Una mica d’història

vista-torreforta-anys-50
Vista de Torreforta als anys 50 (MHT)

El CFA Tarragona es troba al ponent de la ciutat, geogràficament, situat a la riba dreta del Riu Francolí on, a partir del anys cinquanta, es va concentrar la major part de la migració arribada a Tarragona, cridada pel gran desenvolupament de la indústria petroquímica i la construcció. Aquesta primera onada migratòria procedent, majoritàriament dels sud de la península, configurà els diferents barris d’aquesta zona: Torreforta, Bonavista i Campclar i els seus nuclis adjacents de la Granja, el Pilar, la Floresta, Riuclar, Parc Riuclar i l’albada.

vista-torreforta
Vista de Torreforta l’any 2000 (MHT)
bonavista-1985
Cases de Bonavista durant la nevada de 1985 (MHT)

Durant aquest període, aquesta zona es veié caracteritzada per la concentració de població jove, pel desordre urbanístic i el baix nivell formatiu. Fou a principis dels vuitanta, quan davant el gran índex d’analfabetisme, l’important nombre de fracàs escolar i l’elevada quantitat de persones joves i adultes amb la necessitat d’ampliar els seus nivells de formació, l’escola d’adults, inicià la seva trajectòria. Cal remarcar que en un principi, els professionals d’aquest àmbit, estaven repartits per centres de primària, però fortament vinculats entre ells i elles, i no fou fins el curs 1994-1995 que començà a funcionar com un centre únic al

escola-adults-bonavista
Escola d’adults de Bonavista, curs 1996-97 (CFAT)

barri de Riuclar, que articularà totes i tots els professionals que hi treballaven.

La creació del CFA Tarragona, ubicat al barri de Riuclar, suposà la suma de la tasca educativa portada a terme des de feia més deu anys, coordinà esforços per optimitzar recursos pedagògics i oferí a tota la zona de ponent una proposta formativa, coherent. Des d’aquesta òptica i perspectiva històrica i davant la impossibilitat física d’unificar-se, el centre, manté el servei totalment descentralitzat. Així doncs, actualment té aules als barris de Campclar, Torreforta i Riuclar, ocupant espais de titularitat pública, però dependents de diferents administracions.

Pot dir-se que el centre compta amb un alumnat molt diferent, amb diversitat d’interessos, procedències, edats i ètnies. És important remarcar que, tot i tenir un percentatge elevat d’alumnes autòctons és molt important el nombre d’alumnes procedents de la nova migració, arribada a Catalunya a principis de la dècada dels noranta, provinent de molts països extracomunitaris. Aquest fenomen, ha convertit el centre en un espai multicultural on es parlen gran quantitat de llengües i conflueixen un important nombre de cultures.

La llengua vehicular que articula la comunicació a l’escola és el català, malgrat que la majoria dels alumnes autòctons no l’utilitza habitualment, com llengua d’ús, i entre la població nouvinguda, el coneixement és pràcticament nul. Aquesta diversitat ha obligat els professionals a enginyar maneres de comunicació i a engegar projectes que adaptin l’oferta formativa a les diferents realitats que es presenten.

El CFA Tarragona compta amb una diversitat d’ensenyaments que inclou des dels nivells d’alfabetització fins al nivell que prepara per a superar la prova d’accés a la Universitat per a majors de vint-i-cinc anys. Per aquesta raó i perquè són nivells progressius, un/a alumne/a pot passar de l’un a l’altre. Podem dir que el CFA Tarragona assumeix tots els ensenyaments no obligatoris que es poden realitzar en un centre de formació d’adults de manera formal tant presencial, semipresencial com a distància.

Cal aclarir que l’autorització de la creació del CFA Tarragona rau en el decret 298/1994 publicat al DOG 1975 i la unificació de les aules en la resolució del DOG 2025 de 19 de maig de 2005.