Història

L’Escola Bressol Municipal La Baldufa de Sant Hilari Sacalm és un centre educatiu que acull infants des de 4 mesos fins a 3 anys, el primer cicle d’educació infantil. Aquesta escola bressol és una institució de caràcter públic, la titularitat de la qual és de l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm. L’organització interna i pedagògica és elaborada i portada a terme per l’equip de mestres i educadores.

L’escola disposa de 5 aules i 74 places distribuïdes de la manera següent:

• Aula de lactants (menors d’un any): 1 aula de 8 places
  • Aules d’infants d’1 a 2 anys: 2 aules de 13 places
  • Aules d’infants de 2 a 3 anys: 2 aules de 20 places

En la seva construcció s’han aplicat els criteris que exigeix, pel que fa a espais i instal·lacions, el Decret 282/2006 de 4 de juliol del Departament d’Educació. L’escola bressol disposa d’espais on l’infant pot desplaçar-se fàcilment i conèixer i investigar els diferents llocs. L’espai està concebut a la seva mida i de manera que afavoreixi el seu desenvolupament.

El principal vincle educatiu compromet al nen/a en projectes a llarg termini que es porten a terme en un ambient agradable, saludable i ple d’amor.

Per això, creiem que l’escola ha de ser activa, comunicativa, un lloc d’investigació, d’aprenentatge i de reflexions. Cal posar especial èmfasi a la participació de tots els membres que en formen part (infants, famílies i educadores).

Tot seguit es descriuen els principis generals que conformen l’actuació de l’escola. Aquests, tenen com a marc general de referència el projecte educatiu de centre, amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament personal de l’infant.

Llengua

La llengua d’aprenentatge i de comunicació és el català, així com la documentació que es lliurarà a les famílies. En circumstàncies concretes en què el nen/a o la família no disposi de competències lingüístiques suficients com per a entendre el català, s’utilitzarà puntualment altres llengües.

Opció confessional

L’escola bressol és aconfessional. Les festes se celebren com a tradició popular i no com a religioses, formant part de la programació educativa, amb la finalitat d’incrementar els coneixements culturals i socials dels infants en interacció amb l’entorn més immediat.

Coeducació

La coeducació comporta la promoció d’una educació que potencia la igualtat real d’oportunitats i l’eliminació de tota mena de discriminació per raó de sexe. Des de l’escola es vetlla per afavorir una igualtat entre nens i nenes tenint en compte la programació, els materials i les diferents situacions que es viuen a l’escola.

Escola Activa

L’escola és activa, això significa que fomenta que l’infant tingui una actitud curiosa, crítica i investigadora, que mitjançant la comunicació i el treball, esdevindrà la base de la seva formació i de l’adquisició dels seus aprenentatges. Aquest mètode d’aprenentatge implica la participació del nen/a.

Entorn al nostre abast

L’escola està situada a la zona industrial del poble, i per tant, una mica apartada del centre del municipi. Està ubicada a prop dels boscos, això ens permet fer sortides amb la finalitat que experimentin i explorin el seu entorn natural més pròxim.

Lligam amb la família

L’escola bressol és l’acció complementària a la família i comparteix la cura i l’educació dels infants en els seus primers anys de vida. Compartir criteris educatius entre família i escola és un requisit ineludible per promoure un desenvolupament harmònic de l’infant. És per això, que cal posar una atenció especial en el procés d’adaptació i coneixença mútua, i establir mecanismes de comunicació com les entrevistes individuals,      l’agenda, les festes, els tallers, el Consell Escolar i l’AMPA.

Al llarg del curs es porten a terme vàries sortides, per les quals, demanem l’acompanyament d’algun familiar de referència del nen/a per poder realitzar la sortida.

Escola Verda

Es porten  a terme diverses accions, amb l’objectiu de sensibilitzar a tota la comunitat educativa per aconseguir una escola sostenible. Algunes de les accions són: el reciclatge, el pati (hort i jardí), i els materials que trobem a les aules.

Consciència sensorial

És un dels eixos principals de la nostra línia metodològica. Els infants manipulen, experimenten i prenen consciència. Volem que els nostres nens i nenes gaudeixin aprenent.

Autonomia

L’escola és un context de desenvolupament, en el sentit que hi tenen lloc les condicions òptimes per desenvolupar-se com a persones. Les vivències, les experiències compartides, els sentiments, les frustracions, les il·lusions són tot el que l’infant troba a l’escola bressol.  Enfrontar-se a totes aquestes experiències amb l’ajut de les persones adultes i dels altres infants és el que el fa créixer, el que fa posar en marxa noves capacitats per fer-hi front. En definitiva, el fa fer-se més gran i autònom.

Necessitats educatives especifiques

Rebem la visita trimestral del CDIAP (Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç). Els infants amb necessitats educatives específiques reben atenció d’acord amb les seves necessitats singulars des del moment en què aquestes necessitats són detectades i valorades pels serveis educatius.