QUIN TEMPS FA?

MIREM PER LA FINESTRA

Continuem fent de meteoròlegs i meteoròlogues.

Aquest mes de juny va començar una mica plujós.

Encetem la primera  setmana sense escola!

Avui som dilluns 23 de juny. Demà serà  dimarts 24 de juny revetlla de Sant Joan  i demà passat dimecres, el dia que s’ha de fer ratafia.

Ahir era diumenge.  Abans-d’ahir era dissabte.

Bona setmana a tothom!

MES DE MAIG

S’ha acabat el mes de maig.

MES D’ABRIL

S’acaba el mes, recorda que cal fer un dibuix dins del rectangle d’alguna cosa que hagi passat aquest mes d’abril.

DIES IMPORTANTS AL CALENDARI DEL MES D’ABRIL

Divendres 3 d’abril la comunitat islàmica celebra el Isra’a ual-mi”raj. Viatge nocturn de la Meca a Jerusalem i Ascensió celeste del Profeta Muhamàd.

Diumenge 5 d’abril la comunitat cristiana celebra el diumenge de Rams. Es fa memòria de l’entrada triomfal de Jesús a Jerusalem. on la gent va rebre’l amb cants  i crits de festa, mentre alçaven palmes.

Diumenge 12 d’abril Diumenge de Resurrecció. Celebració cristiana de la resurrecció de Jesús i la inauguració de la nova vida.

Diumenge 12 d’abril Lailat al mi’raj/ Sab-e-Miraj (nit de l’ascensió del Profeta Muhammad). En la tradició islàmica, el mes de Ràjab (setè mes del calendari musulmà) considera a aquesta nit com a sagrada.

Dilluns 13 d’abril, Pasqua Florida, És l’endemà del Diumenge de Pasqua, que commemora la resurrecció de Jesucrist. Aquest dia hi ha cantades de caramelles. També  són tradicionals les  mones de Pasqua.

Dimarts 14 d’abril, a Santa Coloma de Farners festa del coro. Dia de festa local, on families i grups d’amics es troben a l’esplanada de l’ermita de Farners per fer activitats lúdiques i dinar plegats. Mentre la gent espera per dinar el coro fa la seva tradicional cantada de caramelles. Desprès de dinar es ballen sardanes i tothom torna cap a casa seva.

Dimarts dia 14 d’abril la comunitat Sikh va celebrar el dia del Guru Gobind Singh Ji. Naixement de la Khalsa (Baisakhi). Es considera la data en què va néixer l’ordre de la Khalsa. Els Sikhs visiten les gurdwares i fan processons. Molts sikhs trien aquesta data per ser batejats com a membres de la Khalsa o “germandat dels purs”. Per la celebració de Bassakhi, es decoren les gurdwares i a les seves entrades s’alça la Nishan Sahib o bandera sikh.

Dijous 23 d’abril Sant Jordi. Sant Jordi patró de Catalunya i se celebra en tot el territori. La tradició és que els nois regalin una rosa vermella a les noies com a mostra del seu amor. Les noies regalen un llibre als nois també com a símbol del seu amor. Els carrer si places de tot Catalunya s’omplen de parades, llibres i roses i tothom passeja, És un dia molt bonic que aquest any serà molt diferent.

Divendres 24 d’abril inici del Ramadà. (mes del dejuni). Ramadà és el novè mes del calendari lunar. Els musulmans el consideren un mes beneït. Dejunen durant el dia d’aquest mes des de l’alba fins la posta de sol, i a la nit diuen oracions especials. Les persones són més caritatives incrementen les bones obres. El Ramadà simbolitza la disciplina, l’autocontrol i el creixement espiritual i durant tot el mes els musulmans s’esforcen per dur-los a la pràctica.

Dilluns 27 d’abril Mare de Déu de Montserrat, coneguda popularment com la Moreneta. És la Patrona de Catalunya.

VOCABULARI, QUÈ HEM APRÈS?

Tèrbol: Que no es veu de manera clara. Per exemple, quan l’aigua té fang i és de color marró clar es diu que és tèrbola

Fresc/ Fresqueta: Que ens hem de posar una jaqueta prima per sortir o que ha estat una estona a la nevera. Si és per parlar dels aliments direm que és fresc quan és collit o cuinat del mateix dia.

Comunitat: grup de persones que comparteixen alguna cosa.

Nocturn: Que es fa o passa  a la nit.

Ascensió: Pujada a un lloc més alt. Exemple: pugem a la muntanya.

Celeste: Té relació amb el cel o les estrelles.

Profeta: Algú que parla de les coses que han passat i les que han de venir.

Tradició: Coses que fem que ens han ensenyat els nostres pares, avis o persones que tenim al voltant. Per exemple: La pujada a Farners

Sagrat/ Sagrada: Fet important relacionat amb la religió

Fer memòria: Repassar alguna cosa que ja sabem.

Triomfal: Victòria, guanyador, alguna cosa molt important.

Palmes Branca d’arbre seca o trenada.

Inauguració: Primer dia. Primera vegada

Commemora/ commemoració: Celebració, dia molt important.

Resurrecció: El dia que una divinitat torna a la vida.

Caramelles: cançons populars que anuncien i celebren la  Pasqua i la nova vida religiosa (primavera).

Mona/ mones: Pastís dolç que els padrins regalen als fillols el dilluns de Pasqua.

Moreneta:

patrona:

Coro: Grup de persones que canten.

Lúdica/lúdiques: Divertides, entretingudes

Sardana/sardanes: Dansa tradicional  de Catalunya.

Guru: Persona important que explica com s’ha de viure la religió

Gurdwara/Gurdwares: esglèsia, temple de la comunitat Sihik

Processor/processons: desfilada ordenada amb una finalitat, normalment religiosa.

Batejar/batejats:Posar nom a una cosa

Alçar/s’alça: aixecar-se, defensar-se.

MES DE MARÇ