PREMI PILARÍN BAYÉS 2018

Els nostres alumnes de 2n A han guanyat el Premi Pilarín Bayés de 2018. Aquests petits escriptors van escriure tots junts un conte fantàstic que els ha fet guanyar de nou el premi. Aquest conte és:

Quins fums!, amb el pseudònim Els cocos, de l’Escola Bellavista Joan Camps i Giró de les Franqueses del Vallès. Alumnes de 2n A.

Si cliqueu l’enllaç podreu visitar la pàgina PILARÍN BAYÉS.

Els alumnes de 2n han guanyat el premi amb aquest conte:

QUINS FUMS!
– He tingut una idea genial! – va dir en Marcel tot dibuixant un somriure d’orella a orella.
– Ja hi som! Tremola! – va respondre l’Ona en un to burleta.
– Buf! Recordes com va acabar la teva última idea genial? La Cristina ens va renyar com mai! – afegí l’Ayman.
– Aquesta vegada és diferent! No patiu! – va replicar en Marcel.
– Això mateix vas dir l’última vegada! – li va etzibar la Laia tot exagerant un fals sospir.
– Sssttt! Calleu i escolteu – va dir en Marcel tot mirant els seus amics un a un amb un gest de gravetat. Amb la meva idea ajudarem la teva família Bintou. Recordes que ens vas explicar que a l’Àfrica, molta gent ha de recórrer més de 20 quilòmetres diaris per aconseguir aigua, sovint de mala qualitat?
– Sí. Simplement pel fet de no poder rentar- se les mans, molts infants pateixen malalties. Molta gent ha d’emigrar per aquest motiu – va afegir la Bintou.
– I doncs? Quina és la teva idea exactament? – va demanar l’Ona impacient.
– Inventar una màquina que transformi el fum en aigua.
– Què? – van exclamar tots alhora, incrèduls.
– Molt senzill. Si agafem els fums negres de la contaminació i els passem per una màquina netejadora, aquests es poden convertir en núvols blancs i nets que poden portar la pluja allà on faci falta. Així ens desfem de la contaminació i a la vegada aconseguim aigua! Què us sembla?
– Doncs que et mereixes un premi Nobel!- va dir convençuda la Bintou.
– Has dit senzill? Jo no sé ni per on posar-m’hi – va dir l’Ona.
– Correm a explicar-li la nostra idea a la Cristina! Segur que ella ens orientarà – va dir l’Ayman.
Van arrencar a córrer com esperitats. Esbufegant van arribar a la classe on van trobar la Cristina corregint unes redaccions. Una vegada van recobrar l’alè van procedir a explicar la seva idea amb tots els ets i uts. La Cristina se’ls mirava un a un amb els ulls ben oberts com unes taronges.
– I a qui us sembla que li podem demanar que construeixi aquesta màquina fantàstica?- va dir la Cristina amb un dolç somriure dibuixat a la boca.
– No ho sabem! – va dir la Laia – A la NASA? Al senyor Google? A en Jeroni que és un manetes?
– Quin Jeroni? – va demanar en Biel amb cara d’estranyat.
– El bidell de l’escola, tanoca! Qui si no? – li va replicar la Laia amb cara de circumstàncies.
– Ah! Clar!–va assentir en Marcel movent el cap afirmativament.
– El meu pare és mecànic – va dir l’Ona tota orgullosa-. Potser ell la pot construir.
– Crec que més aviat ens faria falta un inventor – va proposar l’Ayman.
– On el podríem trobar? – va preguntar la Bintou tota pensativa.
– Potser podem posar un anunci al diari: es busca inventor o científic. – va dir l’Ona tota convençuda. – Què en penses Cristina?
– Doncs que la vostra idea m’agrada molt. Justament ahir llegia a la premsa que 1.500 milions de persones no tenen accés a l’aigua potable. I cada any moren 1,5 milions de nens i nenes per malalties associades amb la manca o la mala qualitat de l’aigua. Seria genial que els científics inventessin la vostra màquina perquè les persones més vulnerables tinguessin a l’abast aigua per beure i tenir cura de la seva higiene personal i domèstica.
– Ara és quan arriba el però, oi? – va dir la Bintou capcota.
– Sí Bintou. Em temo que no deu ser fàcil construir aquesta màquina. Tan de bo en algun racó del món algú hi estigui treballant per resoldre aquests problemes. Malgrat tot us vull felicitar. Perquè canviar el món comença per vosaltres. Les vostres idees demostren que hi ha esperança de cara al futur. La millor idea és invertir en pujar persones com vosaltres, en educació, en valors i solidaritat. De vosaltres en sortirà potser algun metge que descobrirà una cura del càncer. O algun polític que portarà equilibri i justícia al món. I qui sap, potser algun dia un de vosaltres construirà aquesta màquina prodigiosa. El món ja ha començat a canviar avui. Agafeu els vostres llibres i llapis. Són invents molt poderosos. Exprimiu els vostres cervells. La imaginació i l’educació poden canviar el món. Vosaltres podeu inventar el futur. A què espereu?
En Marcel mirava embadalit la Cristina. Mentre la seva mestra parlava ell somreia tot imaginant quina seria la seva fita en la vida: construir la màquina neteja-fums fos com fos.

La festa de lliurament final dels Premis Pilarín serà el dijous 7 de juny al matí, al Parc Sanitari Sant Joan de Déu, a Sant Boi de Llobregat. L’horari aproximat és de 10 a 13h, amb l’opció de quedar-se a dinar per allà el Parc.

Per últim heu de saber que també els alumnes de 1r A han guanyat un premi sobre un vídeo que han fet tots junts, on parlen de quines coses podem fer per millorar el món. El títol és: Escoles per a gossos, fet per tota la classe de 1rA i presentat per Iona Pérez Torruella.  Aquí us deixem un enllaç del vídeo.