ELS PESOLETS ADORMITS

BENVINGUDA PRIMAVERA!

AQUESTS DIES POTSER US HEU ADONAT (MIRANT PER LA FINESTRA) QUE L’ENTORN ESTÀ CANVIANT A POC A POC. AQUEST CONTE QUE ARA EXPLICAREM, ÉS IDEAL PER AQUESTA ÈPOCA DE L’ANY.

PODEU LLEGIR-LO O BÉ, ESCOLTAR-LO A TRAVÉS DELS PARES I APROFITAR PER PINTAR (AMB AQUAREL·LES O PINTURA O LLAPIS DE COLORS) EL QUE US RELATA O US SUGGEREIX.

ELS PESOLETS ADORMITS

“UNA VEGADA NO MOLT LLUNY D’AQUÍ, HI HAVIA UN HORT AL COSTAT D’UN POBLE ON HAVIEN PLANTAT UNA PESOLERA QUE COMENÇAVA A CRÉIXER DESPRÉS DEL LLARG HIVERN.

MOLT A PROP DE L’HORT HI HAVIA UN CAMP I UN BOSC, QUE TAMBÉ ESTAVEN MOLT ADORMITS: ELS ARBRES NO TENIEN FULLES I EL CAMP  ENCARA ERA MARRÓ I POC VERD.

UN DIA VA TREURE EL CAP PER ALLÍ LA FADA DE LA PRIMAVERA QUE VA MIRAR CAP AL CEL I VA DIR:

-JA HA ARRIBAT EL REI SOL, ESTÀ MOLT MÉS BRILLANT I MÉS INTENS! POTSER JA ÉS L’HORA DE DESPERTAR LES HERBES I LES FLORS. I LES PLANTES JA PODEN TREURE EL NAS! 

I GRÀCIES A L’ESCALF DEL SOL, LA FADA VA COMENÇAR A PASSEJAR TOCANT AMB LA SEVA VARETA ELS CAMPS, ELS BOSCOS I L’HORT I ELS VA ANAR DESPERTANT.
AIXÍ AQUELL DIA LES FLORS VAN COMENÇAR A FLORIR, EL CAMP ES VA FER MÉS VERD, ELS ARBRES VAN TREURE LES SEVES FULLES I LA PESOLERA DE L’HORT VA TREURE LES SEVES FLORS I DESPRÉS LES TAVELLES.

A MESURA QUE LA FADA PRIMAVERA ANAVA PASSANT PELS CAMPS, S’OMPLIA TOT DE LLUM I DE COLOR.

PERÒ VA ARRIBAR UN DIA QUE A L’HORT, HI HAVIA TRES PESOLETS QUE ENCARA ESTAVEN ADORMITS DINS DE LA SEVA TAVELLA.
LES ALTRES TAVELLES JA ESTAVEN BEN GRASSONETES I RODANXONES I ELS PÈSOLS ESTAVEN MOLT INQUIETS PER SER COLLITS. PERÒ AQUELLS TRES PESOLETS NO ES DESPERTAVEN I LES FLORS I PLANTES DE L’HORT ESTAVEN BEN ESTRANYATS.

-DESPERTEU, PESOLETS! QUE A FORA TOT ÉS VERD!
-DEIXEU-NOS FER, QUE TENIM SON I VOLEM DORMIR!- VA DIR EL MÉS PETIT.

LA FADA DE LA PRIMAVERA SE’LS VA MIRAR I VA PENSAR QUE POTSER ELS FALTAVA ALGUNA COSA I LLAVORS LI VA DIR AL SOL:

-REI SOL, NO BRILLIS TANT!

I LA FADA VA FER ANAR LA VARETA I VAN VENIR UNS QUANTS NÚVOLS I VAN COMENÇAR A CAURE UNES GOTETES DE PLUJA.

-DESPERTEU, PESOLETS! QUE A FORA TOT ESTÀ FRESC!-VAN CANTAR LES FLORS.

UN PESOLET ADORMIT ES VA DESPERTAR I VA OBRIR UN ULL.

PERÒ ENCARA ELS ALTRES DOS NO S’HAVIEN DESPERTAT, AIXÍ QUE LA FADA VA MOURE LA VARETA I LI VA DEMANAR AL VENT:

-BUFA’LS A LA CARA I A VEURE SI ES DESPERTEN!

I EL VENT VA BUFAR SUAUMENT, ACARONANT-LOS LA CARA.

-DESPERTEU, PESOLETS! QUE A FORA TOT ÉS CLAR!- LES FLORS ELS VAN CANTAR.
EL SEGON PESOLET VA OBRIR ELS DOS ULLS.

PERÒ LA FADA VA VEURE QUE ENCARA FALTAVA UN PESOLET, QUE ESTAVA MOOOLT ADORMIT.

-DEIXA’M FER, QUE TINC SON I VULL DORMIR- VA DIR EL PESOLET.
AIXÍ QUE LA FADA DE LA PRIMAVERA VA DEMANAR AL SOL QUE TORNÉS A BRILLAR I QUE LES FLORS I PLANTES EL DESPERTESSIN TOT CANTANT:

-PESOLET, DESPERTA! QUE TOT ESTÀ FLORIT!
AIXÍ QUE QUAN UN INTENS RAIG DE LLUM LI VA TOCAR LA CARA, EL PESOLET VA OBRIR ELS ULLS I FINALMENT ES VA DESPERTAR.

AIXÍ ENTRE ESTONES DE PLUJA, ESTONES DE BRISA I ESTONES DE SOL, ELS PESOLETS ES VAN TORNAR BEN VERDS I BEN DESPERTS I TOTS ELS CAMPS, BOSCOS I HORTS ES VA PINTAR D’UN VERD INTENS!

I CONTE CONTAT, JA S’HA ACABAT!”

Aquest conte està inspirat en els contes orals de primavera de la Pedagogia Waldorf i moltes vegades es fa servir per pintar amb aquarel·les tot escoltant-lo.

ACTIVITATS

  1. SI TENIU HORT O ELS PARES COMPREN AL MERCAT: 

PODEM DESGRANAR LES TAVELLES DE PÈSOLS I/O FAVES I AJUDAR A FER UNA BONA CREMA O GUISAT. SI LES TAVELLES SÓN MOLT TENDRES TAMBÉ US LES PODEU MENJAR.

Aquesta activitat millora la psicomotricitat fina. Es pot classificar entre les tavelles plenes, el bol dels pèsols desgranats i les tavelles buides. Es reforcen conceptes com dins/fora, molts/pocs, ple/buit, gran/petit. Es pot comptar els pèsols/faves que hi ha dins de cada tavella. Estimula els sentits del tacte i l’olfacte. Els infants ajuden a casa.

2. VEURE CRÉIXER EL LLEGUMS:

SEMPRE PODEU EXPERIMENTAR AMB UN POT DE VIDRE, COTÓ FLUIX I ALGUN LLEGUM: LLENTIA, MONGETA O/I CIGRÓ I VEURE COM CREIXEN LES PLANTES.

  • POSEM UNA CAPA DE COTÓ
  • POSEM UN TIPUS DE LLEGUM
  • POSEM UNA ALTRA CAPA DE COTÓ
  • HO REGUEM AMB AIGUA
  • ESPEREM

SI NO TENIU POT DE VIDRE HI HA QUI FA SERVIR ALTRES CONTENIDORS, I PODEU SER TOT LO CREATIUS QUE VOLEU!

SOBRETOT, SOBRETOT, NO US DESCUIDEU DE L’AIGUA I QUE ELS TOQUI EL SOL!

QUAN CREIXIN SUFICIENT, SEMPRE ELS PODEU TRASPLANTAR AL TEST O A LA TERRA.

Aquí podem fer moltes preguntes als nens o els poden sorgir a ells (sortiran flors? Quan creus que trigaran a créixer? Ens podrem menjar les llenties?). És, bàsicament, un exercici de paciència, podem mirar cada dia com està. Crear una rutina i cuidar un ser viu dóna una responsabilitat.

3. JUGAR A SER “LA PRIMAVERA”:

DESPRÉS D’ESCOLTAR EL CONTE, US POSEU DRETS I PODEU IMAGINAR:

1- PASSEU DE SORTIR DE L’HIVERN, QUE FA MOLT FRED, I SOU COM “GLAÇONS” (ens quedem rígids com el gel).

2- A ANAR DESFENT-VOS POC A POC AMB LA PRIMAVERA, FINS QUE US TRANSFORMEU EN “FLORS“, “ARBRES” O “PÈSOLS”, ENLLUERNATS PEL SOL, REGATS PER LA PLUJA I MOGUTS SUAUMENT PER LA BRISA.

PODEU JUGAR DURANT EL DIA. AIXÍ QUAN US DIGUIN “GLAÇONS!” US POSEU RÍGIDS, I QUAN US DIGUIN “FLORS!” US MOVEU AMB EL VENT.

Aquest és un joc de tensió-distensió muscular, que ajuda a relaxar. Es tracta de sentir sensacions i imaginar.

 

SALUT!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>