Lectura estructurada a cicle inicial #gustperlalectura

Escolta estructurada amb el conte “En Pere sense por”

L’escolta estructurada és un tipus de lectura que permet treballar les estratègies de comprensió sense la necessitat que l’alumne descodifiqui.

El docent llegeix un text en veu alta i es va aturant per proposar-los de fer hipòtesis i inferències, per demanar que els alumnes facin recapitulacions o per fer-los preguntes de tipologia diversa. Amb aquest tipus d’activitats els alumnes es poden centrar més en la comprensió del text i aprofundir en l’ús de les estratègies.

En l’escolta estructurada és el mestre qui llegeix en veu alta i actua com a model lector. També, com a interlocutor, ha de fer les preguntes adequades perquè els alumnes puguin fer connexions amb els seus coneixements previs i fer-los aflorar.

Aquestes preguntes han d’anar dirigides cap a les idees principals i essencials per a la comprensió del text. A la vegada ha de procurar la participació de tots els alumnes al llarg tota la lectura, donar peu als que els costa més fer aportacions per donar-los seguretat i iniciativa.

No hi ha receptes miraculoses per contagiar el gust per la lectura. Per aconseguir-ho ens caldrà confiança, paciència i constància, predicar amb l’exemple i sumar complicitats per fer del llibre un objecte quotidià, interessant i atractiu.

GIRBÉS, J.C. El mètode definitiu per tenir fills lectors.

Durant els 30 minuts de lectura diaris s’ofereixen varietat de propostes per tal que que els infants gaudeixin de la lectura. Processos lectors, apadrinament per part dels alumnes més grans, fillols entregats a la lectura, lectura en veu alta, lectura digital a través de la PDI, o simplement llegir el que a un li agrada.