Com aprenem a llegir i a escriure?

Els infants de 3, 4 i 5 anys s’apropen a la lectura i l’escriptura a través de diferents propostes que anem fent al llarg del dia i de la setmana:

Els podem veure gaudint mentre escolten contes amb el suport d’un llibre, que després poden mirar a la biblioteca de l’aula i explicar-se’ls entre ells.

També aprenen a reconèixer i identificar paraules properes i de l’entorn, primerament el seu nom! I, poc a poc, el de la resta de nens i nenes del seu ambient.

Tot memoritzant les dites de cada mes i un poema cada trimestre, conquereixen la lectura d’aquests textos, ja que amb el suport d’alguna imatge i el reconeixement d’alguna paraula poden seguir l’escrit i fer com qui llegeix (la primera fase de la lectura)

Jugar amb les síl·labes i els sons de les lletres els engresca, per exemple, a composar paraules amb les lletres de fusta i a reproduir-les en un paper, o a trobar el so perdut d’una paraula tot compartint la troballa amb algun company de l’ambient.

Posar a prova les possibilitats del propi cos és, també, un aspecte molt important que els permet passar de grans moviments a petits moviments que posteriorment els acompanyaran en l’escriptura.

I el que més els ajuda a iniciar-se en aquest camí és… parlar, parlar, parlar, i escoltar amb atenció! Per això els agraden tant, les estones de conversa!