PROJECTE INTERDISCIPLINARI: ELS OFICIS

Durant el segon i part del tercer trimestre l’alumnat de 4t de Cicle Mitjà hem estat treballant en les diferents àrees el nostre projecte interdisciplinari sobre Els oficis.

Vam començar a investigar sobre com s’organitzaven els diferents oficis i així vam descobrir els diferents sectors econòmics. Fent un treball per racons vam poder aprendre sobre el sector primari, secundari i terciari. També vam reflexionar sobre els Objectius de desenvolupament sostenible i com cada sector hi pot contribuir.

Després, voliem fer recerca sobre els oficis de les famílies de la nostra classe i vam arribar a la conclusió que la millor manera de fer-ho era fent una entrevista. Vam preparar a les preguntes i vam fer-les a casa amb la col·laboració dels nostres pares i mares.Moltes gràcies per ajudar-nos en la nostra recerca! Tot seguit vam elaborar un gràfic de barres per tal de veure clarament els resultats de les nostres entrevistes i vam classificar els diferents oficis en els sectors econòmic treballats.

Així va ser com vam descobrir que la majoria de les nostres famílies treballen al sector secundari i terciari i tot analitzant els perquès, com a bons científics i científiques, ens va portar a parlar dels diferents tipus de paisatge. En vam adonar que Lleida ciutat és un paisatge urbà i que estem envoltats de serveis que pertanyen al sector terciari. A les afores de Lleida trobem els polígons industrials que pertanyen al paisatge industrialitzat on hi ha moltes fàbriques i empreses del sector secundari. Algunes famílies havien treballat en el sector primari recollint fruita, que forma part del paisatge agrari, però en necessitar cotxe per desplaçar-se per trobar-se en pobles a prop de Lleida ciutat moltes havien decidit canviar de feina.

Aquest moviment en els canvis de feina també ens va fer parlar i reflexionar sobre les condicions laborals dels diferents sectors i els salaris i vam aprendre una mica més sobre economia. Ens hem adonat que a casa hi ha moltes despeses i s’ha de pensar molt on invertir els diners! Això ens ha fet ser més conscients que de vegades no podem tenir tot el que demanem perquè hi ha despeses més importants com l’habitatge, l’electricitat i el gas, l’alimentació…

Tot seguit, vam posar en pràctica tot allò après sobre els sectors. Vam fer una experimentació del sector primari anat a collir enciam a l’hort de l’escola, després vam processar aquest enciam i vam elaborar una amanida com si fóssim una empresa del sector secundari i finalment ens la vam menjar com si estiguéssim en un restaurant del sector terciari. Ens ho vam passar molt bé i vam aprofitar per introduir conceptes com la divisió repartint els ingredient o les fraccions tallant-los i fent porcions.

A castellano també vam treballar els oficis de l’escola tot coneixent-los de ven a prop i aprenent alguns dels noms que encara no teníem clars.

Finalment, vam parlar com de vegades els oficis fan que hi hagi canvies en la població ja que moltes de les nostres famílies havien vingut a Lleida per buscar feina. Vam parlar doncs de la piràmide de la població i dels moviments migratoris.

Com a recompensa per la feina ben feta vam anar a fer una petita sortida per conèixer el paisatge urbà de Lleida identificar en primera persona els diferents oficis que tenim a prop i els elements característics d’aquest tipus de paisatge.

Hem après molt amb aquest projecte. Aquí us deixem un recull de fotos d’algunes activitats.

Esperem que us agradin!

INVESTIGUEM SOBRE ELS SECTORS ECONÒMICS