L’HORA DEL CONTE

En una societat com la nostra, caracteritzada per una pèrdua de valors socials i una manca de comunicació intergeneracional, és necessari establir noves modalitats d’aprenentatge que fomentin el diàleg i la convivència intergeneracional.

La gent gran són com llibres vivents i arxius de la família. Transmeten experiència als seus néts i els inculquen valors. Per això, hem d’apostar per la figura dels iaios i iaies ressaltant i dignificant a partir del context formatiu que l’escola pot oferir.

Vincles intergeneracionals es va crear l’any 2011 i va néixer com un projecte de voluntariat per reforçar al Departament d’Ensenyament de la Generalitat que aquell 2011 va marcar-se la prioritat d’impulsar la lectura dins un Pla nacional de lectura com a estratègia per a combatre el fracàs escolar tot potenciant l’èxit escolar.

Vincles intergeneracionals i interculturals pretén facilitar l’envelliment actiu a través de l’aprenentatge i la convivència entre petits i grans i entre persones de diferents cultures, fomentant el diàleg i potenciant l’esperit solidari de l’alumnat al mateix temps. És un projecte que a més d’aportar nous estímuls a l’alumnat, fomenta el desenvolupament de valors, hàbits i actituds per tal que ambdues generacions es mirin als ulls, es donin la mà i caminin juntes.

En aquest projecte les persones grans poden beneficiar-se de l’alegria de la companyia dels nens i sentir-se reconeguts per generacions més joves augmentant d’aquesta manera la seva autoestima. A més se’ls hi dóna un motiu per exercitar la memòria i la participació activa en la societat actual.

Per una altra part, els xiquets i xiquetes originaris d’altres països, allunyats dels seus avis, poden tenir ocasió de conèixer aquest rol familiar en els avis dels seus companys, alhora que apropar-los contes o històries de la seva cultura explicades pels seus familiars.

El cicle d’Educació Infantil de l’Escola 21 d’Abril hem col·laborat amb els avis de Vincles i hem portat tres propostes dels seus contes  a les cases dels nostres alumnes per ser treballats amb les respectives famílies. Així doncs, P3 ha treballat el conte: “El conill entremaliat”, P4 el conte de “Margarit i la por a les altures” i P5 ha treballat el conte de la “Marieta mandrosa”. Ha estat un treball molt enriquidor aquest any perquè a més dels avis i dels alumnes han participat també les famílies i ha estat un treball molt més cooperatiu implicant a les famílies.

Esperem que us agradi a tots i totes! Amb ganes de voler continuar aquesta experiència en els propers anys.