TALLER SOC DIPUTAT / SOC DIPUTADA

Cal que els alumnes del cicle superior de primària coneguin de primera mà la funció de representació del Parlament de Catalunya perquè, com a ciutadans i futurs electors, legitimin l’existència de la institució.

Cal treballar i fomentar els valors de la democràcia, la participació, el diàleg, el respecte i el pacte per a contribuir a la formació de futurs ciutadans de ple dret, d’acord amb els objectius pedagògics del currículum de l’educació primària.

És per això que aquesta tasca s’ha d’iniciar abans que els infants assoleixin la majoria d’edat, moment en què ja poden participar directament en l’elecció dels seus representants. Una bona formació democràtica durant la infància és essencial per a poder esdevenir uns ciutadans responsables i participatius.

En aquest taller, a més de treballar per mitjà del joc de rol els conceptes bàsics de la democràcia (representació, respecte, tolerància, diàleg i pacte), volem establir una connexió directa amb els disset objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030, assumits i adoptats per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 2015, i amb el Pla d’igualtat del Parlament de Catalunya 2020-2023, que té com a objectiu la incorporació de la perspectiva de gènere en el conjunt de les actuacions de la institució parlamentària, per tal de promoure la igualtat efectiva de dones i homes i la no discriminació de les persones del col·lectiu LGBTI.

OBJECTIUS PEDAGÒGICS

El contingut d’aquest taller està vinculat directament amb les àrees de coneixement del cicle superior de primària següents:

Coneixement del medi natural, social i cultural.

Educació per a la ciutadania i els drets humans.

I es pretenen assolir els objectius següents:

a) Exercitar els alumnes en les eines democràtiques de la participació, el diàleg, el respecte, el pacte i la votació.

b) Donar a conèixer als alumnes del cicle superior de primària, per mitjà del joc de rol, com s’elegeix el president de la Generalitat.

c) Donar a conèixer l’existència dels grups parlamentaris, que són la traducció dels partits polítics al Parlament.

d) Fer pactar els alumnes del cicle superior de primària perquè arribin als acords necessaris per a l’elecció del president de la Generalitat.

e) Donar a conèixer als alumnes els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

f) Incorporar la perspectiva de gènere, per tal de promoure la igualtat efectiva de nenes i nens i la no-discriminació de les persones del col·lectiu LGBTI.

Desenvolupament del taller

Primer de tot, vam treballar a partir de diferents conceptes el funcionament general del Parlament de Catalunya, amb el que vam descobrir, entre altres coses, un vocabulari molt concret que s’utilitza al Parlament.

Un cop interioritzats els conceptes principals que ens ajudarien a fomentar una comunicació correcta entre nosaltres, ens vam distribuir per grups parlamentaris simulats, formats per nombres desiguals de membres, d’acord al model següent:

Cadascun dels grups havia d’elegir el seu o la seva portaveu, que seria el diputat o diputada nomenat per cada grup parlamentari que s’encarregaria de difondre la informació. l’opinió o la posició del grup.

A continuació, cada grup parlamentari escull 5 propostes que conformaran el seu programa electoral. Aquestes es basen amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides i La igualtat efectiva de les dones i homes i la no-discriminació de les persones LGTBI.

Aquests son els diferents programes electorals que van sorgir a 6è: Programes electorals

I, finalment, arriba el dia del taller al Parlament de Catalunya, on vam seguir la següent programació:

1. Benvinguda al Parlament i distribució del material als nens i nenes que fan el taller, on ens van lliurar les credencials simulades de diputat i diputada.
  2. El portaveu de cadascun dels quatre grups parlamentaris va presentar el seu programa.
  3. Els grups parlamentaris van pactar i negociar per a formar dos blocs:
  • El bloc de la majoria.
  • El bloc de l’oposició.

Per a pactar calia tenir en compte el programa del partit polític o coalició que representaven (decidit prèviament a l’aula).

1. Constitució de la Mesa del Parlament simulat:
  • El Joan Delgado va fer de president o presidenta del Parlament.
  • La Daniela Parra va fer de vicepresidenta primera.
  • Marc Garcia va fer de vicepresidenta segona.
  1. Inici de la sessió:
  • Sota la presidència del president del Parlament simulat, s’inicia la sessió d’investidura per a elegir el president o presidenta de la Generalitat.
  • El bloc de la majoria proposa un candidat a president o presidenta de la Generalitat.
  • El candidat fa un discurs en què explica el seu programa de govern.
  • Intervenen els portaveus.
  • Es fa la votació amb paperetes.
  • Els membres de la Mesa criden els diputats perquè dipositin les paperetes a l’urna.
  • Els membres de la Mesa compten els vots.
  • El president o presidenta del Parlament diu qui ha estat elegit president o presidenta de la Generalitat.
  • El president o presidenta de la Generalitat diu unes paraules.

S’aixeca la sessió.

La molt il·lustríssima Alba Sotoca va ser elegida presidenta de la Generalitat de Catalunya en pro als bots dels diferents grups parlamentaris.

1. Elecció del Govern per part del president o presidenta de la Generalitat:
  • El president o presidenta de la Generalitat elegeix el seu Govern.

Finalment i per concloure el taller, vam fer una petita visita guiada per les diferents instal·lacions del Parlament de Catalunya. Vam poder veure tant des d’on veia la premsa els plens, com les petites sales; així com el passadís dels passos perduts.

Tot plegat una vivència en primera persona de què vol dir ser diputat, portaveu, president de la Generalitat o conseller; què és la sessió d’investidura; què són els grups parlamentaris, etc., i ser partícip d’una sessió d’investidura simulada.