La psicomotricitat amb els més petits

LA PSICOMOTRICITAT AMB ELS MÉS PETITS


El concepte de psicomotricitat és bastant recent, ja que el seu origen es remunta només al segle XX. D’entre tots els precursors d’aquest terme podem esmentar a Wallon, J. Piaget, Maria Montessori o O.Decroly; i és gràcies a tots ells que s’ha aconseguit comprendre la necessitat d’interrelacionar l’aspecte psicològic amb l’orgànic i l’entorn. Una integració que precisament es dona en l’educació psicomotora, on es desenvolupa la capacitat de controlar la ment sobre el moviment de l’organisme. D’aquesta manera es poden avaluar les habilitats del nen i de la nena com a través de les seves accions, moviments, percepcions i de la maduració fisiològica.

Així doncs, entenem l’infant com un ésser global, amb una total interrelació entre els aspectes motrius, efectius, emocionals, socials i cognitius. Mitjançant la psicomotricitat vivencial potenciem una activitat espontània amb la qual els més petits coneguin el seu cos i explorin les seves possibilitats, sota un marc lúdic i relaxat. També utilitzem el joc lliure com una eina fonamental que, sense deixar de divertir-se, els ajuda a relacionar-se, organitzar-se, posar-se d’acord en les normes, ser autònoms, o buscar estratègies, entre d’altres.

A l’aula tenim un espai amb llibres de jocs psicomotrius on els nens/es poden anar anotant durant la setmana quins jocs els hi agradaria dur a terme. D’aquesta manera tots som partícips.

Desenvolupament d’una sessió

  1. S’inicia la sessió  fent assemblea. Parlem dels jocs que ens agradaria dur a terme i també recordem que és molt important compartir,  col·laborar amb els grup, cuidar el material, etc. I, sobretot, recordem que tots som amics.

  2. S’inicia el joc.

  3. Fem relaxació.

Si el temps ens ho permet,  fem la psicomotricitat a la pista, ja que és un espai obert on els nens/es poden moure’s amb més llibertat. Allí, duem a terme els dos o tres jocs que proposem entre tots/es i després aprofitem l’espai per fer joc lliure (saltar la corda, jugar amb els cercles, jugar a futbol, a bàsquet…).  

De vegades, fem la psicomotricitat a l’aula de psicomotricitat on aprofitem per fer un circuit amb diferents materials que ens permeten treballar les diferents qualitats físiques. A més aprofitem per fer joc simbòlic amb teles, matalassos i cercles, entre d’altres, on els infants imiten la realitat o inventen històries i es van endinsant en el coneixement d’ells mateixos i dels altres, així com en el món dels sentiments i de les emocions.

Aquests són alguns dels jocs que hem dut a terme durant aquest curs:

  • La sabateta: fem un cercle i el que para ha de deixar la sabata darrera d’un nen/a i aquest la d’atrapar.

  • El semàfor: la mestra té tres papers de color del semàfor i els nens/es hauran d’estar atents al color que surt. Verd (han d’anar ràpid), color groc (han d’anar a poc a poc) i vermell (han de parar).

  • Els cercles: la mestra toca el timbal i quan deixa de sonar han de buscar un cercle. També ho fem pels colors del cercle, com per exemple: quan deixa de sonar el timbal han de ficar-se a dins del cercle de color lila.

  • Els ratolins: tots ens posem una cua i hem d’anar a buscar-ne més. Els nens/es han de córrer perquè no els hi prenguin i a la vegada aconseguir-ne més. Hi ha un lloc que és la casa, allí estan salvats.

  • Cel, terra, mar: amb una corda estirada al terra els hi expliquem que la corda es la Terra, si salten en darrera és el cel i si salten davant de la corda és el mar.

  • El rei: ens posem en fila i ens movem per la pista un darrera l’altre. El nen/a que està al davant és el rei o la reina. Aquest haurà de fer un moviment i els altres nens/es l’imitaran. Aquest joc és molt divertit!

  • A mi m’agrada…: fem un cercle i un nen/a es posa al mig i ha de dir què li agrada, com per exemple: a mi m’agrada ballar així… i tot el grup hem de fer el mateix. És un joc súper divertit.

  • Els paquets: quan la mestra diu “paquets de 2”, els nens/es han de buscar una parella. De sobte, la mestra diu: “paquets de 3!” i es nens/es han de comptar i agrupar-se de 3 en 3… “Paquets de 4”, “Paquets de 12!!!”, etc.

  • Conills al cau: quatre nens/es fan de cau  (amb els braços oberts) i la resta fan de conills. Tots els conills és mouen per la pista i els caus es queden quiets. Quan la mestra diu “conills al cau!!” tots salten com a conillets i van a dins del cau.

  • Imaginem que…: els hi preguntem on els agradaria anar. Així que ens deixem portar per la imaginació i quan la mestra deixa de tocar el pandero ens imaginem que estem a la selva, que estem a París i veiem la Torre Eiffel, ens imaginem que estem a la platja o a la muntanya i que escalem el pic més alt, entre d’altres.

Gaudim molt fent psicomotricitat!!! És un bon moment per passar-nos-ho bé,  riure, expressar els nostres sentiments, reflexionar, compartir, expressar-nos a través del moviment, etc.

Aquests jocs també els podeu gaudir en família!!! Els nens/es us explicaran com jugar-hi.

Amb els  jocs psicomotors es treballen diferents aspectes:

  • Afavorir la cooperació.

  • Interactuar amb els companys/es.

  • Afavorir la concentració i atenció del nen/a.

  • Discriminació auditiva, visual i tàctil.

  • Control postural, tonicitat,  lateralitat, equilibri, etc.

  • Enfortiment dels músculs.

  • Millorar els reflexes i la rapidesa en el moviment.

  • Millorar la coordinació en el moviment.

  • Millorar l’expressió corporal.

  • La respiració.

  • La creativitat.

Per acabar hem de dir que tots aquests jocs tenen, per tant, un rerefons educatiu i uns objectius que afavoreixen la cooperació, l’autoestima, les relacions entre els companys, la percepció, l’atenció i la memòria, entre d’altres.

(Si cliqueu aquesta última fotografia, en veureu algunes més)

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>