El llenguatge de programació entra a l’escola

Aquest curs des de l’àrea TAC els i les alumnes de l’escola s’inicien en el coneixement del llenguatge de programació dels ordinadors. En un món cada dia més digital, saber programar és una habilitat molt important. Avui en dia, no n’hi ha prou sabent utilitzar un ordinador, editar textos o navegar per internet. Els nens i nenes haurien de saber com funcionen les eines tecnològiques que utilitzen a diari. Aprendre a programar ajuda a desenvolupar altres habilitats com la resolució de problemes, el raonament lògic i també el matemàtic, l’autonomia en el treball o la iniciativa personal. A més a més, programar pot ser molt divertit!

A l’educació infantil la programació l’estem introduint a través de les Bee-bots. Material que ja us vam presentar en un article quan ens va visitar a l’escola la mestra experta en TAC Marta Cambray. Gràcies a les Bee-bots l’alumnat s’endinsa en el llenguatge de programació i la seqüenciació del  pensament d’una forma  manipulativa i jugada creant la base per als aprenentatges posteriors.

A cicle inicial treballem amb el Lightbot, el Code Monkey i l’Scottie Go! Tots aquests són programes on en diversos formats els alumnes van aprenent de forma graduada el llenguatge de programació. Tant el Lightbot  com el Code Monkey són programes de la xarxa, mentre que l’Scottie Go! és un programa que s’instal·la a les tauletes o al mòbil i a partir d’unes targetes en forma de peces de puzle permet la codificació. Aquest darrer, a més, permet la familiarització dels alumnes amb l’ús d’aquest dispositius.

A cicle mitjà treballem amb l’Scratch, el Code Monkey, i el Code Combat. L’Scratch pot ser utilitzat en línia o amb un programa instal·lat al PC. És un entorn de programació visual basat en blocs que permet crear animacions, històries i jocs. El Code Combat és una altra plataforma on el joc és l’excusa per aprendre el llenguatge de programació que en aquest cas serà el codi Python.

Finalment, a cicle superior seguim programant amb l’Scratch i el Code Combat.