalitzat i per Projectes, organitzat per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Hi va assistir una part de l’equip directiu de la nostra escola i va tornar amb idees i conclusions que serveixen per seguir avançant en la cerca de la millora educativa al nostre centre. Resumint, els punts clau són els següents:

• El paper dels i les mestres ha canviat als darrers anys i ja no és tant l’element transmissor de la informació, sinó que es converteix en guia dels i les alumnes per arribar al coneixement.
  • Cal repensar els espais educatius per facilitar aquest tipus d’aprenentatge.
  • Els aprenentatges que fan els nens i nenes són significatius i perduren en el temps, el que permet establir connexions entre coneixements antics i nous coneixements.
  • El treball globalitzat i per projectes permet integrar tots els tipus d’intel·ligències, ja que tots els nens són capaços de mostrar habilitats en algun camp de l’aprenentatge.
  • Aquest tipus d’aprenentatge pot generar reticències, tant per part de les famílies com per part dels mestres, ja que ens obliga a sortir de la nostra zona de confort, amb els dubtes que això pot comportar.
  • La veu de dues alumnes de 4t d’ESO ens va permetre conèixer que el treball per projectes els ha donat unes eines per desenvolupar-se al dia a dia que potser un altre tipus d’aprenentatge no els haurien donat, tot i que reconeixien que no han estudiat de cap altra manera. A tall d’exemple, van ser capaces de parlar davant d’un auditori ple de públic adult sense cap problema.

En fi! Han estat unes jornades molt satisfactòries de les quals hem extret algunes idees per millorar la nostra pràctica docent.