Metodologies

1. CLIL o AICLE

La metodologia AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera), també anomenada amb l’acrònim en anglès CLIL (Content and Language Integrated Learning), fomenta ampliar la dimensió de l’aprenentatge de la llengua estrangera, i passa de ser un aprenentatge merament lingüístic a converteix aquesta llengua en el vehicle per adquirir nous coneixements.

Antecedents i implementació de l’AICLE

Tot i que els mínims que figuren al Currículum de l’educació primària són de 420h a l’àrea de primera llengua estrangera i això repercuteix en dues hores setmanals a cada curs de primària, a la nostra escola des del curs 2011-12 hem incrementat les hores de docència en anglès. A cinquè es fan dues hores i mitja i a sisè es fan tres hores.

També des del curs 2009-10 es realitzen les sessions de plàstica a cicle superior en llengua anglesa. Des del curs 2014-15 s’ha vist incrementat amb la realització de la plàstica de 4t també en anglès.

El curs 2014-15 també es va iniciar la docència de la psicomotricitat i l’educació física en llengua anglesa a partir d’EI-4.

Objectius

• Incrementar el nombre d’hores que els alumnes estan en contacte a una llengua estrangera.
  • Millorar els resultats en les proves d’avaluacions interna i externa en l’àrea de llengua estrangera.
  • Millorar el nivell dels alumnes pel que fa a la comprensió i l’expressió oral.
  • Potenciar que els alumnes vegin la diversitat lingüística i cultural com un enriquiment personal.
  • Millorar la coordinació entre tots els/les mestres que imparteixen llengua anglesa o alguna àrea no lingüística en llengua anglesa al centre.

Així, un alumne/a al finalitzar l’educació primària a l’escola Quermany haurà realitzat 1032,5h en llengua estrangera.

La llengua tractada fora de l’àmbit lingüístic permet que l’alumnat pugui esdevenir més competencial i pretén donar sentit a l’aprenentatge que s’està fent. A més, els resultats de l’alumnat en les avaluacions externes reflecteixen ens avalen la consolidació d’aquest projecte.

2. APRENENTATGES GLOBALITZATS

Treballem amb ambients d’aprenentatge a l’etapa d’infantil. Aquesta metodologia és una iniciativa de l’equip docent d’aquesta etapa i forma part del projecte educatiu de centre. Ha estat una tasca continua de pensar, organitzar i debatre la forma de fer realitat aquest nou projecte que finalment s’ha iniciat aquest mes de gener.

El treball mitjançant els ambients d’aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent d’organitzar els alumnes, l’espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge que sorgeixi espontàniament. En aquest ambient el nen és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge. El paper del mestre és secundari i es basa fonamentalment en organitzar i afavorir aquest aprenentatge. Mitjançant aquesta orientació pedagògica volem que els alumnes participin d’una manera més activa, lliure, constructiva i creativa del seu aprenentatge escolar i de creixement com a persona.

Es fan dues sessions setmanals de tardes (dimarts i dijous) durant les quals els nens i les nenes escullen el món que volen visitar. Cada aula és un món on se’ls permet manipular, experimentar, crear i gaudir lliurement . D’aquesta manera, troben i formen part del món dels artistes, dels constructors, de les paraules, dels científics i del món real vist per un forat.

Ja portem gairebé un mes d’ ambients instaurats i malgrat que en el dia a dia van sorgint nous aspectes a revisar la veritat és que el centre n’està fent una valoració molt positiva. És per això que volem agrair tant a l’ AMPA, com a l’ Ajuntament, com als pares i mares dels nens d’ infantil la manera com heu atès les nostres demandes i heu respòs portant material de casa, confeccionant i invertint en allò que ens feia falta. Moltes gràcies a tots, és molt satisfactori saber que podem comptar amb vosaltres a l’ hora de dur a terme nous projectes pel bé dels vostres fills.

A l’etapa de primària treballem en ABP (aprenentatges basats en projectes) a les etapes d’educació Infantil i Primària perquè creiem que cal partir d’escenaris que l’alumnat es troba a la vida real: plantegem un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema que cal comprendre, a la que cal donar resposta o sobre la que s’ha d’intervenir. Això fa que s’articuli la programació de les àrees d’un trimestre a partir d’una seqüència de contextos, reptes o circumstàncies del món real.

3. EDUCACIÓ EMOCIONAL

Creiem que s’educa i s’aprèn amb tot el cos i que una estabilitat emocional és la base per a un aprenentatge acadèmic que serveixi per a la vida. Per aquest motiu treballem cada dia la preparació del cos a través del projecte “Tirabuixó”, atenem l’alumnat a través de les tutories de classe i les tutories en petit grup (programa “Escolta’m”), l’aula de les emocions i les assemblees d’aula i d’escola.

Totes aquestes experiències les podeu trobar desenvolupades a l’apartat “Activitats”

4. METODOLOGIA DE MATEMÀTIQUES

Potenciem unes matemàtiques que siguin funcionals: tots els camins són vàlids si es fan amb raonament i aconsegueixen els mateixos resultats. Les matemàtiques no són l’objectiu. L’objectiu és aprendre unes matemàtiques que ens serveixin per a la vida i que ajudin a desenvolupar la nostra capacitat cognitiva. Per això utilitzem la metodologia “d’Innovamat“.

5. AGRUPAMENTS INTERNIVELLS

L’aprenentatge entre iguals és fonamental per optimitzar-lo i també per millorar les relacions socials. Realitzem activitats internivells a l’etapa d’educació infantil (ambients d’aprenentatge i racons d’aprenentatge) i a l’etapa de primària (tallers internivells)