UNA CAIXA, TOT UN MÓN

Durant tot aquest trimestre,l’aula de les orenetes hem anat recollint caixes de cartró de totes les mides i les hem anat guardant considerant el seu possible destí lluny del qual estaven realment destinades. Hem guardat caixes de bolquers, de sabates, de fruita, de folis, de mobles, etc i hem estat pensant en què es podrien acabar convertint.

Volem donar utilitat a aquest tipus de material no estructurat i no convencional perquè creiem que  ens obre un munt de possibilitats imaginatives davant del material estructurat que utilitzem habitualment a les aules, la funció del qual sol ser més concreta i precisa..

El nostre objectiu no consisteix en el reciclatge, però ens fa adonar que diàriament utilitzem i llancem una gran quantitat de caixes a les que podem donar un altre ús abans de tirar-les. Aquest ús té una finalitat educativa i pedagògica i es basa en l’aprenentatge a través del joc que fomenta la participació activa i genera aprenentatges significatius. A través de l’estimulació del joc es produeixen situacions en les que els infants aprenen a relacionar-se entre ells i es fomenta la cooperació i la comunicació, eixos vertebradors del nostre projecte educatiu.

Altres qualitats del treball amb caixes és el desenvolupament del joc lliure, de la imaginació i del joc simbòlic. Moltes de les activitats les portem a terme en ambients distesos, fora de l’aula, que conviden a experimentar situacions que surten de la rigidesa de les rutines diàries.

També afavorim els àmbits relacionats amb el desenvolupament de les habilitats motrius i de l’autonomia. Realitzem activitats de psicomotricitat, però substituint màrfegues, pilotes, cons, etc per les caixes de cartró.  Potenciem tots els aspectes relacionats amb el moviment i amb la motricitat gruixuda tals com:  salts, girs, arrossegaments, desplaçaments i també aspectes cognitius de situació en l’espai (dins-fora, sobre-sota, etc) …

Un mateix material ens ofereix la possibilitat de jocs molt diversos i per això hem estat treballant durant tot el trimestre amb la simplicitat d’una caixa de cartró:

ACTIVITATS :

Motricitat amb caixes: Treballem el repte de posar-les una sobre l’altra i després l’emoció de tirar-les. Contemplem la possibilitat que es generin situacions de frustració o tristesa si cauen abans d’hora sense voler. La nostra funció és la d’acompanyament i ajuda i d’executors de les seves demandes. També ens movem per dintre, per sota, pel mig, etc de caixes i  de cartrons.

Desplaçaments: Podem experimentar el moviment del nostre cos damunt d’una superfície no habitual. Amb l’ajuda d’una caixa de cartró hem lliscat pels passadissos experimentant sensacions vestibulars divertides.

Instruments musicals: La imitació de ritmes, de moviments, el treball del so i del silenci, la cooperació i respecte entre companys, el treball d’hàbits d’atenció, la diversió … són alguns dels aspectes que desenvolupem amb el treball de percussió amb caixes.

Tobogan: La diversió no necessita grans complicacions, les sensacions vestibulars d’un tobogan de qualsevol parc portades als graons de l’escola vestits amb una caixa de cartró. El treball de cooperació entre els alumnes es va posar de manifest, van aprendre ràpidament a esperar el seu torn davant de l’ascensor, prèmer el botó per pujar al pis de dalt i a sortir ordenadament per poder tornar a gaudir de la baixada pel tobogan.

Robot: Amb el desenvolupament d’activitats plàstiques senzilles i motrius hem transformat un parell de caixes de cartró amb un robot amb el qual juguem al pati i que ens acompanyarà en les rutines del matí fins a final de curs juntament amb la seva cançó  : (https://www.youtube.com/watch?v=1wh28Z5Py3w  Robot Cuadrado | Formas | Pinkfong Canciones Infantiles)  . L’objectiu principal del robot, a part de l’aspecte lúdic és el de treballar continguts matemàtics de formes i colors.

Cursa de cotxes : les caixes es transformen en cotxes de carreres: ens hi podem posar a dins, podem imitar el seu soroll i fer-los córrer o simplement girar el volant com si fossin de veritat. Incentivem la imitació de gestos, de moviments i de sons. També gaudim amb els desplaçaments sobre l’autopista de cartró.

Caixes com a pissarra : hem desplegat les caixes de cartró per tal d’augmentar la superfície sobre la qual treballem habitualment i així tenir la possibilitat de  realitzar gestos molt més amplis i moure’ns amb més llibertat.

Saltador: la caixa es converteix en un complement en una situació de joc vestibular. Gaudim en el saltador d’una manera diferent.

Caixa com a joguina didàctica : utilitzem les caixes amb la mateixa finalitat que qualsevol joguina didàctica de les que tenim a l’aula. i les podem utilitzar per aprendre a punxar a fer lletres, etc

Caixa de llum : Generalment una caixa tancada és un espai fosc, però si hi posem unes llumetes es converteix en un lloc interessant  que atreu la nostra curiositat..

Ens vestim : Hi ha personatges que no necessiten grans vestimentes, només ens cal una mica d’inventiva i d’imaginació i ens podem convertir en ….

Segurament hi ha un munt més d’activitats per realitzar amb aquest material tan versàtil, nosaltres  no descartem seguir treballant amb una caixa de cartró.

Us deixem un link que ens ha servit d’inspiració pel nostre treball a l’aula on podreu veure  el vídeo d’una història molt bonica d’un nen i una caixa de cartró, us animem a mirar-lo!!

1. Sonia

Qué gran trabajo!!!!!
    Os felicito por el proyecto!!!
    Una prueba más de que sólo se necesita ilusión y ganas de hacer bien las cosas!!!
    FELICIDADES SSSSSSSS…..👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻🥰

1. ORENETES Autor de l'article

Un plaer!!!!!!
      La il·lusió forma part del nostre treball de cada dia i el vostre suport ens resulta molt gratificant.
      Nosaltres gaudim tant com els nens!!!!
      Gràcies!!!!