Història

L’escola està situada al centre del poble de La Riba (Alt Camp), en un particular edifici gran i ampliat durant els  anys 80.

L’Escola de La Riba és una escola petita, pública i de poble. És una escola rural que esdevé una gran família, propera als infants, arrelada al territori, i que dóna vida al municipi. És una escola molt respectuosa amb l’entorn, activa, inclusiva, participativa i impulsora d’activitats que generen aprenentatge, trobada i convivència. Això fa que es donin oportunitats a tots els nens i afavoreix un aprenentatge més actiu, protagonitzat per un alumnat que conviu en aules multigrau. Aquesta interacció entre petits i grans és un dels grans actius de l’escola rural i ajuda en la construcció del coneixement.

L’escola va entrar a formar part de la ZER El Francolí (Alt Camp) el curs 2016-2017. Aquesta Zona Escolar Rural està formada per l’Escola El Bosc de Mont­ral, l’Escola Rocabruna de Picamoixons, l’Escola Els Til·lers de La Masó i l’Escola de La Riba de La Riba.

La població de La Riba es troba situada a la zona de ponent de l’Alt Camp (Tarragona) i actualment compta amb uns 650 habitants en una extensió de 7,99 km². Dins del seu terme trobem moltes fonts i també indrets d’una gran bellesa, especialment el conjunt de tolls i gorgs que formen el riu Brugent, artèria de La Riba, al llarg del seu curs. També cal destacar el trajecte que va des de la Riba fins a Farena, un espectacle imponent de muntanyes, aigua i natura.

El municipi de la Riba es troba en el límit de tres contrades diferents: el Camp de Tarragona, les Muntanyes de Prades i la Conca de Barberà. El territori de la Riba és tot pendent i abrupte. Assoleix la cota màxima al puig de Marc, de 724 m. A la riba esquerra del Francolí, a la serra Carbonària, es troba Puigcabrer, de 525 m.

Les condicions naturals del terme no han estat propícies per al desenvolupament de l’agricultura. L’impuls industrial de la Riba té el seu inici durant el segle XVIII, a partir de la instal·lació dels primers molins de paper moderns fets pel tarragoní Ignasi Carbó. Al llarg d’aquell segle es multiplicaren els establiments paperers, tant dins de la vila com als marges del riu Brugent i també del Francolí.

Origen social, cultural i ètnic de l’alumnat

La majoria de l’alumnat és del poble, malgrat poc a poc s’han anat incorporant al centre alumnat de procedència estrangera. Tenim escolaritzats alumnes de municipis veïns amb procedència familiar al mateix poble.  Aquests últims anys, ha crescut molt la matrícula viva durant el curs, d’alumnes de diferent i variada procedència.

El ventall socioeconòmic de les famílies que assisteixen a l’escola és molt ampli, predomina un nivell sociocultural mitjà, mitjà-baix.