Història

El grup escolar Milà i Fontanals, en els seus inicis “Grup escolar Milà i Fontanals – Lluïsa Cura”, és un dels grups escolars projectats i construits per l’Ajuntament de Barcelona durant el primer terç del segle XX.

L’acte d’inauguració de l’escola tingué lloc el 29 de Març de 1931 “Diumenge de Rams”, poc abans de la proclamació de la II República. El Milà I Fontanals, a l’igual que la resta de belles escoles creades en aquesta època, era un símbol de la nova escola i s’hi aplicaven els corrents de renovació pedagògica.La primera directora d’aquest grup escolar va ser la il·lustre pedagoga Rosa Sensat.

Aquest magnífic projecte d’escola es va trencar al finalitzar la Guerra Civil el 1939. El sistema dictatorial imposat pel Govern Franquista va prohibir l’ús del català i va fer tornar el sistema tradicional.

En el monumental edifici del Grup escolar Milà i Fontanals, a arrel de la reforma de la LOGSE, hi conviuen des de l’any 1996 el CEIP Milà i Fontanals i l’IES Miquel Taradell.

Milà i Fontanals

Va nèixer a Vilafranca del Penedés el 1818. Filòleg i escriptor, es va llicenciar en filosofia i lletres i dret; el 1846 fou catedràtic de literatura, de la Universitat de Barcelona. Allà va dur a terme diversos i importants estudis sobre la literatura catalana de l’època medieval.

Va presidir la “Acadèmia de las Buenas Letras” de Barcelona. Va escriure poemes en català i castellà i es va dedicar a la crítica literària i d’art. Foren innovadors els seus treballs sobre poesia popular catalana.

El 1859 va impulsar la restauració dels jocs florals. Fou col·laborador del diari “El vapor”.

Va morir el 1884 a l’edat de 66 anys.