ENS VISITA EL VICENÇ BROS: UN MALACÒLEG

El Vicenç Bros és un malacòleg que ha vingut a la classe a ajudar-nos a contestar alguns dubtes que teníem sobre els cargols. A més a més, treballa com a guarda forestal del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i la serra de l’Obac.

Teníem moltes preguntes que ara ja sabem la resposta i us la volem explicar:

• Què devien fer els cargols al tronc de l’aire al juliol?

Segurament van pujar al tronc perquè allà hi corre més aire i estan frescos que no pas al terra. Sobretot ho fan a l’estiu en èpoques de sequera (falta d’humitat)

• Per què han marxat?

Com que ara ja no fa calor, han baixat de l’arbre i s’han enterrat a prop de l’arbre, segurament perquè hi havia més humitat. Actualment segur que estan hivernant. Aquesta espècie es diu Theba pisana.

• Com és que no han fet ous dins la cargolera?

El Vicenç no n’estava segur, creu que potser fa massa poc temps que tenim els cargols a la cargolera, i amés a més, potser només ponen a l’estiu. Provarem de posar-hi més escalfor amb una bombeta a veure si així es pensen que ja és estiu!

• Es veritat que són gairebé cecs i sords i només es guien per l’olfacte i el tacte?

El Vicenç ens confirma que si, que detecten la llum, però no tenen una visió gaire clara. Es guien sobretot per l’olfacte i el tacte.

• Quant de temps poden estar sense menjar i quiets?

Hi ha espècies de cargols que fan més d’un epifragma ( el tel que fan per protegir-se i estar humits) i poden estar durant anys esperant que plogui, per tant, sense menjar.

• Què passaria si al món no hi haguessin cargols?

Existeixen els cargols marins des del període càmbric,fa 545 milions anys. Segurament moltes espècies que abans s’alimentaven de cargols potser no s’ haurien desenvolupat.

Altres coses que ens va explicar:

Hi ha una espècie que es diu Xerocrassa Montserratensis que només es troben en les codines (lloc amb pedres llises i rodones, poca pendent i sense arbres) de Montserrat i de la serra de l’Obac, que abans aquestes muntanyes estaven juntes. Mes tard es van separar perquè el riu Llobregat va passar pel mig. Quan una espècie només es troba en un lloc del món se’n diu endèmica.

Ens va dir que hi ha cargols a tot arreu del món, des del desert fins a sota del gel de les altes muntanyes o els pols.

El color de la closca del cargol ens indica que pot aguantar i suportar climes més secs, doncs el color blan atrau menys l’escalfor del sol.

Un dels cargols més petits té 1mm d’amplada i 2mm de llarg (truncatellina callicratis)

Els cargols poden arreglar-se la closca ells mateixos i a Catalunya hi ha més de 300 espècies diferents.

Volem agrair al Vicenç que ens vingués a visitar a l’escola i ens expliqués tantes coses sobre els cargols. Moltes gràcies!!!

1. Els Coets

Hola classe dels mitjans grans, som la classe dels Coets de P3 de l’escola Tecnos i hem llegit la vostra notícia. Us volem explicar que a nosaltres si que ens han nascut els cargols. Des del setembre que teníem els cargols a la classe i els hem anat cuidant, netejant i alimentant. A mitjans de febrer, netejant la cargolera, vam veure que al pot de terra que tenen hi havia unes boltes blanques que no sabíem què eren, uns ens pensavem que era neu, els altres bolets, uns altres no en teníen ni idea… Resulta que ahir vam descobrir el què eren aquelles boletes, eren ous i ara tenim la cargolera plena de cargolets!
    Voleu saber quants dies han tardat a sortir de l’ou? Quan pesa un cargol gran? i un de petit?

Us anem informant!