Pla d’Atenció a la Diversitat

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

 

L’atenció a les necessitats educatives de tot l’alumnat del centre està plantejada des d’una perspectiva global i d’acord amb el nou Decret 150/2017,de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, per tant, forma part de les actuacions prioritàries del centre. Considerem que l’escola és un “centre acollidor” en tant que garanteix la inclusió escolar i social de tot l’alumnat amb independència de la llengua, cultura, condició social i origen.

 

Recursos humans per atendre a la diversitat

 

El centre disposa de dues especialistes d’E.E i una especialista MALL. Atenen a l’alumnat amb dificultats   que no poden seguir el ritme de la classe ordinària ni el del grup de reforç. Aquest curs ens   han concedit la dotació sencera d’aula d’acollida. L’EAP, si és necessari farà també observacions quan calgui i es prendran altres mesures.  També disposem d’una vetlladora que dona suport a diversos alumnes de l’escola (16 hores a la setmana).

 

Altres serveis educatius i professionals que intervenen a l’escola: 

  • Logopeda del CREDA. 
  • Psicopedagoga de l’EAP.
  • Treballadora social de l’EAP.
  • Educadora social de Calella.

 

Suport escolar personalitzat (SEP)

El Suport Escolar Personalitzat és un reforç flexible, temporal i preventiu que vol atendre els diversos ritmes d’aprenentatge de l’alumnat. Aquest reforç ha d’aconseguir que tots els nens i nenes desenvolupin al màxim els seus aprenentatges bàsics i formatius.

El sistema de determinació dels alumnes que segueixen el suport escolar personalitzat ha estat a partir de proves específiques (avaluació inicial), a proposta del mestre/a tutor/a i tenint en compte el traspàs de curs que van fer els tutors i tutores anteriors. 

Funcions de les mestres d’educació especial

 

L’Educació Especial centra la seva intervenció en l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials amb prioritat dels que presenten disminucions greus i permanents; dificultats d’aprenentatge i mancances degudes a la situació sociocultural de les famílies.

Funcions de l mestre/a d’educació especial:

  • Canalitzar conjuntament amb l’EAP els alumnes que requereixen atencions específiques dins o fora del centre educatiu ampliant el coneixement del cas.
  • Participar en l’assessorament a les famílies conjuntament amb els/les tutors/es i el professional de l’EAP.
  • Elaborar instruments per a la detecció de necessitats educatives i el seu seguiment, així com l’aplicació a l’aula.
  • Col·laborar amb els/les mestres tutors o tutores en l’elaboració de materials específics i/o adaptats.
  • Assessorar al tutor davant la metodologia ( estratègies, tècniques i recursos) i avaluació a seguir amb els alumnes amb NEE.
  • Participació/coordinació en l’elaboració dels plans individuals, conjuntament amb els mestres tutors o tutores i amb col·laboració de l’EAP del sector.
  • Col·laborar en el procés d’adaptació dels alumnes de P-3, i d’ aquesta forma poder detectar futures derivacions al CDIAP.
  • Col·laborar amb els altres especialistes del centre per tal d’assegurar una atenció educativa coordinada (tutors, especialista AA, ed. física, anglès i música i el vetllador/a). 
  • Col·laborar amb professionals externs que intervenen en l’atenció dels alumnes del centre (EAP, CREDA, CDIAP, CSMIJ, serveis de logopèdia i psicologia privats).
  • Intervenir en situacions escolars de treball individual o de petit grup fora de l’aula ordinària.
  • Donar suport en la participació de l’alumnat amb necessitats educatives específiques en les activitats d’aprenentatge dins del grup classe ordinari. 
  • Participar en la comissió d’atenció a la diversitat i la comissió social.

Funcions generals de les MALL

 

  • Ajudar en la detecció dels alumnes amb deficiència auditiva, retards i trastorns en la parla, la comunicació i el llenguatge.
  • Valorar els alumnes amb retard i trastorn en la parla, la comunicació i el llenguatge. 
  • Atendre les demandes d’audició i llenguatge de l’escola prioritzant els alumnes amb deficiència auditiva i els alumnes amb problemàtiques greus del llenguatge i comunicació.
  • Coordinar-se, en cas que sigui necessari, amb l’especialista del CREDA pel seguiment i assessorament dels casos. També amb altres serveis externs i l’EAP.
  • Fer la funció de prevenció detectant les dificultats de parla, comunicació i llenguatge d’alguns alumnes i fent una funció preventiva.
  • Assessorar i orientar a les famílies dels alumnes amb dificultats de comunicació, llenguatge i parla. 
  • Assessorar i coordinar-se amb els tutors/es i mestres que intervenen amb els alumnes amb dificultats de comunicació, llenguatge, parla i audició.
  • Col·laborar en l’elaboració dels plans individualitzats dels alumnes amb trastorns de llenguatge, parla, comunicació i audició. 
  • Col·laborar en l’elaboració i/o adaptació de materials didàctics que facilitin l’aprenentatge d’aquests alumnes i la seva participació en les activitats del grup-classe. 
  • Assistir a la comissió d’atenció a la diversitat i a la comissió social.
  • Atendre l’alumnat amb N.E.E

Funcions del mestre A.A

  • Afavorir l’equitat o l’èxit educatiu de tot l’alumnat en condicions d’igualtat.
  • Proporcionar a l’alumnat nouvingut un nivell de competències lingüístiques que li permet interactuar en l’entorn escolar i social.
  • Participar en la sensibilització i introducció de l’educació intercultural i multilingüe en el procés educatiu de l’alumnat nouvingut.
  • Col·laborar en oferir acompanyament i recursos per a que l’alumne/a nouvingut/da es pugui incorporar a la dinàmica habitual de l’aula ordinària.