Projecte GEP

Lligat al Projecte de Direcció 2015-19, l’escola s’incorpora durant el curs 2017-18 al Projecte GEP ( Grup Experimental per al Plurilingüisme), amb la intenció que l’Escola Flama esdevingui una escola catalana plurilingüe, dins del marc plurilingüe establert pel Departament d’Ensenyament, i que consta en el Pla per l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar 2012 – 2018 amb un objectiu principal: MILLORAR LA COMPETÈNCIA LINGÜÍSTICA I COMUNICATIVA DE L’ALUMNAT A PARTIR D’UN MODEL D’ENSENYAMENT PLURILINGÜE PROPI DEL SISTEMA EDUCATIU A CATALUNYA.

El nou marc plurilingüe consolida el català com a llengua vehicular de referència de l’aprenentatge i com a dinamitzador del tractament integral de les llengües, on el coneixement i l’ús de diferents llengües són imprescindibles per a interectuar en un context lingüístic i cultural complex. Aquest marc plurilingüe ha de proporcionar els instruments per garantir les oportunitats de comunicació i d’aprenentatge al llarg de la vida i la capacitació i la formació professional.

La normativa que acompanya aquest marc lingüístic és:

  • Llei d’Educació de Catalunya: fixa els principis generals de la regulació del règim lingüístic i determina els nivells competencials en el marc europeu de referència.
  • Objectius de Govern 2013-2016: millorar i ampliar la competència lingüística i comunicativa de l’alumnat.
  • Objectius de l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar: millorar la competència dels alumnes en llengües estrangeres a partir del nou model d’ensenyament plurilingüe.
  • Objectius europeus 2020: estableix els nivells de competència en llengües estrangeres.
  • Resolució ENS1363/2017, de 7 de juny, per la qual es crea el Programa d’innovació pedagògica Generació Plurilingüe (GEP): Aprendre llengües estrangeres a través de les matèries.

El marc plurilingüe integra el domini de la llengua catalana, castellana, el domini de l’anglès, el coneixement d’altres llengües estrangeres i afermar i difondre les llengües d’origen de l’alumnat nouvingut, com a riquesa personal i col.lectiva; amb les finalitats següents:

Que l’alumnat sigui competent en llengua catalana i llengua castellana.

– Contribuir al desenvolupament competencial de l’alumnat.

– Garantir l’aprenentatge d’una llengua estrangera, prioritàriament l’anglès, a l’ensenyament obligatori.

– Aconseguir que al final de l’ESO el percentatge d’alumnes que assoleixen el nivell B1 sigui superior al 50% en la primera llengua estrangera.

– Que un 75% tingui l’opció de conèixer una altra llengua en finalitzar l’ESO.

– Promoure canvis sistèmics: innovació educativa.

Aquest projecte té una durada de 3 cursos.

Consisteix en formar part del Grup Experimental Plurilingüe en el que participen un recull de centres de tota Catalunya i que té com a objectiu millorar la competència lingüística i Plurilingüe de l’alumnat.

El coneixement i l’ús de diferents llengües ha esdevingut una necessitat fonamental i un dret per als ciutadans d’una societat global com la nostra. El coneixement d’una o més llengües estrangeres, a més de les oficials i/o pròpies de l’individu, garanteix l’adquisició dels processos d’aprenentatge i la millora contínua de l’aprenent.

L’ús de diferents llengües per a accedir al coneixement és una pràctica que l’individu ha de desenvolupar des de l’edat escolar per tal d’establir les bases que li permetran aprendre qualsevol llengua de forma eficient. Així doncs, es recomana que a les aules, els continguts de les diferents àrees es treballin mitjançant la utilització d’una tipologia de textos variada, emprant fonts i recursos diferents i sense limitació en l’ús de les llengües.

Per aquest motiu, a la nostra escola hem engegat aquest projecte que es basa principalment en introduir la llengua anglesa en la vida quotidiana del centre i augmentar l’ús de la llengua anglesa en àrees no lingüístiques:

  • Pel que fa a la Primària ( 1r a 6è) tenen planificada una sessió de Coneixement del medi (ciències) en anglès, Science Project.
  • Els alumnes d’educació infantil i cicle superior, la psicomotricitat i l’educació física respectivament, s’utilitzarà la llengua anglesa per donar les consignes de les activitats.
  • Els alumnes de cicle mitjà i superior, faran uns tallers d’experimentació en llengua anglesa.

Els objectius del projecte són els següents:

OBJECTIU GENERAL DEL PROGRAMA
Augmentar la competència comunicativa de l’alumnat en les llengües estrangeres curriculars incrementant el grau d’exposició a aquestes llengües.
OBJECTIUS VINCULATS AL PROJECTE DE DIRECCIÓ 2015-2019
Objectius generals 1. Potenciar la millora dels resultats educatius
Objectius operatius 1.Millorar la competència comunicativa i lingüística de l’alumnat en llengua anglesa.

2. Implementar la perspectiva competencial en el treball de les àrees instrumentals.

Objectius específics 1.1Incorporar progressivament l’ensenyament de les llengües estrangeres curriculars a través de matèries no lingüístiques.

1.2 Implementar un projecte lingüístic plurilingüe propi del centre per convertir el centre en una entitat diferencial.

1.3 Augmentar els resultats de nivell competencial en llengua anglesa.

1.3 Promoure la col.laboració i participació de tot el claustre.

1.4 Promoure l’intercanvi d’experiències docents entre el claustre i amb altres centres.

1.5 Implicar tota la comunitat educativa en el projecte pluringüe del centre.

1.6 Ajudar a l’alumnat a adquirir estratègies per a l’aprenentatge més autònom.

2.1 Utilitzar una metodologia d’aprenentatge actiu, significatiu i col.laboratiu en totes les àrees curriculars.

2.2 Introduir metodologies basades en el treball per projectes.

2.3 Desenvolupar projectes globals de caràcter transversal.

2.2 Sistematitzar una avaluació reguladora orientada a l’aprenentatge.

2.3 Canviar la visió en la perspectiva relacional entre alumne i professor: mestre com a guia de l’aprenentatge.

Aquest programa està gestionat per un GRUP IMPULSOR format per:

  • Glòria Amblàs ( Directora)
  • Delfina Rodríguez ( Cap d’Estudis i mestra d’anglès d’infantil i cicle inicial).
  • Mònica Prat ( mestra d’anglès i cicle mitjà i superior i tallers de cicle superior)
  • Míriam Vidal ( mestra d’anglès a cicle mitjà)
  • Isaac Bosch ( mestre de psicomotricitat i educació física a cicle superior)
  • Conxita Roig ( mestre primària i d’anglès : tallers de cicle mitjà )

Es duran a terme diferents accions i activitats:

  • Explicació d’alguns continguts de medi natural en llengua anglesa (íntegrament)
  • Lectures en llengua anglesa
  • Presentació d’activitats en dues llengües (català i anglès) a Ed. Física/ Psicomotricitat
  • Espai de biblioteca d’aula amb llibres en llengua anglesa
  • Desdoblament de grup per treballar l’expressió escrita en llengua anglesa.
  • Expressió en llengua anglesa a l’aula (esquetxos…).
  • Introducció de referents en llengua anglesa en l’exposició i decoracions del centre.
  • Exposició de les festes tradicionals de països de llengua anglesa (mural).
  • English corner del centre i a les aules (amb entreteniments)
  • Introduir espais i textos en anglès al web.
  • Experiments en llengua anglesa.
  • Intercanvi de mails/cartes amb una escola anglesa.
  • Traspàs al Consell Escolar.