El protagonista de la setmana ( INFANTIL)

El protagonista de la setmana és un treball que es realitza al llarg del cicle d’Educació Infantil per tal de desenvolupar l’educació socioemocional dels nens/es. Els infants han de ser capaços de conèixer i explicar dades i anècdotes de la seva vida, així com els seus interessos, gustos, preferències…
Tenint en compte les característiques evolutiva si maduratives del desenvolupament dels infants, aquest treball es pot concretar de la següent manera:
P3: “EL PROTAGONISTA DE LA SETMANA” i la “CAIXA DE VIDA”. En aquestes activitats els nens/es han de ser capaços de presentar-se ells mateixos a la resta del grup-classe, partint de les vivències viscudes en els primers anys de vida.
P4: “A MI M’AGRADA”. Els nens/es han de ser capaços d’escollir allò que més els hi agrada i explicar-ho de manera ordenada davant dels seus companys/es. També han de preveure què els hi agradaria en un futur quan siguin grans i per què.
P5: “LES COSES QUE FAIG BÉ”. Pretén que els nens/es sàpiguen presentar-se davant del grup classe acceptant les seves pròpies característiques i respectant realitats diferents a les seves. Pe altra banda els nens/es han de ser capaços d’explicar quines coses saben fer bé per fomentar diferents valors i hàbits (col•laborar, ajudar, compartir…).
També permet contribuir al foment de la lectoescriptura , ja que els nens/es poden portar un text escrit per presentar-lo a l’aula (poema, dita, rodolí…).

OBJECTIUS
– Potenciar la descoberta de sí mateix.
– Fomentar l’autoestima de cada nen/a així com la seguretat de sí mateix.
– Compartir les pròpies vivències amb la resta de companys/es.
– Anar coneixent els companys/es que integren el grup-classe per tal de millorar la relació-cohesió entre ells.
– Afavorir el respecte, compartir i aprendre dels altres.
– Potenciar la qualitat del llenguatge oral, enriquir el vocabulari i saber-se explicar en públic.
– Afavorir el procés de lectoescriptura de manera significativa i funcional a partir de les pròpies vivències.

DESENVOLUPAMENT DE L’EXPERIÈNCIA

P3: EL PROTAGONISTA DE LA SETMANA – CAIXA DE VIDA

A la reunió d’inici de curs s’informa a les famílies del funcionament de l’activitat de “El protagonista de la setmana+ Caixes de vida”” per tal que aquestes vegin en què consisteix el treball.
Els nens/es es presenten ells mateixos al grup-classe partint de vivències viscudes en els seus primers anys de vida.
La intenció d’aquest treball és que els nens/es s’adonin a partir del llibret que hauran omplert amb la família i de la caixa de vida on hi hauran posar diferents objectes, que s’han fet més grans i, que per tant, han canviat en moltes coses de la seva vida: maneres de vestir, autonomia, gustos, jocs, aprenentatges, companys…
A la vegada, amb aquest treball, el nen/a es coneix més bé a si mateix i també als altres, per tant aprèn a acceptar als altres tenint en compte les seves diferències.
Cada setmana presenta el treball un o més nens/es esdevenint els protagonistes de la classe en aquell moment.
Per a realitzar el treball els nens/es s’emporten de l’escola un llibret preparat per les mestres que han d’omplir a casa, juntament amb els pares.A part, a casa, hauran de decorar una caixa de sabates (amb collage de papers, pintura, gomets, collage de fotos…) i l’hauran d’omplir d’objectes personals i importants per a ells ( alguna peça de roba de quan eren petits, la seva joguina preferida, algun conte que els hi agradi molt…).
El dia que els toca, porten a la classe el llibret del protagonista i la caixa de vida i ho presenten a la resta del grup. Una vegada feta l’exposició, els companys/es els poden fer preguntes. Una vegada acabada l’exposició es fa una foto al nen/a protagonista.
Els llibrets del protagonista es deixen a l’aula per tal que la resta de nens/es puguin mirar-los. S’entreguen a final de curs.

P4: A MI M’AGRADA

A la reunió d’inici de curs s’informa a les famílies del funcionament de l’activitat de “A mi m’agrada” per tal que aquestes vegin en què consisteix el treball.
Aquest treball s’inicia a partir de l’octubre  i s’allarga fins a final de curs.
Cada setmana la tutora escollirà un o dos nens/es perquè realitzin l’activitat. Cada nen/a s’emportarà a casa una carpeta on hi hauran unes indicacions per poder fer l’activitat i una nota de la tutora on s’especificarà el dia concret que el nen/a haurà de retornar la maleta a l’escola i, per tant, realitzar l’exposició del treball que s’haurà fet a casa davant la resta de companys/es de classe.
Dins de la maleta hi hauran uns fulls de diferents mides i formats i un guió, per tal el nen/a pugui realitzar el treball amb l’ajuda de la família. Mitjançant fotos, escriptura, dibuixos, enganxines, retalls de revista… el nen o nena haurà d’explicar allò que més li agrada i allò que li agradaria fer en un futur. A més, pot portar algun objecte o joguina preferida, la qual estarà al racó preparat per aquesta activitat durant tota la setmana per tal de compartir-la amb la resta de companys/es de la classe.
Durant tota la setmana, els nens que facin aquesta activitat esdevindran els protagonistes de la classe i el seu treball quedarà exposat a l’aula per tal que la resta de nens/es el puguin mirar i gaudir. Tots els treballs s’exposaran a la classe en forma de mural o penjats fins a final de curs.

P5: LES COSES QUE FAIG BÉ.

A la reunió d’inici de curs s’informa a les famílies del funcionament de l’activitat de “Les coses que faig bé” per tal que aquestes vegin en què consisteix el treball.
Aquest treball s’inicia a partir de l’octubre i s’allarga fins a final de curs.
Cada setmana la tutora escollirà un o dos nens/es perquè realitzin l’activitat “Les coses que faig bé”. El nen o nena arribarà a casa amb una maleta on hi hauran unes indicacions per poder fer l’activitat a casa i una nota de la tutora on s’especificarà el dia concret que el nen/a haurà de retornar la maleta a l’escola i, per tant, realitzar l’exposició del treball que haurà fet a casa davant la resta de companys/es de classe.
Dins de la maleta hi hauran uns fulls de diferents mides i formats i un guió, per tal, que amb la vostra ajuda pugui realitzar un petit treball. Mitjançant fotos, escriptura, dibuixos, enganxines, retalls de revista… haurà d’explicar:
– Qui sóc? Com es diu, quants anys té. Algun tret físic, si té germans, alguna informació relacionada amb la família, el dia que va néixer, gustos, aficions…
– Les coses que faig bé: haurà d’escriure, amb l’ajuda dels pares, si cal, les coses que fa bé. Poden ser aspectes que tinguin relació amb actituds, hàbits, normes, valors (ajudo el meu germà, sóc endreçat, simpàtic…).
Durant tota la setmana, els nens que facin aquesta activitat esdevindran els protagonistes de la classe i el seu treball quedarà exposat a l’aula en un mural o penjat per tal que la resta de nens/es el puguin mirar i gaudir. Tots els treballs es guardaran a la classe fins a final de curs.