Racons a Infantil

ELS RACONS A EDUCACIÓ INFANTIL

Fa diversos anys que a educació infantil de la nostra escola treballem per racons i mantenim aquesta essència basant-nos en tres principis bàsics.

En primer lloc, passa per un respecte profund cap als nostres infants, cadascú pot triar segons les seves necessitats, interessos i motivacions. I és sota aquesta mirada inclusiva on els racons ofereixen contextos per satisfer les necessitats dels infants: de joc, de moviment, d’experimentació, d’autonomia, de relació, de comunicació…

En segon lloc, la importància del joc per al desenvolupament global dels infants. Al món del nen, joc i treball estan molt relacionats i no es pot separar una cosa de l’altra. Quan un nen juga, també treballa alhora. El joc és molt més que plaer, és una necessitat vital, la primera eina d’aprenentatge de què disposa l’infant per conèixer-se a si mateix i el món que l’envolta.

I, en tercer lloc, el temps. Temps per actuar amb tendresa, escoltar, observar, deixar fer per reconduir, compartir… en resum, donar-los temps per créixer amb tranquil·litat i sentir-se estimat i segur.

Així doncs, els racons són una estratègia pedagògica que ens ajuda a respectar aquests tres principis i ens fa possible acollir aquesta diversitat, respectant el temps, ritme de treball i necessitats dels infants, aconseguint una autonomia i seguretat en si mateixos.

Per dur a terme el treball per racons cal organitzar l’aula en diversos espais rics d’aprenentatge on els alumnes, distribuïts en petits grups, desenvolupen tasques simultànies de manera autònoma, considerant l’infant un ésser actiu i essent capaç d’escollir el que vol fer, dins uns límits i normes que suposa compartir les diferents possibilitats amb altres infants.

La classe ha de ser un lloc viu que s’ha d’anar canviant en funció dels interessos i les necessitats dels infants al llarg del curs. Els racons que trobem a l’aula són: el racó de joc simbòlic (botigueta, cuineta…), el racó de l’expressió plàstica (amb material divers), el racó de la biblioteca (amb contes, titelles…), el racó dels jocs didàctics, construccions i logicomatemàtica, racó d’observació i experimentació, entre d’altres.

Per acabar, volem fer referència a una de les frases del pedagog Loris Malaguzzi, i és que per aconseguir un aprenentatge significatiu és essencial convertir l’escola en un espai educatiu que tingui en compte les necessitats individuals de cada nena o nen, perquè cadascun és únic i diferent.

“Una escola ha de ser un lloc per a tots els infants, no basada en la idea que tots són iguals, sinó que tots són diferents.”
LORIS MALAGUZZI