L’aprenentatge de la lectoescriptura. Llegir i escriure a Cicle Inicial

El cicle inicial de l’etapa primària té una importància cabdal en la iniciació a la lectura dels nens i de les nenes (així com el cicle mitjà i superior tenen com a objectiu la consolidació d’aquest procés i el desenvolupament de la comprensió lectora i l’expressió escrita).

Un any més els nens i nenes de cicle inicial i 3r, per tal de fomentar el gust per la lectura i una bona comprensió lectora, continuen enduent-se a casa alguns caps de setmana “El llibre viatger”.

 

Amb aquesta activitat es pretén  crear i fomentar en els primers lectors l’hàbit i el gust de llegir i escriure com a mitjà de comunicació, saber escoltar,  afavorir la implicació de les famílies en el procés de l’aprenentatge lector dels nens i nenes, desenvolupar la imaginació i gaudir amb la lectura.

En aquest cicle es consolida  un dels eixos fonamentals  dels futurs aprenentatges: la lectura i l’escriptura. Afavorim que els infants siguin uns bons lectors, gaudint de la lectura i aconseguint hàbits lectors. Ho fem a través de lectures guiades,  lectura en veu alta, lectura silenciosa, ús de la biblioteca d’escola i d’aula…

Aquests dies s’ha treballat l’escriptura i lectura mitjançant la tipologia textual de la postal. Es va parlar de la postal a partir de les que els mateixos infants van enviar a l’escola l’estiu passat: des de Menorca, des de Canàries i fins i tot dels Estats Units!

Es va fer recerca de les adreces de cadascú, alguns fins i tot van consultar a l’ordinador per tal de buscar el nom el carrer, el número, el codi postal… Tot seguit tothom va escriure una postal a un company…cal pensar què s’escriu i com ho escrivim perquè la postal permet un text molt curt i precís que implica coherència amb una finalitat molt concreta!

Tot seguit, es va sortir de l’escola per anar fins a correus perquè ens hi poséssin el segell! Alerta…el carter ens va dir que no posa segells… la solució que ens va donar es que s’emportava les postals a Montblanc i allí posarien el segell i serien enviades.

De pas, es va aprofitar per observar el riu Brugent del seu pas per La Riba. Aquests dies que ha plogut baixa ben ple! També hem parlat d’on neix aquest riu, amb quin riu s’uneix i cap on va a parar tota aquesta aigua…

També es va haver de calcular el preu dels 11 segells…tenint en compte que cadascun val 0,55…

(Per veure més fotografies podeu clicar aquesta última)

Per acabar aquest article,  Montserrat Fons en el seu decàleg per tal d’aprendre a llegir ens diu:

  • Conviure amb un món lletrat
  • Facilitar aprenentatges interrelacionats
  • Llegir en veu alta per als nou lectors.
  • Escriure conjuntament.
  • Tenir en compte les relacions entre llengua oral i llengua escrita.
  • Animar a l’alumne/a a experimentar llegint i escrivint
  • Considerar el valor del temps i l’espera.
  • Utilitzar materials del medi
  • Parlar de la lectura i de l’escriptura

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>