VISITA DEL GASTÓN, DEL SINCROTRÓ ALBA

El divendres 1 de febrer el Gastón, subdirector del sincrotró Alba ens va fer una visita a la classe. Com a grup classe ens volíem apuntar a Missió Alba, que és com un concurs de diferents escoles espanyoles amb reptes sobre la llum, el so, l’electricitat, etc…però hi ha havia massa inscrits i no vam aconseguir plaça.

Ens vam posar en contacte amb ells per correu electrònic i els vam demanar si podien venir a l’escola a explicar-nos què feien i que és el sincrotró.

El sincrotró Alba està situat a Cerdanyola del Vallès, és un accelerador de partícules (electrons). El Gastón ens va explicar que les fan anar molt ràpid en el circuit, i a les corbes, quan “derrapen”, desprenen una llum que s’anomena llum sincrotró. Aquesta llum fa de microscopi per il·luminar partícules, àtoms, cèl·lules molt petites, i permet així, investigar sobre medecina, aliments, arqueologia, nanotecnologia, etc… A l’interior hi ha uns imants que pesen 3 tones i mitja cada un.

El sincrotró ocupa 6 hectàrees, que vindria a ser, uns 6 camps de futbol.

Actualment hi ha 8 punts d’investigació dins els sincrotró que s’utilitzen per diferents investigacions.

El sincrotró Alba és públic i va tenir un cost de 200 milions d’euros i van estar 9 anys en total perquè fos una realitat. Durant l’any, cada dos setmanes, un comité valora tots els projectes presentats i en trien 8 que tindran les instal·lacions per poder dur a terme les investigacions durant 48 hores, ininterrompudament. Setmanalment

Actualment el sincrotró té uns 290 treballadors d’arreu del món entre físics, químics, informàtics, enginyers, etc…

El Gastón ens va explicar també el perquè del seu nom. en un primer moment volien posar-li Aurora, perquè en els tres idiomes es deia igual, i després es van adonar que n’hi havia un altre que es deia igual. van decidir que Alba volia dir el mateix (sortida de sol) i a més a més, seria el primer per ordre alfabètic. Alba en castellà es diu igual i no té traducció a l’anglès.

Els fotons són les freqüències de la llum, com uns paquets que venen tots els tipus de colors. La llum blanca està formada per tots els colors de l’arc de sant Martí, però hi ha colors que el nostre ull no pot veure: els ultraviolats, els infraroigs i els raigs X.

El Gastón ens va animar molt a poder ser investigadors, físics, matemàtics, etc..ens va dir que l’únic important era: la curiositat i voler estudiar molt!

Volem agrair al Gastón, com a representant del sincrotró Alba, que vingués a l’escola a explicar-nos coses tant interessants i emocionants i que ens animés a tots nosaltres.

Un plaer tenir-te a l’escola!!!