El ball de la mort

Després dels tastes de tardor els alumnes més grans de l’escola ens hem reunit a l’aula de cicle mitjà on la mestra Anna Maria ens ha fet una bona explicació de les tradicions que es realitzen a Catalunya el dia 1 i 2 de novembre. La creença tradicional és que el dia u, els vius visiten els morts tot anant el cementiri i venerant el record dels seus avantpassats. El dos és la dia dels difunts.

Relacionat amb la mort a diverses poblacions de Catalunya i d’altres llocs es realitzen actes, sobretot teatrals, que poden coincidir, o no, amb el dia de Tot Sants. Una de les més conegudes, entre nosaltres, és “La dansa de la mort” que es realitza a Verges durant la processó de Setmana Santa. En aquesta es realitza una dansa especial i realment impressionant.

Avui hem realitzat un joc en què de manera divertida i ben entretinguda hem conegut els personatges més típics d’aquestes celebracions. Per grups se’ns ha donat diferents papers:

La mort, que amb una dalla cridava a les víctimes per emportar-se-les. El jutge o jutgessa, que valorava les raons que argumentava la mort i les raons dels defensor/es; i decidia quines raons l’havien convençut més. Els diferents personatges del poble que la mort volia endur-se: un rei, una persona rica, jove, anciana, malalta, un mossèn… Els personatges, víctimes de la mort, i els seus defensors/es argumentaven el perdó davant de sentència. Tothom portava un objecte que el simbolitzava: una corona, un termòmetre, un cofre de tresors… El jutge, si dubtava, podia demanar la opinió de la resta d’assistents, però la decisió final era només seva.

Ens ho hem passat d’allò més bé i ens ha servit per comprendre l’origen d’algunes tradicions i també per parlar de la mort, un tema que, sovint ens costa tractar amb els nens i nenes.