PEC

El perquè del nostre projecte

El PEC és el document en què es defineix el tipus d’ensenyament, les característiques del centre, els seus trets d’identitat, els objectius, continguts i metodologia, així com la seva estructura organitzativa.

En definitiva serveix per identificar el punt de partida de la nostra actuació educativa:

∙ On som i qui som

∙ Com som
∙ Què fem
. Com ho fem

Els trets d’identitat

La nostra idea d’escola és construir un projecte pedagògic que doni resposta a les necessitats actuals de l’educació:

1. Una escola que forma persones per conviure amb respecte, comprensió, pau i harmonia amb tothom i amb l’entorn: oberta i preparada per fomentar la convivència de l’alumnat independentment de la seva procedència, respectant la igualtat d’oportunitats, la identitat personal i la diversitat de cada alumne i que treballa per compensar les desigualtats dels alumnes més desfavorits social, familiar, cultural o econòmicament parlant.

2. Oberta i compromesa amb l’entorn, la ciutat, el país i el món i que forma persones que
aprenguin a conèixer i a fer.

3. Una escola compromesa amb el medi ambient des de la seva construcció fins al dia a dia.Amb el lema de les “3S” (sostenible, saludable i solidària) i les “ 3R” (reduir, reciclar, reutilitzar).

4. Una escola que es basi en els quatre pilars de l’educació: aprendre a ser, aprendre
conviure, aprendre a fer i aprendre a conèixer per així formar persones autònomes,
responsables, amb criteri propi i valors ètics.

5. Una escola que protegeix l’equitat, la inclusió, l’excel•lència i la igualtat de gènere on els valors democràtics i humans s’aprenguin a partir de l’experiència del dia a dia.

6. Una educació compartida amb tota la societat, que està al costat de les famílies per tal
que s’impliquin realment en la formació dels seus fills.

7. Una escola que tingui una cura especial de l’educació socio-emocional (autoestima,
gestió d’emocions, empatia i resolució de conflictes); on hi hagi reflexió i formació, comunicació amb les famílies i un treball amb continuïtat.

8. Una escola que vetlla per la millora continua dels professionals per tal de garantir la
qualitat educativa del centre i així encaminar un futur d’èxit.

Per tal de dur a terme tot aquest projecte pedagògic creiem que fa falta un equip de mestres implicat ideològicament, sensibles al projecte, compromesos i conscients del repte que pressuposa i la seva dificultat, però estimulats a fer-ho realitat.

Els objectius

  1. Actualitzar el Projecte educatiu del centre perquè la nostra escola esdevingui en els seus principis i a la pràctica una ESCOLA DEL SEGLE XXI i fer-ne la difusió a l’entorn.
  2. Consolidar un Projecte plurilingüe que tingui la llengua catalana com a llengua efectiva de comunicació i l’alumnat avanci el màxim possible en els domini de les tres llengües.
  3. Oferir un entorn ric en experiències estètiques, comunicatives, d’experimentació i de recerca que responguin a les necessitats d’aprenentatge dels infants.
  4. Promoure la cultura de la innovació a l’Escola com a estratègia fonamental per tendir cap a l’excel•lència i projectar l’escola en el nostre entorn a través del plurilingüisme i del foment de l’àmbit digital.
  5. Organitzar la nostra acció educativa mitjançant un desplegament curricular que fomenti l’aprenentatge competencial mitjançant noves metodologies i on s’incentivi el procés de millora contínua, a partir de conèixer bones pràctiques i de la definició d’un pla de formació permanent del professorat.
  6. Facilitar l’equilibri emocional i el propi coneixement dels infants per a construir la seva personalitat, des d’un autoconcepte positiu avançant en la promoció de l’autonomia, educació emocional i l’autoestima de l’alumnat.
  7. Dotar els infants d’estratègies d’acció, d’aprenentatge i d’autoregulació que generin la construcció de coneixement col•lectiu i autònom reforçant les pràctiques inclusives i el pensament crític perquè cada alumne pugui donar al màxim.
  8. Establir un entorn de respecte, acolliment i convivència que faciliti l’aprenentatge dels infants.
  9. Buscar la complicitat i implicació de les famílies i els docents per aconseguir la seguretat i coherència educativa que els infants necessiten col•laborant i fent-les sentir partícips dels aprenentatges del seus fills.
  10. Mantenir la motivació de tots els membres de la comunitat escolar (professorat, alumnat, famílies, PAS, TEI, serveis, etc.) l’obertura als nous reptes i oportunitats d’innovar i l’avaluació per rectificar, sempre que calgui.

Consolidant projectes

Projecte escola verda (vegeu annex)

En la societat del s.XXI és important educar l’alumnat en els valors de la sostenibilitat, fer un ús responsable dels recursos naturals, tenir cura del medi ambient, fer un consum racional i responsable… per això des de l’escola es treballa i es fan actuacions per portar-los a terme.

El Primer Pla d’actuació que es va realitzar a l’escola va ser el 2004- 2005 i a partir d’aquestes actuacions ens van donar el distintiu d’Escoles Verdes a finals del 2008. Aquest queda renovat fins a la data actual.

Xarxa de Competències Bàsiques

La Xarxa de Competències Bàsiques (Xarxa Cb) és una modalitat de formació i desenvolupament professional docent basat en l’aprenentatge entre iguals i en xarxa, promoguda pel Departament d’Educació, dins el seu pla de formació permanent. La Xarxa Cb està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat que volen iniciar, mantenir o consolidar processos de reflexió-acció en equip i en xarxa per transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi els docents a millorar el seu desenvolupament professional i als centres a constituir-se en organitzacions que aprenen.

Projecte Filosofia 3/18

El projecte FILOSOFIA 3/18 és un currículum ampli i sistemàtic que té com a objectiu reforçar les habilitats del pensament dels estudiants, partint de la filosofia com a disciplina fonamental.

Consisteix en un conjunt de programes que, aplicats des dels 3 als 18 anys, enforteix la capacitat reflexiva. Es tracta d’un projecte que concreta el desig general d’ensenyar a pensar i pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.

Projecte àmbit artísitc-música

Els projectes de l’àmbit de música de l’escola La Minerva responen als objectius i fonaments de l’ideari que promou el centre, per a l’educació integral dels infants. Incentivem valors que ens ajuden a ser millors i, val a dir que, per la idiosincràsia del nostre centre, aquests valors ens ajuden també a procurar una major cohesió social per a tota la diversitat cultural del nostre alumnat.

La llengua catalana (Vegeu PLC)

La llengua anglesa

Oferim els alumnes les oportunitats per adquirir totes les habilitats lingüístiques necessàries per arribar a una autonomia que els permeti continuar amb un aprenentatge independent. La programació del centre dóna prioritat a les competències de comunicació oral durant l’etapa infantil i la primària.

L’àrea d’educació visual i plàstica s’imparteix en anglès des de 4t de Primària a 6è. Volem que els nostres alumnes puguin incrementar el temps i la freqüència de contacte amb la llengua anglesa a partir d’un enfocament interdisciplinari, és a dir, l’anglès com a eina d’aprenentatge d’una de les àrees del currículum i no com a objectiu prioritari d’aprenentatge.

La llengua vehicular durant les sessions és l’anglès, encara que els objectius i continguts no giren únicament entorn la llengua en si mateixa, sinó al voltant d’una altra matèria curricular (en el nostre cas la Plàstica/ Arts & Crafts).

La raó d’haver escollit aquesta matèria és que els continguts d’aquesta àrea estan molt relacionats amb els d’anglès (colors, formes, esquema corporal, etc.). Tanmateix, també pensem que és molt adequada perquè es tracta d’una matèria molt executiva, on el suport visual ajuda molt a la comprensió.

Les noves tecnologies (vegeu pla TAC)

El desplegament de les competències digitals és indespensable per a tota persona que vulgui interactuar amb normalitat en la societat actual. Es tracta d’un conjunt d’habilitats, coneixements i també d’actituds que els alumnes han d’anar assolint durant l’educació bàsica obligatòria. Les competències digitals són transversals i poden ser utilitzades per tractar problemes i situacions que afecten qualsevol àrea curricular.

Bones pràctiques

  • Mitja hora de lectura diària
  • Apadrinament lector
  • Certamen de lectura en veu alta
  • Habilitats socials
  • Treball de les emocions
  • Treball per racons
  • Proves Cangur a 5è
  • Tres franges horàries
  • Codocència
  • Innovamat
  • Ús de les noves tecnoligies (robòtica, programació, aula d’informàtica, Ninus…)

Indicadors de progrés

Processos del centre

  1. Metodologies prioritàriament manipulatives, aplicades i en entorns digitals.
  2. Espais i temps que afavoreixen l’aprenentatge cooperatiu i competencial.
  3. Aprenentatges complexos a través dels projectes de treball i d’emprenedoria.
  4. Pràctiques d’autoavaluació i coavaluació de l’alumnat generalitzades isistemàtiques.
  5. Pràctiques inclusives per atendre a les necessitats i capacitats de tots els infants.