A l’escola “dels grans” a poc a poc anem descobrint alguns aprenentatges que sembla que són molt importants.
Una de les coses que tenim moltes ganes de saber és de LLEGIR i ESCRIURE, i per això cada dia aprofitem situacions d’ÚS REAL per descobrir l’entrellat de les LLETRES: de vegades “llegim”, de vegades “escrivim”…
Aquesta setmana la Carme ens ha proposat de fer jocs que ens ajuden a MOURE les parts del cos que necessitem “despertar” per ESCRIURE, i a VIVENCIAR els moviments d’escriptura que després faran només les nostres mans…
Us mostrem algunes imatges del procés que hem seguit amb els nens i nenes de P.3 per fer línies corbes que es tallen (GARGOTS):
“Nosaltres som observadores i observadors, mirarem com algú fa camins caminant”
Mentre els observadors miren, una companya “dibuixa” camins embolicats al terra de la classe, corrent i caminant:
Després representem aquestes mateixes línies en un paper d’embalar A TERRA, en horitzontal:
I per fi, anem a la PISSARRA DIGITAL i les dibuixem en vertical:
Tot seguit, practicarem amb el cos LÍNIES RECTES que es dibuixen “de prop a lluny”:
“He de caminar ENDAVANT”
“Ho represento a la pissarra digital”
Ara farem camins “de lluny a de prop”:
·”He de caminar ENDARRERE”
“Ho represento…”
I ara caminem “d’un costat a l’altre costat”:
“He de caminar DE COSTAT”
“Ho dibuixo a la pissarra, tal i com ho he caminat”
Els nens i nenes de P.4 hem representat camins VERTICALS I HIRITZONTALS en el paper d’embalar a TERRA:
Després hem representat camins amb fitxes de colors sobre fulls de paper:
“Llegim el camí: de dalt a baix, de dalt a baix…”
Per altra banda hem aprofitat una sessió de treball matemàtic per introduir les LÍNIES CORBES (obertes i tancades), que també són molt importants per escriure “lletres de pal” i sobretot per les “lletres de fil”.
Us mostrem algunes activitats que hem fet amb els nens i nenes de P.4:
“Amb una cinta de roba dibuixo una línia corba oberta”
“Amb la meva cinta jo dibuixo una línia corba tancada”
“Moltes cintes, moltes corbes…”
Petits i grans hem observat les línies rectes, i les línies corbes obertes i tancades…
I ara les hem volgut REPRESENTAR de diferents maneres:
A partir d’ara el repte serà aprendre a fer aquests i altres camins en papers cada cop més petits, controlant molt i molt la mà.
Molt més que camins, molt més que línies, gairebé LLETRES!