Qui som

L’Escola d’Educació Especial Joan Riu és una escola privada concertada amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que atén a infants i adolescents de tres a divuit anys, i excepcionalment, fins els vint anys amb necessitats educatives especials derivades de trastorns neurològics, sensorials, físics i psíquics presentats en diferents moments de la seva etapa evolutiva.

L’acció educativa de l’escola està dirigida a desenvolupar significativament les capacitats de cada infant tenint en compte les seves necessitats individuals, respectant el seu ritme personal i vetllant pel seu desenvolupament integral.

Per aconseguir-ho, la prioritat es basa en crear a l’escola un context d’aprenentatge multisensorial, dinàmic, organitzat i estructurat que atengui les necessitats físiques, emocionals, cognitives, socials i comunicatives de l’alumnat.

Des de l’escola creiem en que cada ser és únic, per aquest motiu l’abordatge educatiu que es realitza és individualitzat i centrat en cada infant, contemplant aquelles pràctiques que optimitzin el seu benestar, fomentin la seva autonomia i potenciïn les habilitats i destreses necessàries per la vida quotidiana.

L’acció educativa té en compte els següents principis bàsics:

• Respectar les diverses maneres d’aprendre de l’alumnat.
  • Adequar l’ensenyament a les diverses característiques personals i socials que condicionen els aprenentatges.
  • Seleccionar i organitzar de manera adequada els continguts que volem que aprenguin els nens i nenes.
  • Potenciar que l’activitat de classe discorri en les millors condicions possibles perquè cada alumne i alumna i el grup en conjunt, s’esforci per aprendre, raonar i expressar el que sap, per plantejar dubtes i per re elaborar el coneixement, per actuar amb autonomia i responsabilitat.
  • Establir els mitjans necessaris perquè cada nen i nena se senti atès, orientat i valorat, quan ho necessiti i sense cap tipus de discriminació.

Les àrees de treball escolar es basen en:

L’estimulació bàsica sensorial (somàtica, vestibular, vibratòria, olfactiva, gustativa, tàctil-hàptica, visual, i auditiva) que consisteix en oferir estímuls sensorials estructurats i senzills per ajudar a descobrir el seu propi cos i a establir relacions amb l’entorn social i material.

La comunicació i llenguatge consistent en dotar als alumnes d’unes competències comunicatives funcionals que li permetin relacionar-se amb el seu entorn i fer demandes i explicacions, mitjançant un llenguatge verbal o un SAAC (sistema augmentatiu i alternatiu de la comunicació). Es treballaren les àrees d’estimulació de la comunicació, emissions orals, llenguatge oral, SAAC, lectura global, lectura analítica, pre-escriptura, escriptura, ajuts tècnics (commutador i comunicador).

La fisioteràpia pediàtrica (teràpia manual, activitats motrius, control postural, ajuts ortopèdics, hidroteràpia) consistent en millorar, prevenir, mantenir, normalitzar i estimular el desenvolupament neuro-psico-motriu.

Els aprenentatges escolars, partint de les capacitats dels nostres alumnes, els oferim els continguts en relació a les diferents àrees: descoberta de l’entorn, descoberta d’un mateix i dels altres i comunicació i interllenguatges, a més de potenciar, les habilitats manipulatives i les relacions entre alumnes de l’escola.

El suport conductual positiu per prevenir l’aparició de les conductes inadequades, cercar alternatives a les conductes problemàtiques, incrementar l’aparició de conductes adequades i que el nen ja té assolides i ensenyar habilitats alternatives (conductes socialment apropiades que tinguin la mateixa funció que les conductes inadequades).

La inclusió social permet la interacció amb l’entorn que és una condició per al desenvolupament de l’infant. Enfoquem la intervenció basada en l’educació d’habilitats d’adaptació del context per tal de promoure un major grau de inclusió i participació social.