Les conferències ( PRIMÀRIA)

Pensar una feina, fer-la i comunicar-la davant d’altres persones són activitats molt freqüents a la nostra societat. Cada vegada es valora més que una persona sigui capaç de parlar en públic per exposar un tema, defensar una opinió, fer una pregunta interessant, …

Per tant, en la societat de la informació, comunicar es converteix en una de les competències bàsiques per al desenvolupament de les persones, i creiem que a l’escola és un bon lloc per practicar-la. És per aquest motiu que intentem fomentar situacions en les que els infants hagin d’expressar i explicar als altres coses que saben i/o que han après.

 

En què consisteix el treball de fer conferències?

Una conferència és la comunicació i l’exposició que fa un alumne, sobre un tema que ha preparat, a la resta de la classe. Normalment el tema és lliure i es recomana que l’alumne tingui un coneixement  previ o algun tipus d’experiència sobre el tema que tria; així estarà més motivat per realitzar el treball.

L’ alumne tria el tema i en fa la proposta al mestre. Tot seguit es decideix la data i l’hora per a la seva exposició (a realitzar durant el segon trimestre). Cada alumne ha de fer una conferència cada curs.

L’alumne, a casa i amb l’ajuda de la família, farà el procés de cerca i selecció d’informació, així com la preparació dels materials per a l’exposició i l’explicació oral.

Tot i que la conferència es prepara a casa, a l’escola dediquem unes sessions inicials per afavorir el desenvolupament de la competència informacional en l’alumnat  i unes sessions en petit grup per revisar, resoldre problemes, dubtes i per guiar el procés.

El dia de la realització, l’alumne exposa el seu treball i, en acabar, els companys li poden fer preguntes per resoldre dubtes sobre la seva explicació.

 

Amb l’activitat de la conferència pretenem fer un pas més enllà per assegurar l’assoliment de la competència informacional en el nostre alumnat, afavorint-ne la pràctica i sistematitzant els procés de les tres fases:

  1. Cerca, localització i selecció de la informació
  2. Tractament de la informació
  3. Comunicació del coneixement adquirit

Alhora, també pretenem que les famílies col·laborin en el procés d’aprenentatge dels seus fills.

 

Objectius

  • Promoure i millorar les competències lingüístiques del nostre alumnat:

-Aprendre a expressar-se oralment i per escrit, fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació.

-Aprendre a escoltar i conversar, aportant coneixements i opinions, mentre es respecten les dels altres.

  • Ajudar a estructurar el seu pensament.
  • Fer-los conscients dels seus aprenentatges, capacitats i limitacions.
  • Ajudar a adonar-se que els seus aprenentatges són significatius (expliquen perquè algú els escolta i aprèn d’ells).
  • Fomentar el pensament que “tots aprenem de tots” i que tots tenim coses a ensenyar als altres.
  • Afavorir la inclusió de tot l’alumnat acceptant i valorant la diversitat en les diferents maneres de fer i de pensar.
  • Promoure la competència informacional i l’ús de la lectura perquè aprenguin a:

-Accedir amb eficiència i autonomia a la informació.

-Avaluar la informació i les seves fonts

-Ser capaços de comprendre la informació per poder incorporar-la a la pròpia base de coneixements.

-Classificar, emmagatzemar, manipular i combinar la informació reunida o generada per elaborar un producte final que els serveixi per fer una exposició oral.

-Utilitzar la informació de manera ètica i legal, fent una correcta citació bibliogràfica de les fonts utilitzades (bibliografia i webgrafia).

  • Promoure el coneixement de la biblioteca de l’escola, l’accés autònom a les fonts informatives i als materials i els serveis que la biblioteca posa al seu abast.

 

Competències bàsiques que es treballen

  • Competències transversals:
    • Comunicativa, lingüística i audiovisual
    • Artística i cultural
    • Tractament de la informació i competència digital
    • Aprendre a aprendre (C. informacional: llegir per aprendre)
    • Autonomia i iniciativa personal
  • Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:
  • Coneixement i interacció amb el món físic
  • Social i ciutadana

 

Pauta per fer la conferència

Abans d’iniciar una conferència caldrà fer dues coses. Primer triar el tema i a continuació planificar com fer el treball.

  • La tria del tema

Entenem que la tria del tema ha de ser lliure, però acordada amb el mestre.

Lliure per:

  • Donar un espai de decisió personal a l’alumne (pactat amb la família).
  • Si l’ha escollit l’alumne sempre estarà més motivat per realitzar el treball.

Acordada per:

  • Assegurar que no es repeteixen temes.
  • Assegurar que el tema és adequat per l’edat o adequat per al nivell de cada alumne.
  • Vetllar per la diversitat de temàtiques a dins la classe.
  • La planificació del treball seguint els següents passos:

 1-Cerca, localització i selecció de la informació (trobar la informació que necessitem)

  1. Pensar què sabem i què volem saber sobre el tema escollit.
  2. Preparar un guió amb els apartats que volem investigar sobre el tema.
  3. Pensar en quins formats necessitem la informació: text, imatges, vídeos, etc.
  4. Decidir com volem que sigui el producte final (dossier i mural o presentació digital: power point, prezzi) per exposar tot el que haurem après.
  5. Decidir quines fonts d’informació ens poden anar bé i on les anirem a cercar: a la biblioteca (ús del catàleg ePèrgam), a *internet (edu365, symbaloo, cercadors, …), a fonts orals.
  6. Anotar les referències de les fonts d’informació seleccionades

*ATENCIÓ: És necessari que les cerques a internet es facin acompanyades d’un adult que ajudi als infants a concretar les paraules clau per utilitzar en un cercador i a seleccionar la informació aplicant criteris de qualitat i de fiabilitat.

2- Tractament de la informació

  1. Llegir i comprendre la informació que hem seleccionat.
  2. Fer resums o esquemes de la informació seleccionada.
  3. Relacionar la informació nova amb les coses que ja sabíem.
  4. Classificar la informació (text i imatges) que utilitzarem segons els aspectes del guió que hem preparat.
  5. Escriure un text que expliqui cada apartat del guió.

3- Comunicació els coneixements

Confeccionar el mural amb tot el que ara sabem.

Sigui quin sigui el producte final (mural o presentació digital) sempre ha de tenir:

  • Títol del tema
  • Justificació (per què he triat aquest tema)
  • Índex amb els apartats que s’expliquen sobre el tema
  • Textos breus que expliquin cadascun dels apartats.
  • Hipervincles que permetin accedir a informació complementària.
  • Dibuixos, imatges i/o vídeos que il·lustrin i complementin els textos.
  • Citació de les fonts:

Bibliografia: Cognom, nom de l’autor. Títol. Editorial.

Webgrafia: Títol (data de consulta) <adreça web>

  • Data, nom i curs de l’alumne.

Preparar-se l’exposició oral per explicar (no llegir) als companys tot el que s’ha après.

Les exposicions

Hem d’intentar que, a mesura que passen els cursos, els alumnes vagin aprenent que presentar un treball als companys comporta una sèrie d’habilitats verbals i no verbals que cal anar dominant:

  • Mirar al públic.
  • Parlar alt i clar: la vocalització i el to de veu són fonamentals
  • Explicar, no llegir: han d’aprendre a explicar amb les seves paraules.
  • Entendre tot el que s’explica.
  • Gesticular: l’alumne ha d’acompanyar les paraules amb gestos que reforcin la seva explicació (hem d’evitar les mans a les butxaques).

Els materials

Quan parlem de materials,  ens referim als suports que cada alumne porta per acompanyar l’exposició. Aquests poden ser objectes, vídeos, fotos, murals, presentacions digitals , etc.

A partir de quart es pot aconsellar que l’alumne faci la seva exposició amb l’ajuda d’una presentació digital, ja sigui feta amb Power Point, Prezi o qualsevol altre programari adequat per aquesta finalitat.

És important que, sobretot a cicle superior, les presentacions digitals només serveixin a l’alumne com a guió de la seva explicació i l’ajudin a il·lustrar allò del que parla.

També és interessant que el conferenciant prepari una petita activitat per als companys relacionada amb el tema, per després de l’exposició.

El paper dels companys

Els companys han de mantenir un ambient de respecte i escolta activa i, quan s’acabi l’exposició, han de preguntar els dubtes que puguin tenir.

A partir de 5è haurien de prendre apunts per poder, després i segons el criteri del mestre, fer-ne un resum, ampliar el tema exposat, …

El paper del mestre (tutor, mestre biblioteca, mestre informàtica/tallers)

El paper del mestre en aquestes conferències ha de ser:

  • Vetllar perquè a principi de curs tots els alumnes triïn un tema, juntament amb la família, adequat a l’edat, o a les seves característiques.
  • Assignar una data d’exposició amb suficient temps per preparar-la
  • Donar suport al alumnes, sobre tot als més vulnerables.
  • Aportar recursos per a la planificació a l’hora d’abordar el treball d’investigació per la conferència (tutorials pels diferents cicles).
  • Impartir formació d’usuaris de biblioteques per donar a conèixer la biblioteca i facilitar l’accés autònom a les fonts informatives i als materials que la biblioteca posa al seu abast. (sessions de Biblioteca)
  • Impartir formació a l’alumnat de primària en l’ús de programaris i aplicacions informàtiques: Word, Power Point, Prezi, tractament d’imatges, etc. (sessions de Tallers/Informàtica)
  • Observar i avaluar les exposicions, així com dinamitzar el debat posterior.

Valoracions

És important que, després de cada conferència, tant l’alumne conferenciant  com els companys i el mestre puguin fer-ne una valoració. A partir de Cicle Mitjà seria bo que aquesta valoració, més enllà del “m’ha agradat” o el “no m’ha agradat”, girés al voltant dels següents punts:

  • El material exposat (presentació, adequació del material al propòsit de la conferència)
  • El guió  (preparació i explicació)
  • La coherència del tema
  • El contingut i l’estructura de l’exposició
  • L’expressió oral (claredat, entonació, fluïdesa, riquesa de vocabulari,…
  • El domini del tema exposat (resposta a les preguntes i/o dubtes dels companys)

Avaluació

Cada tutor avaluarà les conferències dels seus alumnes tenint en compte:

  • El contingut i l’estructura del producte elaborat per a fer l’exposició de la conferència.
  • L’exposició oral de l’alumne: A nivell del coneixement sobre el tema treballat i a nivell de les seves habilitats d’expressió oral.
  • La valoració que fan els companys.