Un vegetal com indicador del PH

L’alumnat de cicle mitjà, a la darrera sessió de ciència naturals, ha realitzat un experiment amb un vegetal, la col llombarda.

En diferents recipients s’ha posat: vinagre, llet, aigua, detergent, aigua amb bicarbonat i suc de llimona. Tot seguit, cada alumne/a amb una pipeta ha afegit suc d’haver bullit la col. Ha estat sorprenent veure com cada got ha aconseguit un color molt diferent.

La col llombarda té una substància anomenada cianina, un antioxidant natural que reacciona segons es trobi amb un àcid o base. Per tant, aplicant-lo hem vist, instantàniament, modificacions de color. La llimona i el vinagre són àcids perquè han obtingut un color més vermellós. L’aigua i la llet són neutres, perquè no han reaccionat massa, només han agafat la tonalitat de la col. I tant la dissolució amb bicarbonat com el detergent, han obtingut un to blavós, perquè són bases.