Un regal molt especial per a l’escola

L’altre dia el Dilan, alumne de segon, ens va portar un regal molt especial per a l’escola. Aquí el teniu. Segur que us deveu preguntar: què és? Mirem-lo de més a prop:

Què? Ja ho heu endevinat?  No? Ara us ho expliquem. Es tracta d’un rellotge solar. Si us hi fixeu, aquest aparell, ben orientat, projecta una ombra al terra. Si observeu atentament s’hi endevinen uns puntets. I si mireu amb molta atenció veureu que aquests puntets formen unes xifres, com les dels rellotges digitals. El de la foto que es teu mirant marca:   les  11 : 20. Què, ho veieu ara?  Sembla màgia, oi? Doncs no ho és.

Per a entendre com funciona hem de seguir uns passos:

1.- Orientar bé el rellotge  de manera que aquesta barra de color negre estigui encarada al sol.

2.- A continuació hem de moure la barra fent-la girar endavant o endarrere fins que apareguin uns puntets ben clars i nítids.

3.- Si ho hem fet bé els rajos del sol hauran atravessat per entre aquests foradets i projectaran al terra unes xifres que ens indicaran l’hora que és.

El rellotge està dissenyat perquè les xifres canviïn cada vint minuts. O sigui que, si l’hem encarat bé, veureu com les xifres van canviant :  les 11 : 20, les 11: 40, les 12:00, les 12: 20  i així successivament.  Sembla màgia però en realitat és ciència!

Si estem entremig d’un d’aquests intervals l’ombra s’anirà modificant i no la veurem clara fins que arribem a la nova xifra.

I qui ho ha fet això?  Doncs el pare del Dilan amb l’ajut d’una impressora 3D. A més, als costats del plàstic groc hi ha escrit DILAN,  CASTELLOT i 2019, perquè, a partir d’ara recordem qui i quan va donar aquest fantàstic rellotge solar a l’escola.

Avui el Dilan ha passat per algunes classe per a ensenyar-lo i explicar com funciona. I ho fa molt bé! Es nota que està orgullós del que ha fet el seu pare. Durant la setmana que ve passarem per les classes que encara no l’hagin pogut veure.

Moltes gràcies Dilan i família!!

PS: Aquí sota podeu veure una recreació ràpida de com funciona: