Visita al campament de la Canadiense

La seu central del Museu de l’Aigua és l’antic campament que l’empresa Barcelona Traction Light Power, coneguda popularment com la Canadiense, va construir fa uns 110 anys a la ciutat de Lleida. La història de la Canadiense és una història que reflecteix intrigues, interessos econòmics i lluites de poder, però també il·lusió, empenta i emprenedoria. És una història ben polièdrica i que té aspectes molt destacats des de punts de vista socials, humans, econòmics, polítics, sindicals i tècnics, ja que fa referència a temps convulsos amb molta lluita de classes socials. Aquest campament va ser edificat a la Bordeta per allotjar els treballadors de la companyia i les seves famílies. El campament estava format per vuit cases adossades on vivien vuit famílies i un xalet on s’albergava l’enginyer de la zona amb la seva família, i va ser construït dins d’un conjunt d’infraestructures hidroelèctriques  destinades a cobrir de les necessitats d’alimentació d’energia elèctrica de la ciutat de Barcelona.

La construcció del campament s’emmarca dins de la creació de grans centrals generadores d’energia elèctrica que es van anar construint per tot Catalunya en aquella època i que van suposar també  la creació de molts embassaments, preses, carreteres, canals, etc.  Obres faraòniques que es van fer en condicions molt dures de treball i que van suposar fins i tot el sacrifici d’algunes vides humanes. També cal destacar els canvis socials produïts per l’arribada de millers de persones (treballadors) a llocs petits, o fins i tot a una ciutat com Lleida que amb una població de 25.000 habitants va haver d’absorbir a 10.000 obrers. Tot va acabar culminant  amb l’Exposició Internacional de 1929 a Barcelona.

Tota aquesta història la van poder gaudir els alumnes del CFA Joan Carles, primer a classe mitjançant l’explicació i visualització d’un documental  i després fent la visita al Parc de l’Aigua de Lleida. Al museu de l’Aigua van poder veure el campament de la Canadiense, les cases dels treballadors i el xalet de l’enginyer, just al costat del canal de Seròs. També van gaudir de l’exposició sobre l’energia hidroelèctrica i les aigües del món. Un matí força gratificant per a l’alumnat i també per al professorat.