Impuls de la lectura

LA BIBLIOTECA ESCOLAR

LA BIBLIOTECA ESCOLAR I LA IMPORTÀNCIA DE LA LITERATURA

La literatura contribueix a l’educació dels infants. Educar no consisteix només en transmetre coneixement sinó que consisteix també en fomentar el pensament crític als nostres estudiants i ajudar-los a entendre el món que els envolta. A través de la literatura podem fer ambdues coses, a més a més d’educar en valors culturals, també educar en l’adquisició d’habilitats socials, tot proporcionant un model de llenguatge per als que llegeixen i escolten. També permet construir vocabulari, desenvolupar la creativitat i la imaginació i ser més crítics amb el món que ens envolta, entre d’altres. La literatura és una eina primordial per introduir a l’aula, sigui quina sigui l’edat dels nostres estudiants.

Els contes i els llibres, per tant, són eines que s’utilitzen per treballar diversos aspectes: el llenguatge, la creativitat, la imaginació, els valors, etc. Són eines d’aprenentatge que formen part del desenvolupament de l’infant. La literatura és la base entre la realitat i el món dels somnis. Per tant, podem parlar de la importància dels contes i llibres; són un tresor.

La biblioteca escolar és un racó del centre on també es treballen hàbits, rutines i normes. Des de P3 fins a 6è aprenem com hem d’actuar i com hem de seguir les normes perquè la convivència a l’espai sigui idoni.

Per tant, una biblioteca escolar és molt més que un “recurs fonamental per a l’adquisició de les competències bàsiques”, també és molt més que tenir contes i llibres; la biblioteca és un racó on treballar, un racó amb un ambient màgic i diferent que convida a la lectura, a la investigació, a treballar en silenci per connectar totes les neurones, a potenciar la creativitat i la imaginació i a poder viatjar més enllà.

3 ANYS

4 ANYS

5 ANYS

PRIMER

SEGON

TERCER

QUART

CINQUÈ

SISÈ

LA IMPORTÀNCIA DELS CONTES

La lectura més que res és un hàbit, que si s’adopta des de petits es conserva durant la resta de la vida. Gràcies a una lectura infantil apropiada els infants, per exemple, adquireixen un bon ús del llenguatge i això els hi permet afegir cada dia més paraules al seu lèxic, entre d’altres.

La lectura infantil a l’escola, o fins i tot a casa, amb el pas del temps es converteix en una obligació i no pas en una forma de divertir-se. Per això, és idoni que els pares i mestres, durant aquesta etapa, realitzin un bon acompanyament, en el qual es dediqui temps a llegir amb els petits o els mostrin llibres que s’encarreguin de captivar la seva atenció per fer de la lectura quelcom agradable, engrescador i divertit.

A més, tenint en compte que l’infant aprèn per imitació, és important que ens vegin com a models, i moltes vegades així ho demostren en els moments de biblioteca, tot imitant a l’adult llegint o bé explicant un conte.

Els infants quan obren un conte, no només es fixen en les il·lustracions, sinó que també veuen lletra escrita, i malgrat que alguns d’ells encara no la descodifiquin, tenen prou imaginació i creativitat com per atorgar-li un significat, el qual comparteixen amb els seus companys tot convertint aquesta situació de lectura en una potent font d’imaginació i aprenentatge compartit i significatiu.

Aquests primers contactes amb els textos i la lectura els permetrà anar entenent que cada lletra té un so i que en conjunt formen una paraula, que el conjunt de paraules formen una frase, que això té un significat, iniciant-se així en el món de la lectoescriptura.

Des de la biblioteca també se’ls intenta mostrar que els contes són un tresor del que se n’ha de tenir cura molt bé, al igual que la resta de material.

Amb l’ajuda de la pols màgica convertim les estones d’explicar contes en una atmòsfera acollidora i màgica on els infants gaudeixen de totes aquelles històries que els queden per descobrir.

Finalment, nens i nenes endrecen els contes i les catifes i es preparen per escoltar una cançó, donant així per finalitzada la sessió setmanal de biblioteca.

M’ENCANTA LLEGIR

ELS CONTE CONTES

Els nens i nenes de 2n curs expliquen contes als de 3 anys  Els nens i nenes de 4t curs expliquen contes als de 4 anys  Els nens i nenes de 3r curs expliquen contes als de 5 anys  Els més grans, els nens i nenes de 6è han apadrinat als més petits de la Primària, els nens i nenes de 1r.
Aquest curs els infants de 3 Anys han gaudit de la lectura i escolta de contes llegits i explicats pels nens i nenes de 2n.
Els hi ha agradat moltíssim!
La veritat és que ens van fer un espectacle fantàstic i vam gaudir molt.

L’APADRINAMENT

TREBALLEM LES INFERÈNCIES A L’ESCOLA