Avaluació i Tasques

Entenem l’avaluació com una eina de valoració per al mestre i per a l’alumne. El seu objectiu és comprovar que s’han assolit els objectius proposats. Ens serveix per cercar eines d’ensenyament per tal que tots els nostres alumnes assoleixin les competències que els calen en cada moment del seu aprenentatge per poder progressar de manera adequada.

  • Compartim amb els alumnes els objectius a assolir, de manera que tots/es sabem el que estem aprenent i el que arribarem a assolir.
  • Els mestres acompanyem els alumnes en el seu procés d’aprenentatge.
  • Partim de l’avaluació inicial de cada nen/a com a instrument de partença per arribar a un aprenentatge individualitzat. És una valoració inicial per tal de conèixer els coneixements previs de cadascú que es fa mitjançant l’observació quotidiana i, quan és necessari, amb l’assessorament de la persona referent de l’EAP al centre.
  • L’avaluació és continuada i progressiva. Es té en compte l’evolució de cada alumne/a en relació a sí mateix/a i en quant a les competències que s’han de desenvolupar.
  • Lliurem un informe a les famílies en acabar cada trimestre, en el cas de Primària i en el cas d’Educació Infantil, el primer informe es dóna al febrer i el segon, al juny.
  • Els informes que elaborem estan actualitzats valorant els apartats que el Departament d’Ensenyament proposa. Afegim comentaris personalitzats i aclariments per a cada alumne/a.
  • L’avaluació és un procés continuat en el que es valora el que va assolint cada alumne.
  • Es tenen en compte les produccions orals, escrites, de recerca, d’iniciativa i participació personal, individual i grupal, els tallers, les sortides, els projectes i les aportacions del dia a dia.
  • També elaborem activitats destinades a fer una valoració juntament amb els alumnes.
    A partir de 4t i al Cicle Superior, a més del que hem explicat, es fan avaluacions quantitatives de manera més habitual.
    No tots els alumnes poden fer el mateix tipus d’avaluació. Tenim present l’atenció a la diversitat i ens adaptem als coneixements previs del l’alumne i al seu ritme de maduració. Si és necessari, elaborem un P.I. i apliquem les mesures universals i addicionals corresponents.

LA CORRECCIÓ A PRIMÀRIA: CICLE MITJÀ I CICLE SUPERIOR

Fonamentalment, la correcció ha de ser útil per a l’alumne.

Corregim en cada nivell els aspectes que han d’estar assolits i els que estem treballant.
Es fan correccions individuals: textos en brut que es corregeixen i que han es fan en net, corregint les paraules indicades.
També fem correccions col·lectives que ajuden a fixar conceptes i a compartir coneixements.
Les mestres corregim amb color verd, mentre que l’alumnat ho fa amb vermell.
L’error forma part de procés d’aprenentage.

El nostre enfocament és que l’aprenentatge és un procés que comporta errades, provatures i dubtes. Les compartim, les resolem i avancem plegats/des.

AUTOAVALUACIÓ

La finalitat fonamental de l’avaluació és l’autoconeixement.

  • Els nens/es participen de l’avaluació fent una autoavaluació, que els ajuda a reflexionar sobre el seu procés d’aprenentatge, tot incorporant la visió de la mestra i contemplant la visió de conjunt i arribant a acords compartits.
  • És important que l’alumne reflexioni també sobre els seus hàbits d’atenció, d’organització personal i d’estudi, de recerca i de treball, entre altres, i que sigui conscient del seu procés d’aprenentatge, del que li costa i del que li resulta més fàcil. Cal donar-li eines per aconseguir que assoleixi els aprenentatges segons les carcaterístiques individuals i les pròpies necessitats.
  • Aquesta pràctica l’ajuda en el seu autoconeixement i per aconseguir més confiança en sí mateix..
  • També fem servir les rúbriques com a instrument autoavaluatiu.

A partir del Cicle Mitjà, l’alumne fa l’autoavalució per escrit al final de cada trimestre. La mestra la comenta en el document i oralment amb l’alumne i s’afegeix a l’informe trimestral que s’envia a casa. És important que la família posi en comú aquesta autovaloració per tal d’ajudar el nen/a a progressar en positiu

LES TASQUES PERSONALS EN EL PROJECTE REINA VIOLANT

La finalitat del deures o tasques personals és l’ajut a adquirir autonomia, ajudar a tenir consciència del treball en grup, fomentar la iniciativa i l’organització personal i el creixement en la responsabilitat.

  • És una activitat que desperta l’autonomia, la responsabilitat, la pràctica d’aprentatges i l’interès per aprendre.
  • És una manera de créixer i de ser un participant actiu en la recerca del coneixement.

Els deures dels projectes  consisteixen en cercar informació, portar llibres, materials, aportar experiències, acabar treballs, preparar presentacions, compartir descobriments, etc.

Al Cicle Inicial, els deures estan relacionats amb el projecte i són d’aspectes puntuals.

A partir del Cicle Mitjà, comencem els deures com a ampliació i consolidació del que s’està treballant:

  • A 3r hi ha una tasca setmanal.
  • A 4t i 5è hi ha una tasca setmanal per àrea i intentem que no coincideixin dues en el mateix dia.
  • Per exemple: dilluns, mates; dimarts, en funció del projectem que es treballa; dimecres, llengua; dijous, anglès.
  • El deure de cada especialista varia en funció de l’horari del curs.
  • A 6è hi ha deures de totes les matèries.

Els deures de lectura

  • La lectura és una activitat a la que cal donar el caire d’hàbit, tant a casa com a l’escola.
  • És desitjable que aquest hàbit fomenti el GUST PER LA LECTURA.
  • Aquesta activitat es fa durant mitja hora diària a l’escola (quatre dies setmanals) i a casa, recomanem fer-la diàriament.
  • Aconsellem que la família acompanyi le nen/a i comparteixi els moments de lectura fent-los agradables i com una font d’afició que uneix.