Energies renovables: l’energia hidroelèctrica

Dins del projecte sobre el Medi Ambient que fem a l’escola, els i les alumnes de cicle superior ens hem centrat en les energies renovables.

Durant el projecte, hem estat treballant aspectes com els següents:

• Definició i mapa conceptual de les quatre principals energies que anirem veient durant el curs: energia hidràulica, eòlica, solar i biomassa.
  • El missatge de la Greta Thunberg, activista sueca que lluita contra el canvi climàtic.
  • La casa bioclimàtica a partir d’un capítol del programa Quèquicom?, on el presentador Toni Mestres explicava com és casa seva (totalment sostenible, desconnectada de la xarxa d’aigua potable, amb un vàter sec i molt higiènic, etc.).
  • Exposició: Qui embrut el mar? cedida per l’Agència Catalana de l’Aigua, on hem vist quin és l’impacte tenen els plàstics que llencem i que van a parar al mar.
  • El pantà de Darnius-Boadella i la central hidroelèctrica.

Durant diverses sessions, hem treballat el pantà de Darnius-Boadella, que és el que geogràficament tenim més a la vora:

Que es troba al municipi de Darnius (malgrat durant molts anys l’havíem anomenat pantà de Boadella, ja que inicialment s’havia de construir a Boadella, i al final es va canviar la seva ubicació pel municipi de Darnius); que pertany al riu La Muga; que es va construir l’any 1969; els usos que se’n fa de la seva aigua (usos agraris i per abastir d’aigua tot Figueres, Cadaqués, Llançà, Roses, i altres pobles del voltant). I sobretot, ens hem centrat en com s’hi produeix energia hidroelèctrica.

Per tal d’entendre-ho, vam projectar a la PDI la imatge de les diferents parts del pantà, i vam visualitzar dos vídeos que expliquen el procés de transformació de l’energia cinètica de l’aigua en energia elèctrica. D’aquest treball se’n deriven diverses activitats que els i les alumnes han hagut de realitzar individualment i en grup, així com també el següent mural cooperatiu (que vol dir que cada un dels grups n’ha fet una part).