Ambients a la Comunitat de Petits

Els ambients són espais pensats i preparats a fi de que els infants puguin aprendre de manera autònoma mitjançant la manipulació, l’exploració i la investigació.

A la Comunitat de petits tenim diferents ambients de lliure circulació; de natura, de construccions, artístics… i en cadascun d’ells es genera una atmosfera particular en funció dels elements que hi trobem. Cada ambient té la seva pròpia personalitat, cosa que permet que els infants puguin desenvolupar i generar un tipus d’acció i pensament determinats.

Els nostres ambients estan dissenyats de manera que contribueixin al desenvolupament integral dels infants, respectant el ritme individual de cada un d’ells i la seva evolució personal. Són escenaris d’aprenentatge  estructurats en els quals es generen moltes experiències diferents. Preparem espais significatius pensats amb cura i amb la finalitat de que afavoreixin l’activitat i l’autonomia dels infants respecte els seus propis processos d’aprenentatge. Volem fer de l’ambient,un espai estimulant, que fomenti la creativitat, la participació i la interacció entre els infants. En els diferents microespais dels ambients els nens i nenes poden trobar activitats multisensorials i que abarquen totes les intel·ligències (matemàtica, lingüística, artística…). Totes les propostes estan vehinculades pel joc, un dels elements més importants durant els primers anys de  vida  i sens dubte motor de l’aprenentatge en la comunitat de petits. En els diferents ambients,  els infants juguen i es mouen lliurement sota l’acompanyament i la mirada atenta de l’adult, sempre present des de l’escolta activa.

Circulant lliurament pels diferents ambients i els seus espais, els infants van desenvolupant progressivament la seva autonomia. S’autogestionen i aprenen a responsabilitzar-se  de les seves pròpies accions dins del marc segur de l’ambient. Prenen  decisions escollint com utilitzar el seu temps i definint els seus objectius. Proven diferents estratègies per assolir les seves fites,  cosa que els condueix a aprendre de l’error i a fer d’aquest una font de motivació.Aprenen a resoldre problemes en contextos diferents,  per si mateixos o amb l’ajut dels altres infants. Tot plegat els duu a construir el seu propi aprenentatge en interacció amb els seus companys i companyes.