ELS CETACIS EN CAPTIVITAT: UN PROJECTE INTERDISCIPLINAR A CICLE SUPERIOR

Al primer trimestre (28 d’octubre de 2015) vam rebre la visita de dues representants de l’associació “SOS Delfines” a l’escola amb l’objectiu d’explicar als alumnes de Cicle Superior la vida dels cetacis en llibertat i els problemes que pateixen al viure en captivitat a través d’explicacions orals, imatges, vídeos i un joc de trivial molt participatiu. A través d’aquesta xerrada-taller es pretenia també generar en els alumnes un esperit crític i de reflexió davant d’aquesta problemàtica i prendre consciència de la importància de preservar el nostre entorn.

Imatge cedida per “SOS DELFINES” en un moment de l’explicació amb els alumens de Cicle Superior de l’escola

Aquest taller va servir de precedent i de punt de partida per crear un projecte interdisciplinar on s’aprofundís una mica més en aquest tema des de diferents àrees del currículum englobant també el treball de les competències bàsiques.

Així doncs, vam estar redactant contes i narracions que tractaven sobre orques i dofins en captivitat, vam buscar informació i vam incorporar les noves tecnologies creant presentacions Power Point i exposicions orals per anar a exposar a la Mostra de presentacions Petxa-Kutxa d’Osona el proper dijous 25 de febrer, vam enviar una carta al director del diari El 9 Nou per tal de fer arribar les nostres reflexions a la resta de la població i, per tal d’explicar-lo a la resta de companys de l’escola vam mostrar els nostres treballs per les diferents aules.

Moment de joc del trivial (Assocació “SOS DELFINES”)

El projecte també va constar també d’una activitat que va relacionar les àrees de medi, visual i plàstica i medi així com també la integració de les TIC i la relfexió i el treball de produccions audiovisuals. Entre tots els alumnes del cicle vam crear un curt animat seguint la tècnica de l'”Stop Motion“, fotogrames que,  un darrera l’altre, configuren una petita pel·lícula en moviment amb creació de personatges a partir de plastilina i escenaris seguint diferents tècniques plàstiques.

A l’hora de llengua els alumnes de cinquè vam crear el conte a partir d’un treball cooperatiu i de posada en comú per tal de poder-lo explicar als seus companys de sisè i començar a generar el guió que seria el punt d’inici de la creació audiovisual.

Treball en grup redactant la història d’Orquinos a partir de grups cooperatius

El resultat final ha estat un curt animat que porta per títol “Orquinos, la petita orca” creat totalment pels alumnes i que ha constat de diferents apartats: redacció d’un conte, expressió oral i gravació, elaboració d’un guió cinematogràfic, creació de personatges a partir de la plastilina, creació d’ambients amb diferents tècniques plàstiques, posterior captura d’imatges i edició d’un vídeo animat a partir dels fotogrames i dels arxius de so generats.

Segon grup cooperatiu i posterior posada en comú

Tot plegat ha permès treballar diferents habilitats i competències fet que ha propiciat el treball en equip i una dinàmica de treball molt profitosa que ha permès englobar i treballar diferents competències de manera motivadora i atractiva pels alumnes.

El resultat final de l’activitat del curt animat seguint la tècnica de l'”Stop motion” el podeu veure a continuació:

Treball amb versio original subtitulada al castellà:

Enllaç a la descripció i continguts del projecte: https://www.scribd.com/doc/299927410/Projecte-Orquinos-La-Petita-Orca

I tot seguit podeu veure la presentació elaborada pels alumnes de cinquè i presentada a la Mostra Petxa-kutxa d’Osona: